specializace
Referent specialista analytik rozvoje územní veřejné správy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
27 000 Kč - 71 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101538
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Výkon související analytické, rozborové a koncepční činnosti, návrh opatření, podíí na tvorbě nové právní úpravy.
- Podíl na tvorbě koncepce rozvoje územní veřejné zprávy včetně podílu na tvorbě nové právní úpravy.
- Tvorba analytických podkladů se zaměřením na ekonomickou a finanční problematiku spojenou se zajištěním přeneseného výkonu státní správy v územních samosprávných celcích včetně návrhu potřebných opatření na územní i celostátní úrovni.
- Tvorba koncepce příspěvku na výkon státní správy pro obce a kraje včetně přípravy souvisejících analytických materiálů.
- Tvorba materiálů založených na srovnávací analýze podmínek pro výkon působnosti územních samosprávných celků.
- Celostátní koordinace a mezirezortní spolupráce při plnění úkolů na úseku efektivního výkonu veřejné správy na krajské a obecní úrovni.
- Komplexní posuzování v připomínkovém řízení, zpracovávání zásadních věcných a ekonomických stanovisek k návrhům předkládaným vládě ve věci zabezpečení výkonu státní správy v území.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba návrhů koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností nebo právních úprav věcí dosud zákony neupravených nebo komunitárních předpisů nebo jejich komplexní posuzování v připomínkovém řízení nebo zpracovávání zásadních komplexních stanovisek k těmto předpisům. | 14 |
Tvorba koncepce uspořádání a výkonu veřejné správy. | 14 |
Tvorba koncepce územní správy a samosprávy a správního procesu. | 14 |
Tvorba nebo komplexní posuzování návrhů právních předpisů s celostátní působností nebo komunitárních předpisů, analýza právního a skutkového stavu, zhodnocování nezbytnosti změny právního stavu, změny rozsahu právní regulace, souladu s dalšími právními předpisy, mezinárodními smlouvami a s právem Evropských společenství. | 13 |
Všeobecná celostátní koordinace a metodické usměrňování orgánů územní samosprávy a územních správních úřadů. | 13 |
Zpracování metodických materiálů a metodická činnost ve vztahu k územním správním úřadům a samosprávným celkům. Koordinace činnosti jednotlivých ministerstev a dalších správních úřadů při usměrňování územních správních úřadů a samosprávných celků na jimi zabezpečovaných a spravovaných úsecích státní správy. | 12 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Znalosti problematiky výkonu státní správy | ||||||||
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti | ||||||||
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů | ||||||||
Navrhování a realizace opatření k nápravě nežádoucího vývoje sledovaných ukazatelů | ||||||||
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s tabulkovým procesorem | ||||||||
využívání elektronické pošty | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
veřejné finance obecně | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
management ve veřejné správě | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
státní správa a samospráva na místní nebo regionální úrovni | ||||||||
právní věda, právní principy a zásady | ||||||||
tvůrčí psaní | ||||||||
lidská práva |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 56 249 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 458 Kč do 109 764 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 262 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 288 Kč do 71 445 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté analytici, metodici v oblasti politiky firem a veřejné správy (CZ-ISCO 24222)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 61 149 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 676 Kč do 109 874 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 160 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 394 Kč do 63 405 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 38 184 Kč | 65 473 Kč | 76 852 Kč | 123 494 Kč | 37 529 Kč | 52 490 Kč | 55 487 Kč | 77 760 Kč |
Středočeský kraj | 34 439 Kč | 59 811 Kč | 66 145 Kč | 102 673 Kč | 28 256 Kč | 41 848 Kč | 43 913 Kč | 64 530 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 29 125 Kč | 42 639 Kč | 45 344 Kč | 66 247 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 30 046 Kč | 41 345 Kč | 45 315 Kč | 64 630 Kč |
Karlovarský kraj | 31 203 Kč | 41 660 Kč | 45 053 Kč | 69 623 Kč | 29 928 Kč | 39 892 Kč | 43 831 Kč | 62 020 Kč |
Ústecký kraj | 25 705 Kč | 47 647 Kč | 57 050 Kč | 94 953 Kč | 30 143 Kč | 39 417 Kč | 43 666 Kč | 63 399 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 060 Kč | 39 468 Kč | 44 146 Kč | 65 318 Kč |
Královéhradecký kraj | 34 586 Kč | 57 310 Kč | 57 574 Kč | 82 559 Kč | 28 433 Kč | 36 794 Kč | 40 704 Kč | 59 387 Kč |
Pardubický kraj | 37 746 Kč | 56 665 Kč | 62 771 Kč | 94 996 Kč | 28 705 Kč | 40 262 Kč | 43 579 Kč | 62 662 Kč |
Kraj Vysočina | 32 016 Kč | 36 258 Kč | 45 708 Kč | 71 405 Kč | 29 262 Kč | 41 167 Kč | 44 915 Kč | 64 989 Kč |
Jihomoravský kraj | 26 287 Kč | 45 308 Kč | 56 260 Kč | 93 834 Kč | 30 191 Kč | 41 320 Kč | 44 261 Kč | 61 605 Kč |
Olomoucký kraj | 30 188 Kč | 49 249 Kč | 57 597 Kč | 99 483 Kč | 29 321 Kč | 43 652 Kč | 47 158 Kč | 68 568 Kč |
Zlínský kraj | 20 883 Kč | 43 855 Kč | 49 063 Kč | 79 906 Kč | 27 970 Kč | 37 399 Kč | 41 479 Kč | 61 550 Kč |
Moravskoslezský kraj | 35 437 Kč | 49 056 Kč | 53 279 Kč | 74 585 Kč | 30 092 Kč | 40 972 Kč | 44 681 Kč | 62 662 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.