§ Regulovaná specializace
Vrchní inspektor služby dopravní policie
| Odborný směr: | Ozbrojené síly a bezpečnostní sbory | 
| Odborný podsměr: | Policie ČR | 
| Kvalifikační úroveň: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) | 
| Platové rozmezí: | 40 000 Kč - 76 000 Kč | 
Alternativní názvy
Policista - vrchní inspektor služby dopravní policie, Příslušník služby dopravní policie - vrchní inspektor
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky a zákonem č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
ID jednotky práce
103243
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
18. 12. 2018
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
| Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost | 
|---|---|---|---|
| Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru bezpečnostně právní činnost | KKOV | 6842M | nejvhodnější | 
| Bezpečnostně právní činnost | RVP | 68-42-M/01 | nejvhodnější | 
| Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná | 
| Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná | 
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůDalší vhodná kvalifikace k výkonu povolání
Požadavky na kvalifikační způsobilost, které jsou výhodné pro výkon povolání nebo činností např. dle oborových zvyklostí, ale jejich požadavek není upraven žádnou legislativou.
povinné - Základní odborná příprava příslušníka Policie ČRKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Výkon policejních činností v trestním řízení při odhalování a vyšetřování trestné činnosti | ||||||||
| Šetření dopravních nehod | ||||||||
| Šetření trestných činů svěřených do působnosti dopravní policie | ||||||||
| Posuzování územně plánovací dokumentace obcí z hlediska souladu s právní úpravou provozu na pozemních komunikacích | ||||||||
| Poskytování konzultační a poradenské činnosti na úseku územního plánování a stavebního řádu z hlediska legislativy upravující provoz na pozemních komunikacích | ||||||||
| Řízení služebních vozidel | 
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| dopravně bezpečnostní činnost policie | ||||||||
| metody a postupy pátrání a vyšetřování, práce s informacemi | ||||||||
| držení, nošení a používání střelných zbraní | ||||||||
| legislativa upravující provoz na pozemních komunikacích | 
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
| 1 | 2 | 3 | |
|---|---|---|---|
| Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
| Právní povědomí | 
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Informační a datová gramotnost | ||||
| Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
| Komunikace a spolupráce | ||||
| Netiketa | ||||
| Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Autorská práva a licence | ||||
| Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
| Tvorba digitálního obsahu | ||||
| Bezpečnost | ||||
| Ochrana životního prostředí | ||||
| Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
| Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
| Ochrana zařízení | ||||
| Řešení problémů | ||||
| Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
| Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
| Řešení technických problémů | ||||
| Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | ||||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Osobnostní kompetence | |||||
| Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
| Interpersonální kompetence | |||||
| Kompetence ke kooperaci | |||||
| Výkonové kompetence | |||||
| Kompetence k samostatnosti | |||||
| Kompetence k řešení problémů | |||||
| Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání je upravena vyhláškou č. 393/2006 Sb., o zdravotní způsobilosti.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Policejní inspektoři, komisaři a radové Policie ČR (CZ-ISCO 3355)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 56 797 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 372 Kč do 76 058 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Vrchní inspektoři Policie ČR (CZ-ISCO 33552)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 58 752 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 764 Kč do 70 814 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Policejní inspektoři, komisaři a radové Policie ČR (CZ-ISCO 3355)
| Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do | 
| Hlavní město Praha | - | - | - | - | 48 153 Kč | 63 429 Kč | 65 130 Kč | 83 269 Kč | 
| Karlovarský kraj | - | - | - | - | 39 690 Kč | 52 243 Kč | 53 896 Kč | 69 714 Kč | 
| Ústecký kraj | - | - | - | - | 39 783 Kč | 55 366 Kč | 56 057 Kč | 71 311 Kč | 
| Pardubický kraj | - | - | - | - | 36 416 Kč | 49 814 Kč | 51 772 Kč | 67 124 Kč | 
| Zlínský kraj | - | - | - | - | 37 914 Kč | 52 956 Kč | 54 247 Kč | 70 268 Kč | 
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
| Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO | 
|---|---|---|
| 3355 | Policejní inspektoři a detektivové | http://data.europa.eu/esco/isco/C3355 | 
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.