povolání
Zkušební komisař pro profesní způsobilost řidičů
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Komisař pro profesní průkazy
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103060
Datum zveřejnění
15. 8. 2016
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Přijímání seznamů účastníků výuky nebo výcviku v rámci zkoušky profesní způsobilosti řidičů.
- Kontrola způsobilosti uchazečů o zkoušku.
- Informování uchazečů o průběhu zkoušky.
- Vypracování testových otázek a případových studií.
- Provádění zkoušek profesní způsobilosti řidičů (PZ).
- Zajištění odpovídající plochy pro praktickou zkoušku.
- Vypracování kontrolního listu k záznamu o průběhu zkoušky.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Vyhodnocování průběhu zkoušky dle požadavků legislativy. | 7 |
Příprava podkladů pro tvorbu profesního průkazu řidiče. | 7 |
Vypracování testových otázek a případových studií pro kamiónovou dopravu. | 7 |
Vypracování kontrolního listu k záznamu o průběhu zkoušky týkající se bezpečné jízdy. | 7 |
Příprava materiálního zabezpečení zkoušky. | 6 |
Příprava evidenční dokumentace o zkoušce. | 6 |
Ověřování totožnosti účastníků zkoušek. | 5 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | nejvhodnější |
RVP | nejvhodnější | ||
Střední vzdělání s vyučením i maturitní zkouškou | RVP | xx-xx-L/xx | nejvhodnější |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Řízení nákladních automobilů - řidičský průkaz sk. C podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůpovinné - Řízení autobusů - řidičský průkaz sk. D podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
povinné - Řízení motorových vozidel s přívěsem - řidičský průkaz sk. E podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
doporučené - Činnosti zkušebního komisaře autoškoly - odborná způsobilost podle zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Optimální využívání ovládacích a bezpečnostních prvků vozidla | ||||||||
Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční nákladní dopravě | ||||||||
Posouzení způsobu řízení vozidla s ohledem na ekonomiku jízdy | ||||||||
Posouzení způsobu řízení vozidla s ohledem na zásady bezpečné jízdy | ||||||||
Ověřování ukládání a zajištování nákladu a přepravy osob | ||||||||
Ověřování aplikace vyšších řidičských dovedností při řízení silničního vozidla | ||||||||
Vytváření metodik způsobů ověřování profesní způsobilosti řidičů | ||||||||
Orientace v prostředí silniční dopravy | ||||||||
Posouzení způsobu kontroly a přípravy vozidla |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
řízení nákladních automobilů řidičský průkaz sk. C | ||||||||
řízení autobusů řidičský průkaz sk. D | ||||||||
řízení motorových vozidel s přívěsem (řidičský průkaz sk. E) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž hlukem | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy sluchu
- Chronické záněty středouší
- Tinnitus
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 909 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 812 Kč do 56 895 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Úředníci v oblasti správy průmyslu a dopravy (CZ-ISCO 44194)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 783 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 813 Kč do 49 862 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 35 866 Kč | 46 118 Kč | 48 712 Kč | 64 570 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 33 381 Kč | 40 462 Kč | 41 474 Kč | 49 247 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 244 Kč | 40 400 Kč | 41 274 Kč | 50 117 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 31 690 Kč | 42 189 Kč | 42 452 Kč | 53 864 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 32 721 Kč | 40 965 Kč | 41 899 Kč | 50 909 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 552 Kč | 43 283 Kč | 43 812 Kč | 53 823 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 694 Kč | 40 537 Kč | 41 994 Kč | 52 868 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 183 Kč | 45 542 Kč | 47 660 Kč | 61 271 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 35 870 Kč | 45 426 Kč | 46 564 Kč | 57 227 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 011 Kč | 42 486 Kč | 43 445 Kč | 53 152 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 920 Kč | 42 912 Kč | 43 398 Kč | 54 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 748 Kč | 40 599 Kč | 41 861 Kč | 52 277 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 820 Kč | 40 121 Kč | 40 808 Kč | 47 714 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 33 187 Kč | 41 232 Kč | 42 316 Kč | 52 223 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.