specializace
Specialista pro poradenství ve SZ
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 65 000 Kč |
Alternativní názvy
Expert státní správy
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30720
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Podílení se na řízení evropských programů celoživotního vzdělávání a zaměstnanosti.
- Zpracování koncepcí v oblasti služeb zaměstnanosti a spolupráce s klíčovými resorty a sociálními partnery a dalšími profesními partnery.
- Usměrňování systému individuálních akčních plánů zaměstnanosti dle zákonných úprav zákona o zaměstnanosti a Národního akčního plánu zaměstnanosti ČR.
- Koordinace činností a sjednocování postupů úřadů práce v oblasti poradenství pro zprostředkování zaměstnání, volbu povolání, změnu povolání a rekvalifikaci a pro pracovní rehabilitici.
- Spolupráce při zřizování státních rekvalifikačních středisek a pracovně rehabilitačních středisek pro osoby se zdravotním postižením.
- Vedení příslušné evidence.
- Zpracování podkladů pro tvorbu standardů procesů, metodických postupů a opatření, zpracování stanovisek k návrhům právních předpisů a metodických postupů v oblasti služeb zaměstnanosti.
- Spolupráce s odbornými útvary ministerstva na tvorbě celostátní koncepce politiky zaměstnanosti, na přípravě financování a kontrole čerpání prostředků vynaložených na programy služeb zaměstnanosti.
- Koordinování a zajišťování bilaterální spolupráce na mezinárodních a národních programech a iniciativách souvisejících se službami zaměstnanosti.
- Zpracování hodnocení jednotlivých procesů služeb zaměstnanosti pro účely analýz trhu práce a vyhodnocení vývoje politiky zaměstnanosti.
- Koordinace jednotného postupu ve službách zaměstnanosti při aplikaci metodických pokynů a právních předpisů pro síť bilančně diagnostických pracovišť služeb zaměstnanosti.
- Zabezpečování tvorby národní soustavy povolání v souladu s vývojem na trhu práce.
- Spolupráce na přípravě národních plánů zaměstnanosti v oblasti poradenských programů a zprostředkování zaměstnání.
- Koordinace a metodické vedení poskytování individuálních a skupinových poradenských, informačních a dalších služeb v oblasti zaměstnanosti fyzickým osobám.
- Vytváření účelově založených pracovních týmů pro řešení problematiky služeb zaměstnanosti.
- Navrhování a realizace projektů vedoucích ke zkvalitnění poradenských služeb v oblasti služeb zaměstnanosti.
- Vytváření systémů akreditace vzdělávacích programů a certifikace vzdělávacích zařízení dalšího profesního vzdělávání na trhu práce.
- Koordinace a kontrola vzájemně propojené sítě služeb zaměstnanosti.
- Zajišťování agendy získávání a evidence volných pracovních míst u zaměstnavatelů, agendy uznávání odborné kvalifikace a povolování agentur práce.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Celostátní koordinace a metodické usměrňování politiky zaměstnanosti. | 0 |
Metodické usměrňování nebo zajišťování informační metodické pomoci nižším správním úřadům, vyšším územně samosprávným celkům a obcím v agendách ministerstev, ostatních ústředních správních úřadů a správních úřadů s celostátní působností. | 0 |
Stanovování hlavních směrů vývoje jednotlivých oblastí státní politiky zaměstnanosti, jejich sledování a vyhodnocování. | 0 |
Systémové zabezpečení poradenských služeb v oblasti zaměstnanosti. | 0 |
Tvorba koncepcí a strategických záměrů státní politiky zaměstnanosti. | 0 |
Zpracovávání celostátních analýz a prognóz vývoje, vypracovávání metodických postupů a opatření a sjednocování postupů úřadů práce v jednotlivých oblastech státní politiky zaměstnanosti (zprostředkování). | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru teoretické právní vědy | KKOV | 6801T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru psychologie | KKOV | 7701T | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
Pro toto povolání nejsou odborné dovednosti dosud zpracovány.
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti zpracovány.
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Klaustrofobie
- Závažná onemocnění pohybového systému omezující práci ve vynucené poloze
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů (CZ-ISCO 2424)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 59 762 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 558 Kč do 112 548 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 781 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 410 Kč do 65 010 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů (CZ-ISCO 2424)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 33 656 Kč | 63 043 Kč | 73 687 Kč | 122 311 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 39 840 Kč | 60 405 Kč | 66 719 Kč | 99 461 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 47 148 Kč | 68 885 Kč | 78 252 Kč | 137 408 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 37 481 Kč | 53 917 Kč | 60 410 Kč | 90 895 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 43 035 Kč | 58 428 Kč | 65 596 Kč | 113 144 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 37 092 Kč | 50 009 Kč | 50 409 Kč | 65 097 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 34 292 Kč | 54 048 Kč | 62 896 Kč | 108 173 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 37 875 Kč | 56 025 Kč | 62 654 Kč | 90 042 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.