Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

§ Regulované povolání

Pedagog volného času

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Kvalifikační úroveň:

Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4)

Platové rozmezí:

36 000 Kč - 53 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Animátor volnočasových aktivit ve školství,  Vychovatel ve školství,  Vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže ve školství,  Lektor zájmového vzdělávání ve školství

Regulované povolání

Ano

Předpis regulující výkon povolání:

Povolání Pedagog volného času ve školství je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

ID jednotky práce

30000

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

7. 1. 2025

Charakteristika

Pedagog volného času zajišťuje výchovu a vzdělávání v oblasti volného času dětí, mládeže nebo dospělých v jejich volném čase a připravuje, organizuje a koordinuje adekvátní volnočasové aktivity pro vybrané skupiny zájemců, jednotlivců nebo svěřených osob, poskytuje odborné konzultace v oblasti volného času a zájmového vzdělávání a spolupracuje s institucemi zabývajícími se poskytováním služeb ve volném čase.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531M nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531N nejvhodnější
Bakalářský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531R nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531T nejvhodnější
Pedagogika volného času AKVO/AKSO 7531M004 nejvhodnější
Pedagogika volného času AKVO/AKSO 7531N002 nejvhodnější
Sociální pedagogika a volný čas AKVO/AKSO 7502R021 nejvhodnější
Sociální pedagogika a volný čas AKVO/AKSO 7502T021 nejvhodnější
Sociální činnost RVP 75-41-M/01 nejvhodnější
Sociální práce a sociální pedagogika RVP 75-32-N/xx nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru sociální péče KKOV 7502T vhodná
Bakalářský studijní program v oboru sociální péče KKOV 7502R vhodná

Další vzdělání

Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.

Profesní kvalifikace

  • Samostatný/samostatná vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže ( 75-009-N )
  • Hlavní vedoucí zotavovací akce dětí a mládeže ( 75-008-N )
  • Vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže ( 75-007-M )

Poznámka k profesním kvalifikacím:

K tomuto povolání se váže/váží také profesní kvalifikace z Národní soustavy kvalifikací s odlišnou kvalifikační úrovní. Důvodem je částečná nebo úplná shoda kompetenčních požadavků k výkonu povolání s odbornými způsobilostmi uvedenými v kvalifikačním standardu profesní kvalifikace/profesních kvalifikací.


Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
Řešení výchovných situací, konfliktů a učení jak je řešit
Provádění krizové intervence při práci s dětmi a mládeží
Tvorba návrhů volnočasových výchovně vzdělávacích programů (cíle, obsah, metody a formy, rozsah atd.)
Používání výchovných metod v oblasti organizovaného volného času
Zjišťování potřeb dětí, mládeže a dospělých
Příprava jednotlivých výchovně vzdělávacích aktivit
Realizace volnočasových výchovně vzdělávacích aktivit (organizace, řízení, vedení atd.)
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk účastníků, jejich dispozice, složení skupiny
Organizace her jako prostředku rozvoje osobnosti
Sestavování celoročního plánu volnočasových činností s dětmi, mládeží a dospělými

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
pedagogická psychologie
obecná pedagogika
řešení výchovných problémů
protidrogová prevence
teorie výchovy
metody a formy vedení volnočasových aktivit podporující rozvoj osobnosti dítěte, žáka, studenta, dospělého
zážitková pedagogika
vývojová psychologie
psychologie osobnosti
sociologie volného času
sociální pedagogika
andragogika
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4
Informační a datová gramotnost
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
Správa dat, informací a digitálního obsahu
Komunikace a spolupráce
Interakce prostřednictvím digitálních technologií
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
Netiketa
Tvorba digitálního obsahu
Tvorba digitálního obsahu
Integrace a přepracování digitálního obsahu
Autorská práva a licence
Bezpečnost
Ochrana zařízení
Ochrana osobních dat a soukromí
Ochrana zdraví a duševní pohody
Ochrana životního prostředí
Řešení problémů
Řešení technických problémů
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií
Kreativní využívání digitálních technologií
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích

Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým
Kompetence k vedení lidí
Kognitivní kompetence
Kompetence k analytickému myšlení
Kompetence ke koncepčnímu myšlení
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k podnikavosti
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Poznámka:

Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 424 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 920 Kč do 56 190 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 152 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 131 Kč do 53 261 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Pedagogové volného času (CZ-ISCO 23594)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 852 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 655 Kč do 53 168 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

ESCO

Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
2359 Specialisté v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení http://data.europa.eu/esco/isco/C2359