povolání
Kontrolor jakosti v energetice
Odborný směr: |
Energetika |
Odborný podsměr: |
výroba elektrické energie |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 67 000 Kč |
Alternativní názvy
Interní auditor, Kontrolor technické kvality, Technický dozor
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103304
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Analýza stavu distribuční soustavy na základě měřených podkladů.
- Vypracování plánů kontroly jakosti v energetice.
- Provádění monitoringu kvality a technických parametrů elektřiny v distribuční soustavě.
- Ověřování a vyhodnocování předepsaných parametrů.
- Kontrola dodržování technologických postupů v provozech.
- Provádění interních auditů kvality.
- Vypracování protokolů o výsledcích kontrol.
- Řešení reklamací v energetice.
- Vyřizování žádostí odběratelů.
- Spolupráce při vytváření interní řídící dokumentace.
- Vedení příslušné technické a provozní dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru elektrotechnika | KKOV | 2641M | nejvhodnější |
Elektrotechnika | RVP | 26-41-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru silnoproudá elektrotechnika | KKOV | 2642L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru elektrotechnika | KKOV | 2641L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxL | vhodná |
Mechanik elektrotechnik | RVP | 26-41-L/01 | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Odborná způsobilost podle zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a nařízení vlády č. 194/2022 Sb., o požadavcích na odbornou způsobilost k výkonu činnosti na elektrických zařízeních a na odbornou způsobilost v elektrotechniceKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vypracování plánů kontroly jakosti v energetice | ||||||||
Vypracování protokolů o výsledcích kontrol v energetice | ||||||||
Navrhování metod kontroly jakosti v energetice | ||||||||
Kvalitativní zkoušky surovin, materiálů, polotovarů a výrobků pro výrobu nebo provoz energetických zařízení | ||||||||
Kontrola dodržování technologických postupů v energetických provozech | ||||||||
Používání technické dokumentace a norem při práci na elektrotechnických a elektronických zařízeních | ||||||||
Řešení reklamací v energetice |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zařízení a systémy pro výrobu energie a jejich provoz | ||||||||
druhy energie, jejich přenos, využívání, ztráty, účinnost | ||||||||
zařízení a systémy pro výrobu a rozvod tepla a jejich provoz | ||||||||
reaktorové bloky a další zařízení a systémy v jaderných elektrárnách a jejich provoz | ||||||||
systémy a standardy jakosti a kvality v energetice | ||||||||
elektrotechnika | ||||||||
měření elektrických veličin | ||||||||
zařízení a systémy pro rozvod energie a jejich provoz | ||||||||
zařízení a systémy pro rozvod elektrické energie a jejich provoz | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
předpisy a technické normy v energetice | ||||||||
systémy a standardy jakosti a kvality v jaderné energetice |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Elektrotechnici a technici energetici (CZ-ISCO 3113)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 378 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 030 Kč do 87 517 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 824 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 102 Kč do 67 189 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Elektrotechnici a technici energetici kontroly kvality, laboranti (CZ-ISCO 31135)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 49 909 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 523 Kč do 83 866 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Elektrotechnici a technici energetici (CZ-ISCO 3113)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 634 Kč | 65 103 Kč | 71 631 Kč | 107 618 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 29 092 Kč | 55 674 Kč | 58 638 Kč | 90 595 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 28 874 Kč | 72 482 Kč | 69 828 Kč | 98 276 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 30 255 Kč | 50 603 Kč | 55 873 Kč | 85 071 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 37 203 Kč | 47 619 Kč | 53 929 Kč | 83 875 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 22 042 Kč | 58 937 Kč | 58 721 Kč | 87 152 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 40 407 Kč | 59 646 Kč | 62 225 Kč | 85 651 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 37 383 Kč | 55 696 Kč | 61 495 Kč | 94 893 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 39 493 Kč | 52 863 Kč | 56 136 Kč | 78 480 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 35 769 Kč | 60 621 Kč | 63 980 Kč | 93 515 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 32 001 Kč | 56 428 Kč | 59 525 Kč | 88 026 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 26 310 Kč | 50 616 Kč | 52 064 Kč | 77 145 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 35 953 Kč | 51 423 Kč | 55 091 Kč | 82 604 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 40 038 Kč | 56 732 Kč | 59 463 Kč | 84 907 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3113 | Elektrotechnici (kromě řídicích a navigačních zařízení letového provozu) a technici energetici | http://data.europa.eu/esco/isco/C3113 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.