povolání
Optik
Odborný směr: |
Strojírenství a automobilový průmysl |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Alternativní názvy
Optician, Odlévač skleněných čoček
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
81
Datum zveřejnění
22. 11. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Přípravné práce při zpracování optických polotovarů.
- Obsluha strojů a zařízení při opracování optických elementů – čočky, hranoly, filtry, zrcadla.
- Specializované práce ve výrobě optických součástí – vakuové vrstvení.
- Kontrola parametrů, kvality a odolnosti optických ploch.
- Výroba optických elementů pomocí CNC optické technologie.
- Výroba záměrných značek.
- Zaznamenávání technických údajů, manipulace a práce s optickými elementy, mezioperační transport, ochranné balení a expedice.
- Komplexní technologický proces – řezání, tvarování, broušení, leštění, centrování, tmelení.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
| Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
|---|---|---|---|
| Střední vzdělání s výučním listem v oboru optik | KKOV | 2362H | nejvhodnější |
| Optik | RVP | 23-62-L/01 | nejvhodnější |
| Střední vzdělání s výučním listem v oboru hodinář, hodinářské práce | KKOV | 2363H | vhodná |
| Střední vzdělání s výučním listem v oboru zámečník, zámečnické práce a údržba | KKOV | 2351H | vhodná |
| Střední vzdělání s výučním listem v oboru nástrojař, nástrojařské práce | KKOV | 2352H | vhodná |
| Optik | RVP | 23-62-L/51 | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Optik/optička ( 23-074-M )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Obsluha stojů a zařízení na výrobu a zpracování optických dílů | ||||||||
| Slepování optických dílů | ||||||||
| Slícovávání částí strojů, zařízení a konstrukcí | ||||||||
| Ošetřování a údržba nářadí, nástrojů a pomůcek používaných při výrobě a opravách přístrojů, zařízení a výrobků přesné mechaniky | ||||||||
| Měření tvarů, rozměrů a zakulacení ploch optických dílů | ||||||||
| Měření a kontrola přesnosti a parametrů dílů a výrobků z oblasti přesné mechaniky vč. elektrických veličin | ||||||||
| Orientace v normách a v technických podkladech v oblasti optických přístrojů | ||||||||
| Kontrola a provádění funkčních zkoušek optických přístrojů | ||||||||
| Diagnostikování závad optických přístrojů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| optická protetika/čočky | ||||||||
| technické kreslení ve strojírenství a v kovovýrobě | ||||||||
| strojní součásti a polotovary a jejich parametry (rozměry, jakost povrchu aj.) | ||||||||
| elektronika obecně | ||||||||
| technická optika a optické díly |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
| 1 | 2 | 3 | |
|---|---|---|---|
| Počítačová způsobilost | |||
| Numerická způsobilost | |||
| Ekonomické povědomí | |||
| Právní povědomí | |||
| Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Informační a datová gramotnost | ||||
| Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Komunikace a spolupráce | ||||
| Netiketa | ||||
| Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Autorská práva a licence | ||||
| Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Bezpečnost | ||||
| Ochrana životního prostředí | ||||
| Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
| Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
| Ochrana zařízení | ||||
| Řešení problémů | ||||
| Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
| Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
| Řešení technických problémů | ||||
| Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | ||||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Osobnostní kompetence | |||||
| Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
| Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
| Kompetence k flexibilitě | |||||
| Kompetence ke kreativitě | |||||
| Interpersonální kompetence | |||||
| Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
| Kompetence ke kooperaci | |||||
| Kognitivní kompetence | |||||
| Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
| Výkonové kompetence | |||||
| Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
| Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
| Kompetence k řešení problémů | |||||
| Kompetence k samostatnosti | |||||
| Kompetence k výkonnosti | |||||
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Pracovní doba, směnnost | ||||
| Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
| Zraková zátěž | ||||
| Zátěž chemickými látkami | ||||
| Zátěž hlukem | ||||
| Zátěž teplem | ||||
| Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
| Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
| Duševní zátěž | ||||
| Práce ve výškách | ||||
| Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
| Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
| Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
| Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
| Celková fyzická zátěž | ||||
| Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
| Zátěž ionizujícím zářením | ||||
| Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
| Zátěž invazivními alergeny | ||||
| Zátěž prachem | ||||
| Zátěž vibracemi | ||||
| Zátěž chladem |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
- Skláři dutého, lisovaného a technického skla (CZ-ISCO 73152)
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
|---|---|---|
| 7315 | Skláři, brusiči skla a pracovníci při konečné úpravě skla | http://data.europa.eu/esco/isco/C7315 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.