specializace
Pracovník pro veřejné obecní záležitosti
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
29 000 Kč - 50 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30205
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Číslování domů, názvů ulic a prostranství.
- Zpracování agendy na úseku shromažďování včetně rozhodování o zamítnutí shromáždění, dohledu nad jejich průběhem, případně jejich rozpouštění.
- Organizace a technické zabezpečení voleb, sčítání lidu, domů, bytů referenda a veřejných sbírek.
- Vedení příslušné spisové dokumentace.
- Vedení složky přidělených a zrušených popisných čísel.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Organizačně technické zabezpečení voleb, sčítání lidu, domů, bytů, referenda a veřejných sbírek. Zajišťování agendy Státní volební komise, příprava materiálů pro jednání, zajišťování informačních a organizačních prací. | |
Plnění zákonných oznamovacích povinností vůči státním subjektům, například změny v územním členění státu. | |
Provádění místních šetření podle daných pokynů. | |
Vedení správních registrů a evidencí podle obecně závazných předpisů, například vedení evidence obyvatel, zvláštních skupin občanů, cestovních dokladů, občanských nebo řidičských průkazů, úředních dokladů ke spisové dokumentaci apod. | |
Výkon agendy veřejných sbírek. | |
Vykonávání odborných činností na úseku přípravy organizačně technického a finančního zabezpečení voleb a referend. | |
Zajišťování agend shromažďování, sdružování právnických osob a dobrovolných svazků obcí, územně správního členění, místního názvosloví, slučování a rozdělování obcí, zajišťování procesu změn názvů obcí, změn správních hranic obcí, zájmových sdružení a nadací. | |
Zajišťování prací na úseku shromažďování včetně rozhodování o zamítnutí shromáždění, dohledu nad jejich průběhem, případně jejich rozpouštění. |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxM | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zajišťování organizačních činností při volbách a referendech, sčítání lidu, domů a bytů nebo při realizaci veřejných sbírek, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování plnění zákonných oznamovacích povinností vůči státním subjektům, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování organizačních prací a informací v rámci agendy Státní volební komise, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování podkladů ve věci shromažďování občanů, pro rozhodování o povolení či zamítnutí shromáždění, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly a dohledu nad průběhem shromáždění občanů, případně nad rozpouštěním shromáždění, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení správních registrů evidence obyvatel, cestovních dokladů, občanských nebo řidičských průkazů, úředních dokladů ke spisové dokumentaci apod., v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování a vyřizování agend shromažďování občanů, sdružování právnických osob a dobrovolných svazků obcí, územně správního členění, slučování a rozdělování obcí, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování a vyřizování agend ve věcech zájmových sdružení a nadací, místního názvosloví, procesu změn názvů obcí nebo změn správních hranic obcí, v rámci působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování a vyřizování agendy veřejných sbírek, v rámci působnosti samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti informačního servisu, poradenství a veřejně obecných záležitostí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 171 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 018 Kč do 50 226 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Úředníci vnitřních věcí státu a regionálního rozvoje (CZ-ISCO 44191)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 36 387 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 902 Kč do 48 564 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 31 890 Kč | 41 241 Kč | 43 977 Kč | 57 977 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 28 372 Kč | 34 846 Kč | 35 622 Kč | 43 548 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 28 664 Kč | 35 840 Kč | 36 377 Kč | 44 272 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 28 979 Kč | 36 842 Kč | 37 356 Kč | 47 074 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 27 882 Kč | 35 013 Kč | 35 991 Kč | 44 626 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 27 521 Kč | 35 921 Kč | 36 253 Kč | 43 931 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 27 448 Kč | 34 684 Kč | 35 856 Kč | 47 233 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 620 Kč | 39 071 Kč | 40 910 Kč | 51 705 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 30 408 Kč | 38 543 Kč | 40 128 Kč | 51 412 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 29 308 Kč | 36 554 Kč | 37 325 Kč | 46 025 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 28 749 Kč | 37 560 Kč | 37 991 Kč | 47 013 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 27 171 Kč | 35 349 Kč | 36 121 Kč | 45 042 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 28 880 Kč | 34 920 Kč | 35 708 Kč | 42 916 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 28 197 Kč | 35 401 Kč | 36 083 Kč | 43 818 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.