specializace
Specialista pro oblast správních řízení v civilním letectví
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
38 000 Kč - 77 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101264
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vedení prvostupňových správních řízení o přestupcích a jiných správních deliktech způsobených např. provozovateli sportovních létajících zařízení, provozovateli obchodní letecké dopravy.
- Vedení opravných druhostupňových správních řízení.
- Odborná analýza a výklad právních předpisů vztahujících se k civilnímu letectví.
- Podíl na přípravě aktů metodického řízení (rezortních normativních instrukcí) uplatňovaných vůči podřízeným správním úřadům.
- Podíl na vyřizování stížností, podnětů či jiných podání, předložených odboru civilního letectví.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba cenové a poplatkové politiky v civilním letectví. | 13 |
Rozhodování o mimořádných opravných prostředcích v působnosti ministerstev a ústředních správních úřadů včetně případného zastupování v soudních sporech. | 13 |
Mezinárodní koordinace a schvalování letových řádů a leteckých dopravců, vydávání provozních oprávnění zahraničním leteckým společnostem a schvalování tarifů v letecké dopravě včetně koncepce vydávání licencí k obchodním činnostem v letecké dopravě, pověření k provozování letových provozních služeb a souhlasů k provozování leteckých služeb. | 12 |
Vypracování zásadních právních výkladů a stanovisek a stanovování obecných postupů aplikace právních předpisů ve specializovaných oborech ve vymezené působnosti státní správy nebo samosprávy včetně řešení věcně a právně složitých případů a zastupování veřejných zájmů v soudních sporech. | 12 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a řízení v dopravě a spojích | KKOV | 3707T | nejvhodnější |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prověřování oprávněnosti přijatých stížností právního charakteru | ||||||||
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Posuzování závažnosti zjištěných nedostatků a navrhování opatření k jejich odstranění | ||||||||
Znalosti problematiky výkonu státní správy | ||||||||
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti | ||||||||
Orientace v předpisech pro řízení letového provozu a zajišťování bezpečnosti a plynulosti civilní letecké dopravy ve vzdušném prostoru ČR | ||||||||
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů | ||||||||
Orientace v předpisech a podkladech pro komplexní řízení letového provozu ve vzdušném prostoru státu | ||||||||
Řízení odborných pracovníků | ||||||||
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s tabulkovým procesorem | ||||||||
využívání elektronické pošty | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
financování nadací a veřejně prospěšných organizací | ||||||||
veřejné finance obecně | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
tvůrčí psaní | ||||||||
ústavní instituce | ||||||||
diplomacie | ||||||||
mezinárodní vztahy | ||||||||
evropská integrace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 60 160 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 825 Kč do 106 779 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 612 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 197 Kč do 76 604 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti dopravy (CZ-ISCO 21414)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 54 650 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 105 Kč do 75 302 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 659 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 598 Kč do 75 911 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 45 049 Kč | 65 858 Kč | 77 021 Kč | 121 785 Kč | 43 670 Kč | 57 026 Kč | 61 693 Kč | 83 484 Kč |
Středočeský kraj | 43 675 Kč | 63 737 Kč | 72 682 Kč | 109 216 Kč | 34 675 Kč | 43 943 Kč | 44 522 Kč | 54 935 Kč |
Jihočeský kraj | 43 544 Kč | 58 420 Kč | 65 415 Kč | 99 755 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 43 914 Kč | 60 546 Kč | 66 434 Kč | 94 737 Kč | 37 011 Kč | 43 785 Kč | 44 016 Kč | 51 428 Kč |
Karlovarský kraj | 39 882 Kč | 58 420 Kč | 62 092 Kč | 91 176 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 42 137 Kč | 60 494 Kč | 69 519 Kč | 107 941 Kč | 40 560 Kč | 49 491 Kč | 50 255 Kč | 62 335 Kč |
Liberecký kraj | 36 095 Kč | 61 020 Kč | 68 048 Kč | 102 147 Kč | 37 366 Kč | 46 210 Kč | 46 792 Kč | 58 587 Kč |
Královéhradecký kraj | 44 798 Kč | 56 485 Kč | 63 865 Kč | 91 527 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 41 109 Kč | 53 343 Kč | 59 938 Kč | 86 917 Kč | 42 566 Kč | 53 320 Kč | 53 320 Kč | 66 874 Kč |
Kraj Vysočina | 39 827 Kč | 54 674 Kč | 61 761 Kč | 86 571 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 41 587 Kč | 57 652 Kč | 66 661 Kč | 106 707 Kč | 37 394 Kč | 49 944 Kč | 51 097 Kč | 65 200 Kč |
Olomoucký kraj | 44 119 Kč | 56 474 Kč | 61 025 Kč | 83 446 Kč | 39 374 Kč | 49 720 Kč | 52 762 Kč | 67 243 Kč |
Zlínský kraj | 41 389 Kč | 52 700 Kč | 60 449 Kč | 90 106 Kč | 45 820 Kč | 50 628 Kč | 52 286 Kč | 60 629 Kč |
Moravskoslezský kraj | 41 541 Kč | 60 232 Kč | 67 358 Kč | 97 817 Kč | 40 618 Kč | 54 583 Kč | 55 909 Kč | 73 118 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.