povolání
Instruktor a trenér kondičních a funkčních cvičení
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
sport |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s výučním listem tříleté (NSP 3) |
Alternativní názvy
Sportovní instruktor, Instruktor aerobiku, Instruktor bodystylingu, Instruktor indoor cyclingu, Instruktor kondiční chůze, Instruktor pilates, Instruktor powerjógy, Instruktor aqua fitness
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101753
Datum zveřejnění
31. 1. 2012
Datum poslední aktualizace
21. 8. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní analýza fyzické kondice osob, držení těla v postoji i pohybech a analýza pohybových stereotypů.
- Sestavování vhodného cvičebního programu pro lekci kondičních nebo funkčních forem cvičení.
- Správné vysvětlování a předvádění jednotlivých prvků cvičebních programů, technika provedení pohybu včetně korekce nesprávného provedení.
- Vedení lekcí kondičních a funkčních cvičení.
- Praktické zajištění skupinové lekce (prostor, pomůcky, hudební doprovod, bezpečnost).
- Modifikace cvičebního programu kondičních a funkčních forem cvičení pro specifické cílové skupiny (těhotné, po porodu, děti, senioři).
- Sestavování vhodného cvičebního programu pro správný růst a vývoj dětí splňující zdravotní, vzdělávací a výchovné cíle.
- Organizace cvičebního prostoru a volba vhodných cvičebních pomůcek.
- Motivace účastníků v průběhu lekce.
- Poskytování poradenství v oblasti zdravého životního stylu včetně zdravé výživy a pitného režimu.
- Poskytování první pomoci při úrazu.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem v oboru tělesná kultura | KKOV | 7441H | vhodná |
Střední vzdělání s výučním listem | KKOV | xxxxH | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru sportovní gymnázium | KKOV | 7942K | vhodná |
Gymnázium se sportovní přípravou | AKVO/AKSO | 7942K41 | vhodná |
Gymnázium se sportovní přípravou | RVP | 79-42-K/x1 | vhodná |
Osvědčení instruktora dle požadavků sportovních svazů či organizací pro příslušný sport.
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Instruktor/instruktorka aerobiku ( 74-001-H )
- Instruktor/instruktorka bodystylingu ( 74-002-H )
- Instruktor/instruktorka indoor cyclingu ( 74-005-H )
- Instruktor/instruktorka kondiční chůze ( 74-014-H )
- Instruktor/instruktorka pilates ( 74-003-H )
- Instruktor/instruktorka powerjógy ( 74-004-H )
- Instruktor/instruktorka cvičení seniorů ( 74-012-N )
- Instruktor/instruktorka pohybových aktivit osob s civilizačními onemocněními ( 74-019-N )
- Instruktor/instruktorka cvičení metodou pilates ( 74-029-M )
- Instruktor/instruktorka cvičení rodičů s dětmi a cvičení předškolních dětí ( 74-033-M )
- Instruktor/instruktorka jógy ( 74-028-M )
- Instruktor/instruktorka pole dance ( 74-036-M )
- Instruktor/instruktorka základních pohybových aktivit ( 74-027-M )
- Instruktor/instruktorka aqua fitness ( 74-025-M )
Poznámka k profesním kvalifikacím:
K tomuto povolání se váže/váží také profesní kvalifikace z Národní soustavy kvalifikací s odlišnou kvalifikační úrovní. Důvodem je částečná nebo úplná shoda kompetenčních požadavků k výkonu povolání s odbornými způsobilostmi uvedenými v kvalifikačním standardu profesní kvalifikace/profesních kvalifikací.
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poskytování základního poradenství v oblasti zdravého životního stylu včetně zdravé výživy a pitného režimu | ||||||||
Vysvětlování a předvádění technik správného provádění cviků | ||||||||
Kontrola správného provádění cviků | ||||||||
Kontrola dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při pohybových aktivitách | ||||||||
Sestavování vhodného cvičebního plánu pro lekci kondičního nebo funkčního cvičení | ||||||||
Modifikace cvičebního programu pro specifické skupiny osob | ||||||||
Volba vhodných pomůcek pro kondiční nebo funkční cvičení | ||||||||
Vedení lekcí kondičních nebo funkčních cvičení | ||||||||
Analýza držení těla, analýza pohybových stereotypů | ||||||||
Obsluha, údržba a dezinfekce cvičebních pomůcek |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
instruktorství a trenérství | ||||||||
předpisy a pravidla provozování sportu dle jeho specifik | ||||||||
fyziologie | ||||||||
metody a techniky provádění kondičních a funkčních cvičení | ||||||||
zdravý životní styl | ||||||||
anatomie | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
první pomoc |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Celková fyzická zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažná onemocnění cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažné imunodeficitní stavy
- Stavy po poškození ionizujícím zářením
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Onemocnění oběhové soustavy
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Chronické záněty středouší
- Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
- Chronická onemocnění jater
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Osoby s kardiostimulátorem
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
- Instruktoři a programoví vedoucí v rekreačních zařízeních a fitcentrech (CZ-ISCO 34230)
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3423 | Instruktoři a programoví vedoucí v rekreačních zařízeních a fitcentrech | http://data.europa.eu/esco/isco/C3423 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.