specializace
Specialista pro krizové stavy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
38 000 Kč - 76 000 Kč |
Alternativní názvy
Referent samosprávy
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30716
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Plnění úkolů podle zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.
- Plnění úkolů podle zákona o obnově území postiženého živelnou nebo jinou pohromou.
- Zpracování plánu nezbytných dodávek a zabezpečování nezbytné dodávky k uspokojení základních životních potřeb obyvatel.
- Rozhodování o použití regulačních opatření.
- Stanovení regulačních opatření pro stav nebezpečí v oblasti, dopravy, skladování a dodávky zboží a opatření pro další související oblasti.
- Spolupráce a metodické řízení podřízených územně samosprávných celků a spolupráce s dalšími subjekty (SSHR).
- Spolupráce se zajištěním veškeré dokumentace a kontrolou plnění usnesení Bezpečnostní rady, Krizového štábu a plnění dalších úkolů s tímto souvisejících.
- Plnění povinnosti člena Krizového štábu a Bezpečnostní rady.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní zajišťování připravenosti kraje na řešení krizových situací. Komplexní zabezpečování koordinace činností bezpečnostní rady kraje. | 0 |
Metodické usměrňování rozsahu a obsahu činností na úseku hospodářských opatření pro krizové stavy včetně kontrolní činnosti v kraji. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru požární ochrana a průmyslová bezpečnost | KKOV | 3908T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru bezpečnostně právní studia | KKOV | 6806T | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ochrana vojsk a obyvatel | KKOV | 9111T | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůDalší vhodná kvalifikace k výkonu povolání
Požadavky na kvalifikační způsobilost, které jsou výhodné pro výkon povolání nebo činností např. dle oborových zvyklostí, ale jejich požadavek není upraven žádnou legislativou.
povinné - Vzdělávání a výcvik v rámci složek Integrovaného záchranného systémuKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zajišťování úkolů krajského úřadu podle zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy | ||||||||
Zajišťování úkolů krajského úřadu při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy | ||||||||
Metodické řízení obcí s rozšířenou působností, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Metodické koordinování rozsahu a obsahu činností na úseku hospodářských opatření pro krizové stavy, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce se Správou státních hmotných rezerv, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání plánu nezbytných dodávek k uspokojení základních životních potřeb obyvatel kraje, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování podkladů pro doporučení hejtmanovi ukládat za stavu nebezpečí povinnosti právnickým osobám, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování podkladů pro stanovení regulačních opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro jednání Bezpečnostní rady kraje, v rámci výkonu činností vyplývajících ze zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti bezpečnosti a koordinace činnosti zvláštních úkolů |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 56 515 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 788 Kč do 100 083 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 558 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 542 Kč do 71 033 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti krizového řízení (CZ-ISCO 21415)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 380 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 970 Kč do 76 304 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 618 Kč | 60 320 Kč | 70 592 Kč | 108 840 Kč | 42 741 Kč | 56 808 Kč | 59 547 Kč | 78 184 Kč |
Středočeský kraj | 39 583 Kč | 60 317 Kč | 67 569 Kč | 102 166 Kč | 32 046 Kč | 42 191 Kč | 42 221 Kč | 53 707 Kč |
Jihočeský kraj | 41 913 Kč | 56 636 Kč | 63 135 Kč | 96 645 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 40 845 Kč | 54 330 Kč | 60 364 Kč | 86 806 Kč | 35 761 Kč | 43 422 Kč | 43 841 Kč | 50 408 Kč |
Karlovarský kraj | 37 473 Kč | 54 757 Kč | 62 275 Kč | 89 627 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 40 113 Kč | 56 201 Kč | 64 956 Kč | 95 008 Kč | 36 664 Kč | 46 966 Kč | 47 973 Kč | 57 002 Kč |
Liberecký kraj | 33 704 Kč | 56 431 Kč | 61 910 Kč | 90 330 Kč | 35 106 Kč | 43 910 Kč | 44 620 Kč | 56 346 Kč |
Královéhradecký kraj | 42 577 Kč | 54 572 Kč | 60 720 Kč | 87 798 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 35 170 Kč | 49 543 Kč | 54 368 Kč | 76 465 Kč | 40 655 Kč | 50 799 Kč | 52 193 Kč | 63 478 Kč |
Kraj Vysočina | 38 950 Kč | 55 820 Kč | 62 495 Kč | 98 759 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 38 804 Kč | 53 492 Kč | 61 306 Kč | 99 895 Kč | 36 988 Kč | 48 680 Kč | 49 547 Kč | 63 701 Kč |
Olomoucký kraj | 40 694 Kč | 52 729 Kč | 56 829 Kč | 78 036 Kč | 36 436 Kč | 48 552 Kč | 51 527 Kč | 67 748 Kč |
Zlínský kraj | 39 596 Kč | 49 055 Kč | 55 225 Kč | 75 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 39 056 Kč | 56 999 Kč | 62 960 Kč | 95 831 Kč | 35 996 Kč | 51 077 Kč | 51 668 Kč | 63 661 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.