povolání
Pověřenec pro ochranu osobních údajů
Odborný směr: |
Státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
38 000 Kč - 82 000 Kč |
Alternativní názvy
Pověřenec GDPR (General Data Protection Regulation), Referent správy osobních údajů, DPO (Data protection officer), European Data Protection Supervisor
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103555
Datum zveřejnění
11. 5. 2020
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Poskytování informací správcům nebo zpracovatelům a zaměstnancům, kteří provádějí zpracování osobních údajů v oblasti ochrany dat.
- Odborná příprava pracovníků zapojených do operací zpracování a souvisejících auditů.
- Spolupráce při tvorbě koncepcí v oblasti ochrany osobních údajů.
- Poskytování poradenství, pokud jde o posouzení vlivu zabezpečení na ochranu osobních údajů a jeho monitorování.
- Spolupráce a komunikace s dozorovým úřadem.
- Působení jako kontaktní místo pro dozorový úřad ve věci osobních údajů.
- Komplexní plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů u správce a zpracovatele.
- Zpracovávání podkladů v souvislosti ochranou osobních údajů na celostátní, případně mezinárodní úrovni.
- Systematické shromažďování a ukládání souborů v odvětví ochrany osobních údajů.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba státní politiky ochrany soukromí a regulace zpracování osobních údajů. | 15 |
Provádění mezinárodní dozorové činnosti Evropské unie a účast na společných mezinárodních akcích dozoru v oblasti ochrany osobních údajů. Tvorba a naplňování celostátní koncepce ochrany osobních údajů včetně zásad pro výkon dozoru. | 14 |
Tvorba standardů pro způsoby a prostředky dodržování povinností při zpracování a ochraně osobních údajů, šíření obchodních sděleních nebo nakládání s identifikátory. Zpracovávání celostátních vývojových analýz, strategických záměrů a metodiky pro ucelené oblasti osobních údajů a pro dozor nad nimi včetně vyhodnocování možných ekonomických, právních, organizačně-technických a jiných hledisek. Koncepční analýza a audit informačních systémů a datových toků z hlediska ochrany osobních údajů. Celostátní koordinace dozorové činnosti zahrnující posuzování specializovaných oblastí zpracování a ochrany osobních údajů nebo posuzování porušování pravidel týkajících se obsáhlé skupiny osobních údajů nebo zasahujících do soukromí většího počtu osob. Komplexní plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů u správce a zpracovatele osobních údajů, který systematicky shromažďuje, zpracovává a ukládá nejrozsáhlejší soubory osobních údajů z důvodu významného veřejného zájmu na celostátní nebo mezinárodní úrovni při plnění povinností a úkolů při výkonu veřejné moci s vysokým rizikem pro práva a svobody subjektu údajů. | 13 |
Komplexní dozorová činnost zahrnující posuzování specializovaných oblastí zpracování a ochrany osobních údajů nebo posuzování porušování pravidel týkajících se obsáhlé skupiny osobních údajů nebo zasahujících do soukromí většího počtu osob. Metodické usměrňování subjektů na úseku jejich činností v oblasti zpracování a ochrany osobních údajů. Stanovování obecných postupů pro posuzování plnění povinnosti odpovědných subjektů v oblasti zpracování a ochrany osobních údajů podle obecných a speciálních předpisů. Komplexní plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů u správce a zpracovatele osobních údajů, který shromažďuje, zpracovává a ukládá osobní údaje nezbytné pro splnění povinností a úkolů při výkonu veřejné moci se značným rizikem ohrožení práv a svobod subjektů údajů vyžadující specifická, rozsáhlá technická a organizační ochranná opatření. | 12 |
Kontrola ve vymezeném rozsahu činnosti kontrolované osoby mající postavení správce nebo zpracovatele osobních údajů nebo provádění specializované činnosti v rámci kontrolní skupiny. Komplexní plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů u správce a zpracovatele osobních údajů, který zpracovává osobní údaje nezbytné pro určení, výkon a obhajobu práv subjektu údajů, pro ochranu důležitých zájmů subjektu údajů nebo pro plnění dílčích úkolů při výkonu veřejné moci. | 11 |
