§ Regulované povolání
Učitel II. stupně základní školy, střední a vyšší odborné školy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
41 000 Kč - 68 000 Kč |
Alternativní názvy
Pedagog, Učitel, Učitel střední školy, Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, Učitel vyšší odborné školy
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
ID jednotky práce
30015
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Učitelství pro 2. stupeň ZŠ | AKVO/AKSO | 7503T062 | nejvhodnější |
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy | AKVO/AKSO | 7504T298 | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro střední školy | KKOV | 7504T | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Instruktor/instruktorka odborného výcviku ( 75-022-R )
Poznámka k profesním kvalifikacím:
K tomuto povolání se váže/váží také profesní kvalifikace z Národní soustavy kvalifikací s odlišnou kvalifikační úrovní. Důvodem je částečná nebo úplná shoda kompetenčních požadavků k výkonu povolání s odbornými způsobilostmi uvedenými v kvalifikačním standardu profesní kvalifikace/profesních kvalifikací.
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tvorba dlouhodobých i krátkodobých plánů výuky, příprava na výuku | ||||||||
Spolupráce na tvorbě a úpravách školního vzdělávacího programu, tematických plánů | ||||||||
Volba vhodných výukových metod, organizačních forem práce a výukových prostředků | ||||||||
Didaktické zprostředkovávání obsahu vyučovaných disciplín | ||||||||
Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | ||||||||
Reflexe vlastní práce a sebereflexe | ||||||||
Volba vhodné strategie a metody pro individualizované vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami | ||||||||
Kontrola dodržování školního řádu a pravidel chování a soužití ve třídě | ||||||||
Zadávání a hodnocení samostatné práce žáků (studentů) včetně projektů | ||||||||
Výchovné vedení žáků (studentů) a spoluvytváření klima třídy | ||||||||
Řešení výchovných situací, konfliktů a učení jak je řešit | ||||||||
Provádění individuální nebo skupinové pedagogické diagnostiky | ||||||||
Vedení žáků (studentů) k sebeřízení procesu učení | ||||||||
Příprava žáků na přijímací zkoušky na střední nebo vyšší odborné školy | ||||||||
Zajišťování odborného výcviku a odborné praxe u zaměstnavatelů | ||||||||
Spolupráce s kolegy, rodiči, sociálními partnery a širší komunitou školy | ||||||||
Spolupráce na kariérovém vzdělávání žáků |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
obecná pedagogika | ||||||||
didaktika vyučovaného oboru | ||||||||
didaktické prostředky a pomůcky | ||||||||
teorie výchovy | ||||||||
vývojová psychologie | ||||||||
psychologie osobnosti | ||||||||
pedagogická psychologie | ||||||||
sociální psychologie | ||||||||
metodologie distančního vzdělávání | ||||||||
školská legislativa | ||||||||
didaktika odborného výcviku a praktického vyučování | ||||||||
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
specializace ve vyučovaných oborech (aprobace) | ||||||||
pedagogická diagnostika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 48 611 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 062 Kč do 64 452 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 687 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 340 Kč do 61 542 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách (CZ-ISCO 2310)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 52 296 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 931 Kč do 96 517 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 180 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 214 Kč do 68 299 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 728 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 804 Kč do 75 096 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 923 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 536 Kč do 61 431 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 44 869 Kč | 54 001 Kč | 55 033 Kč | 65 437 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 43 538 Kč | 52 071 Kč | 53 182 Kč | 62 689 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 43 251 Kč | 51 141 Kč | 51 708 Kč | 60 276 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 43 893 Kč | 52 533 Kč | 52 903 Kč | 61 898 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 43 286 Kč | 52 431 Kč | 52 578 Kč | 60 818 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 42 680 Kč | 52 136 Kč | 52 739 Kč | 62 501 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 43 950 Kč | 52 209 Kč | 52 698 Kč | 61 549 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 43 216 Kč | 51 471 Kč | 51 878 Kč | 60 366 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 43 237 Kč | 50 886 Kč | 51 525 Kč | 60 046 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 44 153 Kč | 52 066 Kč | 52 402 Kč | 60 689 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 43 500 Kč | 51 846 Kč | 52 562 Kč | 61 494 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 43 781 Kč | 52 326 Kč | 53 204 Kč | 61 788 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 43 434 Kč | 51 500 Kč | 52 058 Kč | 60 895 Kč |
Moravskoslezský kraj | 38 424 Kč | 45 710 Kč | 46 207 Kč | 54 452 Kč | 43 467 Kč | 52 248 Kč | 52 898 Kč | 61 994 Kč |
Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách (CZ-ISCO 2310)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 36 563 Kč | 55 128 Kč | 64 614 Kč | 102 691 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 25 795 Kč | 48 742 Kč | 58 777 Kč | 106 593 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 34 707 Kč | 45 506 Kč | 51 567 Kč | 73 825 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 37 565 Kč | 57 956 Kč | 69 256 Kč | 111 965 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 33 360 Kč | 47 046 Kč | 54 582 Kč | 84 376 Kč | - | - | - | - |
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 003 Kč | 53 857 Kč | 56 204 Kč | 78 853 Kč | 42 365 Kč | 52 950 Kč | 54 022 Kč | 66 580 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 40 633 Kč | 49 424 Kč | 50 941 Kč | 62 026 Kč |
Jihočeský kraj | 29 902 Kč | 51 429 Kč | 51 546 Kč | 66 874 Kč | 41 241 Kč | 49 192 Kč | 50 322 Kč | 60 232 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 42 145 Kč | 50 381 Kč | 51 351 Kč | 61 681 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 41 504 Kč | 49 686 Kč | 51 476 Kč | 62 665 Kč |
Ústecký kraj | 36 920 Kč | 42 507 Kč | 48 702 Kč | 69 710 Kč | 40 019 Kč | 47 228 Kč | 49 165 Kč | 60 148 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 41 298 Kč | 48 796 Kč | 50 292 Kč | 60 602 Kč |
Královéhradecký kraj | 22 421 Kč | 22 421 Kč | 34 634 Kč | 51 376 Kč | 39 349 Kč | 47 979 Kč | 49 299 Kč | 61 299 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 39 830 Kč | 47 313 Kč | 48 808 Kč | 59 123 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 41 616 Kč | 49 160 Kč | 51 252 Kč | 62 156 Kč |
Jihomoravský kraj | 36 609 Kč | 48 924 Kč | 50 046 Kč | 64 228 Kč | 40 294 Kč | 48 898 Kč | 50 419 Kč | 61 557 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 39 648 Kč | 48 116 Kč | 49 448 Kč | 60 129 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 41 588 Kč | 50 061 Kč | 51 085 Kč | 61 280 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 40 901 Kč | 50 049 Kč | 51 175 Kč | 62 899 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2310 | Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2310 |
2330 | Učitelé na středních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2330 |
2352 | Učitelé a vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami | http://data.europa.eu/esco/isco/C2352 |
2341 | Učitelé na základních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2341 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.