§ Regulované povolání
Vychovatel
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 58 000 Kč |
Alternativní názvy
Vychovatel školní družiny, Vychovatel v dětském domově, Vychovatel v zařízení pro výkon ústavní výchovy, Vychovatel ochranné výchovy, Vychovatel preventivně výchovné péče
Příbuzná povolání
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
ID jednotky práce
101271
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru vychovatelství | KKOV | 7505R | nejvhodnější |
Sociální pedagogika - vychovatelství | AKVO/AKSO | 7502R018 | nejvhodnější |
Pedagogika - vychovatelství | AKVO/AKSO | 7505R002 | nejvhodnější |
Vychovatelství | AKVO/AKSO | 7505R008 | nejvhodnější |
Speciální pedagogika - vychovatelství | AKVO/AKSO | 7506R003 | nejvhodnější |
Speciální pedagogika pro vychovatele | AKVO/AKSO | 7506R029 | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru sociální péče | KKOV | 7502R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru speciální pedagogika | KKOV | 7506R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531N | vhodná |
Pedagogika - vychovatelství | AKVO/AKSO | 7531N006 | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531M | vhodná |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | AKVO/AKSO | 7531M01 | vhodná |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-N/xx | vhodná |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-M/01 | vhodná |
Kromě vysokoškolského vzdělání lze získat odbornou kvalifikaci též vyšším odborným vzděláním nebo středním vzděláním s maturitní zkouškou dle § 16 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výchova dětí zaměřená na jejich celkový rozvoj, získávání vědomostí a dovedností | ||||||||
Vedení výcvikových a dalších programů osobnostního rozvoje a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže | ||||||||
Zjišťování potřeb dětí a mládeže | ||||||||
Komunikace s rodiči (zákonnými zástupci), zaměstnavateli | ||||||||
Podpora rozvoje osobnosti postiženého dítěte rozvíjením těch jeho schopností a dovedností, v nichž je předpoklad, že by mohl být úspěšný | ||||||||
Používání speciálních metod pro kompenzaci příslušného postižení | ||||||||
Organizace volnočasových aktivit pro děti | ||||||||
Vedení administrativy spojené s evidencí pedagogické činnosti | ||||||||
Tvorba obecných metod ve výchově a vzdělávání v oblasti volného času dětí a mládeže | ||||||||
Sestavování obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů | ||||||||
Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží | ||||||||
Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
obecná pedagogika | ||||||||
metody a formy práce podporující rozvoj osobnosti dítěte | ||||||||
řešení výchovných problémů | ||||||||
protidrogová prevence | ||||||||
výchova proti šikaně | ||||||||
řešení studijních problémů | ||||||||
psychopedie | ||||||||
somatopedie | ||||||||
pedagogická psychologie | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
sociální pedagogika | ||||||||
speciální pedagogika | ||||||||
výchova a vzdělávání dětí se smyslovými vadami | ||||||||
výchova a vzdělávání zvlášť nadaných dětí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, popřípadě psychická způsobilost podle § 18 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 658 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 229 Kč do 65 347 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 155 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 286 Kč do 53 306 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (CZ-ISCO 23526)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 913 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 314 Kč do 58 342 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) (CZ-ISCO 23593)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 45 059 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 030 Kč do 61 400 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 460 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 419 Kč do 49 541 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 37 178 Kč | 43 456 Kč | 45 571 Kč | 56 822 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 36 517 Kč | 42 262 Kč | 43 987 Kč | 53 028 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 763 Kč | 42 066 Kč | 43 467 Kč | 52 728 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 37 017 Kč | 43 185 Kč | 45 361 Kč | 56 266 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 36 777 Kč | 43 107 Kč | 45 424 Kč | 56 898 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 35 973 Kč | 42 291 Kč | 43 936 Kč | 53 711 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 36 760 Kč | 42 449 Kč | 43 919 Kč | 52 734 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 946 Kč | 42 140 Kč | 43 773 Kč | 53 820 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 36 246 Kč | 41 692 Kč | 42 959 Kč | 50 984 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 36 318 Kč | 42 589 Kč | 43 652 Kč | 53 082 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 35 639 Kč | 41 899 Kč | 43 437 Kč | 53 028 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 36 529 Kč | 42 436 Kč | 44 022 Kč | 52 781 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 34 966 Kč | 41 504 Kč | 42 401 Kč | 51 707 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 36 448 Kč | 42 631 Kč | 43 867 Kč | 53 103 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2359 | Specialisté v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C2359 |
2352 | Učitelé a vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami | http://data.europa.eu/esco/isco/C2352 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.