Komplexní plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů u správce a zpracovatele osobních údajů, který standardně zpracovává omezené množství osobních údajů pro účely plnění povinností, popřípadě zvláštních práv správce nebo omezeného počtu jeho subjektu údajů například v oblasti personální správy | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | nejvhodnější |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
Poznámka:Způsobilost k výkonu povolání dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aplikování právních norem s důrazem na bezpečnostně právní problematiku a ochranu osobních údajů | ||||||||
Vedení povinné dokumentace | ||||||||
Vedení předepsané evidence | ||||||||
Zpracování dokumentace a zpráv | ||||||||
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik | ||||||||
Provádění kontrolní a dozorové činnosti v oblasti ochrany osobních údajů | ||||||||
Vypracovávání odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů na svěřeném úseku státní správy | ||||||||
Kontrola a vyhodnocování údajů v evidenčních informačních systémech | ||||||||
Poskytování konzultační a poradenské činnosti | ||||||||
Komunikace a spolupráce s dozorovými orgány | ||||||||
Spolupráce s odborníky vědeckých a dalších odborných institucí v ČR a v zahraničí na úrovni veřejné správy v daném oboru činnosti | ||||||||
Vyřizování předávání správní a jiné dokumentace na příslušné správní úřady, např. podle místní příslušnosti, v rámci vykonávání administrativních činností ve státní správě | ||||||||
Organizování vzdělávání zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
základní právní normy a ustanovení s důrazem na bezpečnostně právní problematiku a ochranu osobních údajů | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
další profesní vzdělávání, akreditace, certifikace, zákonem předepsané zkoušky | ||||||||
tvorba koncepčních, normotvorných a metodických materiálů | ||||||||
ochrana osobních údajů | ||||||||
státní správa a samospráva v oblasti informačního servisu, poradenství a veřejně obecných záležitostí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 56 515 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 788 Kč do 100 083 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 558 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 542 Kč do 71 033 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti bezpečnostních systémů a ochrany údajů (kromě zabezpečení IT) (CZ-ISCO 21416)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 75 171 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 592 Kč do 132 477 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 261 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 447 Kč do 81 723 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 618 Kč | 60 320 Kč | 70 592 Kč | 108 840 Kč | 42 741 Kč | 56 808 Kč | 59 547 Kč | 78 184 Kč |
Středočeský kraj | 39 583 Kč | 60 317 Kč | 67 569 Kč | 102 166 Kč | 32 046 Kč | 42 191 Kč | 42 221 Kč | 53 707 Kč |
Jihočeský kraj | 41 913 Kč | 56 636 Kč | 63 135 Kč | 96 645 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 40 845 Kč | 54 330 Kč | 60 364 Kč | 86 806 Kč | 35 761 Kč | 43 422 Kč | 43 841 Kč | 50 408 Kč |
Karlovarský kraj | 37 473 Kč | 54 757 Kč | 62 275 Kč | 89 627 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 40 113 Kč | 56 201 Kč | 64 956 Kč | 95 008 Kč | 36 664 Kč | 46 966 Kč | 47 973 Kč | 57 002 Kč |
Liberecký kraj | 33 704 Kč | 56 431 Kč | 61 910 Kč | 90 330 Kč | 35 106 Kč | 43 910 Kč | 44 620 Kč | 56 346 Kč |
Královéhradecký kraj | 42 577 Kč | 54 572 Kč | 60 720 Kč | 87 798 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 35 170 Kč | 49 543 Kč | 54 368 Kč | 76 465 Kč | 40 655 Kč | 50 799 Kč | 52 193 Kč | 63 478 Kč |
Kraj Vysočina | 38 950 Kč | 55 820 Kč | 62 495 Kč | 98 759 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 38 804 Kč | 53 492 Kč | 61 306 Kč | 99 895 Kč | 36 988 Kč | 48 680 Kč | 49 547 Kč | 63 701 Kč |
Olomoucký kraj | 40 694 Kč | 52 729 Kč | 56 829 Kč | 78 036 Kč | 36 436 Kč | 48 552 Kč | 51 527 Kč | 67 748 Kč |
Zlínský kraj | 39 596 Kč | 49 055 Kč | 55 225 Kč | 75 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 39 056 Kč | 56 999 Kč | 62 960 Kč | 95 831 Kč | 35 996 Kč | 51 077 Kč | 51 668 Kč | 63 661 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2141 | Inženýři v průmyslu a ve výrobě | http://data.europa.eu/esco/isco/C2141 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.