specializace
Specialista náboru pracovních sil
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
personální práce |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 55 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102145
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Identifikace personálních potřeb firmy.
- Organizace procesu náboru zaměstnanců.
- Příprava přijímacích a výstupních pohovorů.
- Spolupráce při přijímání a uvolňování zaměstnanců s vedením firmy.
- Spolupráce při přijímání a uvolňování zaměstnanců s liniovými manažery.
- Sledování informací o trhu práce.
- Spolupráce s vedoucími jednotlivých útvarů při tvorbě adaptačního procesu.
- Sledování legislativních změn pracovně právní problematiky.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Stanovování zásad a kriterií výběrového řízení, hodnocení nebo odměňování zaměstnanců. | 9 |
Posuzování a výběr uchazečů o přijetí v rámci výběrového řízení podle stanovených zásad a kriterií. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | nejvhodnější |
Personální řízení | RVP | 63-42-N/xx | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost | KKOV | 7541M | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Identifikování personálních potřeb firmy | ||||||||
Využívání informací z trhu práce pro nábor zaměstnanců | ||||||||
Řízení adaptačního procesu | ||||||||
Přijímání zaměstnanců | ||||||||
Propouštění zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kategorizace prací | ||||||||
zákon o zaměstnanosti | ||||||||
svět práce, povolání, profesní skupiny, odvětví, klasifikace CZ-ISCO | ||||||||
kvalifikační a další požadavky povolání a pracovišť | ||||||||
trh práce, jeho vývojové trendy, ukazatele trhu práce a jejich posuzování | ||||||||
základy pracovního práva, zákoník práce | ||||||||
stanovy a základní organizační normy společnosti | ||||||||
personální management | ||||||||
postupy výběru zaměstnanců, konkursní řízení | ||||||||
plánování lidských zdrojů v podniku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Odborní pracovníci v oblasti účetnictví, ekonomiky a personalistiky (CZ-ISCO 3313)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 35 602 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 23 422 Kč do 57 450 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 784 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 315 Kč do 50 623 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci v oblasti personalistiky, ekonomové práce (CZ-ISCO 33138)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 181 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 340 Kč do 64 043 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 406 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 414 Kč do 54 616 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Odborní pracovníci v oblasti účetnictví, ekonomiky a personalistiky (CZ-ISCO 3313)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 24 565 Kč | 43 036 Kč | 47 650 Kč | 72 005 Kč | 31 743 Kč | 40 142 Kč | 42 212 Kč | 55 087 Kč |
Středočeský kraj | 20 637 Kč | 36 354 Kč | 39 455 Kč | 61 197 Kč | 30 373 Kč | 37 256 Kč | 38 833 Kč | 50 044 Kč |
Jihočeský kraj | 21 996 Kč | 31 858 Kč | 34 266 Kč | 47 610 Kč | 29 847 Kč | 37 067 Kč | 38 697 Kč | 49 365 Kč |
Plzeňský kraj | 27 155 Kč | 34 275 Kč | 37 179 Kč | 49 693 Kč | 29 000 Kč | 37 674 Kč | 39 011 Kč | 50 527 Kč |
Karlovarský kraj | 24 365 Kč | 31 903 Kč | 34 576 Kč | 47 678 Kč | 29 892 Kč | 36 589 Kč | 37 963 Kč | 48 295 Kč |
Ústecký kraj | 18 040 Kč | 35 710 Kč | 36 713 Kč | 54 437 Kč | 30 110 Kč | 37 994 Kč | 39 851 Kč | 51 307 Kč |
Liberecký kraj | 24 614 Kč | 35 151 Kč | 38 022 Kč | 53 646 Kč | 29 614 Kč | 36 842 Kč | 38 364 Kč | 49 345 Kč |
Královéhradecký kraj | 19 048 Kč | 32 642 Kč | 32 835 Kč | 46 188 Kč | 30 377 Kč | 36 642 Kč | 38 300 Kč | 47 949 Kč |
Pardubický kraj | 21 749 Kč | 31 646 Kč | 33 418 Kč | 45 692 Kč | 29 652 Kč | 36 856 Kč | 37 985 Kč | 47 302 Kč |
Kraj Vysočina | 25 061 Kč | 34 366 Kč | 36 175 Kč | 50 885 Kč | 29 706 Kč | 36 712 Kč | 38 291 Kč | 49 142 Kč |
Jihomoravský kraj | 25 211 Kč | 34 406 Kč | 36 486 Kč | 51 497 Kč | 30 718 Kč | 37 861 Kč | 39 217 Kč | 49 631 Kč |
Olomoucký kraj | 23 774 Kč | 32 493 Kč | 34 436 Kč | 46 122 Kč | 29 717 Kč | 36 764 Kč | 38 280 Kč | 48 658 Kč |
Zlínský kraj | 22 554 Kč | 32 747 Kč | 35 326 Kč | 47 440 Kč | 29 391 Kč | 37 003 Kč | 37 874 Kč | 46 628 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 258 Kč | 33 496 Kč | 35 440 Kč | 49 329 Kč | 30 804 Kč | 38 057 Kč | 39 608 Kč | 50 766 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3313 | Odborní pracovníci v oblasti účetnictví a ekonomiky | http://data.europa.eu/esco/isco/C3313 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.