povolání
Specialista energetického dispečinku
Odborný směr: |
Energetika |
Odborný podsměr: |
distribuce elektrické energie |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 73 000 Kč |
Alternativní názvy
Energy specialist, Technik energetického dispečinku specialista, Technik přípravy specialista, Specialista pro predikce, Specialista pro ztráty
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103270
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Příprava provozu energetických soustav a plánování jejich zatížení.
- Tvorba a aktualizace dispečerských schémat v energetických sítích.
- Kontrola provozu energetických soustav a rozhodování o potřebných zásazích.
- Rozbory poruchovosti energetických soustav a distribučních sítí.
- Sjednávání a upřesňování požadavků na provoz energetických soustav a na distribuci energií.
- Plánování provozu rozsáhlých energetických soustav.
- Vyřizování výměn a tranzitů elektrické energie se zahraničními partnery.
- Koordinace a metodické řízení činností techniků energetických dispečinků.
- Komunikace s dispečinky energetických soustav okolních států.
- Vedení technické a provozní dokumentace související s provozem energetického dispečinku a dodávkami energií.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru energetika | KKOV | 3907T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru silnoproudá elektrotechnika | KKOV | 2642T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Odborná způsobilost podle zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a nařízení vlády č. 194/2022 Sb., o požadavcích na odbornou způsobilost k výkonu činnosti na elektrických zařízeních a na odbornou způsobilost v elektrotechniceKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení výkonu výrob energií s ohledem na požadovaný či sjednaný odběr | ||||||||
Řízení zásahů poruchových čet při poruchách energetických zařízení, provádění opatření při mimořádných stavech | ||||||||
Operativní (dispečerské) řízení provozu energetických (elektřina, plyn, teplo) zařízení a sítí | ||||||||
Kontrola dodávek energií při dodržování stanovených nebo sjednaných parametrů a rozhodování o potřebných zásazích | ||||||||
Shromažďování a distribuce informací k řízení energetických výrob, k provozu energetických soustav nebo pro odběratele | ||||||||
Vedení technické a provozní dokumentace související s dodávkami energií |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
druhy energie, jejich přenos, využívání, ztráty, účinnost | ||||||||
systémy a standardy jakosti a kvality v energetice | ||||||||
elektrotechnika | ||||||||
měření elektrických veličin | ||||||||
venkovní elektrická vedení | ||||||||
zařízení a systémy pro rozvod elektrické energie a jejich provoz | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
předpisy a technické normy v energetice |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 67 156 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 434 Kč do 110 316 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 721 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 048 Kč do 73 017 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Inženýři elektrotechnici a energetici přístrojů, strojů a zařízení (CZ-ISCO 21516)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 64 457 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 784 Kč do 102 713 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 974 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 537 Kč do 58 239 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Inženýři energetici výroby energie (CZ-ISCO 21517)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 99 619 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 67 685 Kč do 150 535 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 48 951 Kč | 70 150 Kč | 78 253 Kč | 117 050 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 47 717 Kč | 74 788 Kč | 78 145 Kč | 109 470 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 51 545 Kč | 82 173 Kč | 89 352 Kč | 139 495 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 47 493 Kč | 66 270 Kč | 71 708 Kč | 97 580 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 47 738 Kč | 58 526 Kč | 67 294 Kč | 100 857 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 52 979 Kč | 85 990 Kč | 87 951 Kč | 124 433 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 42 898 Kč | 60 255 Kč | 63 229 Kč | 87 516 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 46 553 Kč | 63 674 Kč | 69 983 Kč | 96 316 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 36 570 Kč | 63 075 Kč | 66 116 Kč | 89 383 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 58 495 Kč | 89 057 Kč | 95 995 Kč | 152 651 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 43 482 Kč | 63 742 Kč | 69 501 Kč | 103 142 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 41 489 Kč | 51 577 Kč | 56 283 Kč | 78 440 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 45 322 Kč | 62 576 Kč | 67 458 Kč | 102 067 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 45 355 Kč | 60 235 Kč | 65 232 Kč | 92 260 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2151 | Inženýři elektrotechnici a energetici | http://data.europa.eu/esco/isco/C2151 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.