specializace
Specialista náboru pracovních sil
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
personální práce |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 64 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102145
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Identifikace personálních potřeb firmy.
- Organizace procesu náboru zaměstnanců.
- Příprava přijímacích a výstupních pohovorů.
- Spolupráce při přijímání a uvolňování zaměstnanců s vedením firmy.
- Spolupráce při přijímání a uvolňování zaměstnanců s liniovými manažery.
- Sledování informací o trhu práce.
- Spolupráce s vedoucími jednotlivých útvarů při tvorbě adaptačního procesu.
- Sledování legislativních změn pracovně právní problematiky.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Stanovování zásad a kriterií výběrového řízení, hodnocení nebo odměňování zaměstnanců. | 9 |
Posuzování a výběr uchazečů o přijetí v rámci výběrového řízení podle stanovených zásad a kriterií. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | nejvhodnější |
Personální řízení | RVP | 63-42-N/xx | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost | KKOV | 7541M | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Identifikování personálních potřeb firmy | ||||||||
Využívání informací z trhu práce pro nábor zaměstnanců | ||||||||
Řízení adaptačního procesu | ||||||||
Přijímání zaměstnanců | ||||||||
Propouštění zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kategorizace prací | ||||||||
zákon o zaměstnanosti | ||||||||
svět práce, povolání, profesní skupiny, odvětví, klasifikace CZ-ISCO | ||||||||
kvalifikační a další požadavky povolání a pracovišť | ||||||||
trh práce, jeho vývojové trendy, ukazatele trhu práce a jejich posuzování | ||||||||
základy pracovního práva, zákoník práce | ||||||||
stanovy a základní organizační normy společnosti | ||||||||
personální management | ||||||||
postupy výběru zaměstnanců, konkursní řízení | ||||||||
plánování lidských zdrojů v podniku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci v oblasti účetnictví, ekonomiky a personalistiky (CZ-ISCO 3313)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 44 525 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 490 Kč do 70 902 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 458 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 763 Kč do 58 754 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci v oblasti personalistiky, ekonomové práce (CZ-ISCO 33138)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 48 147 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 070 Kč do 72 786 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 135 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 603 Kč do 63 907 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci v oblasti účetnictví, ekonomiky a personalistiky (CZ-ISCO 3313)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 32 841 Kč | 52 131 Kč | 57 597 Kč | 84 084 Kč | 35 746 Kč | 45 789 Kč | 47 931 Kč | 63 323 Kč |
Středočeský kraj | 30 095 Kč | 44 409 Kč | 48 839 Kč | 72 506 Kč | 34 746 Kč | 43 157 Kč | 45 327 Kč | 58 695 Kč |
Jihočeský kraj | 30 932 Kč | 41 694 Kč | 45 355 Kč | 63 600 Kč | 34 713 Kč | 43 135 Kč | 44 976 Kč | 57 539 Kč |
Plzeňský kraj | 27 926 Kč | 44 627 Kč | 45 410 Kč | 61 153 Kč | 33 499 Kč | 43 587 Kč | 45 282 Kč | 58 179 Kč |
Karlovarský kraj | 26 879 Kč | 40 495 Kč | 40 647 Kč | 52 153 Kč | 33 744 Kč | 42 194 Kč | 43 925 Kč | 55 295 Kč |
Ústecký kraj | 30 209 Kč | 42 931 Kč | 45 642 Kč | 62 062 Kč | 35 267 Kč | 44 127 Kč | 46 618 Kč | 60 931 Kč |
Liberecký kraj | 31 827 Kč | 42 341 Kč | 45 675 Kč | 62 429 Kč | 33 727 Kč | 41 847 Kč | 44 099 Kč | 58 393 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 913 Kč | 41 839 Kč | 46 177 Kč | 64 677 Kč | 34 754 Kč | 42 102 Kč | 44 051 Kč | 55 302 Kč |
Pardubický kraj | 27 497 Kč | 40 736 Kč | 41 906 Kč | 58 193 Kč | 34 138 Kč | 42 500 Kč | 44 183 Kč | 56 358 Kč |
Kraj Vysočina | 29 448 Kč | 39 740 Kč | 41 456 Kč | 55 663 Kč | 34 231 Kč | 41 825 Kč | 43 850 Kč | 55 976 Kč |
Jihomoravský kraj | 29 913 Kč | 42 452 Kč | 45 781 Kč | 62 848 Kč | 35 389 Kč | 43 426 Kč | 45 284 Kč | 57 510 Kč |
Olomoucký kraj | 27 301 Kč | 38 347 Kč | 41 746 Kč | 61 943 Kč | 34 286 Kč | 42 371 Kč | 43 920 Kč | 56 027 Kč |
Zlínský kraj | 28 838 Kč | 39 875 Kč | 42 348 Kč | 58 295 Kč | 34 441 Kč | 42 953 Kč | 44 650 Kč | 57 558 Kč |
Moravskoslezský kraj | 26 610 Kč | 39 630 Kč | 42 383 Kč | 58 615 Kč | 34 521 Kč | 43 624 Kč | 45 091 Kč | 57 835 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3313 | Odborní pracovníci v oblasti účetnictví a ekonomiky | http://data.europa.eu/esco/isco/C3313 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.