specializace
Vodohospodářský samostatný technik správy povodí
Odborný směr: |
Vodní hospodářství |
Odborný podsměr: |
hospodáření na vodních tocích |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 52 000 Kč |
Alternativní názvy
Referent vodohospodářského rozvoje, Referent vodohospodářského plánování, Pracovník technickobezpečnostního dohledu, Water resources engineer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
5322
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování studií a podkladů pro tvorbu, doplňování a vyhodnocování plánů v oblasti vod.
- Zpracování podkladů pro vodohospodářskou bilanci.
- Zpracování podkladů pro stanovení záplavových území.
- Zajištění a zpracování vodohospodářských studií, studií záplavových území, studií odtokových poměrů v povodí a splaveninového režimu vodních toků.
- Zpracování manipulačních řádů vodních děl a vodohospodářských soustav.
- Vyjadřovací činnost z hlediska správce povodí ve smyslu vodního zákona.
- Provádění hydrotechnických a hydrologických výpočtů.
- Zpracování návrhů programu provozního monitoringu povrchových vod a jejich aktualizace.
- Vyhodnocování provozního monitoringu povrchových vod podle schváleného programu.
- Provádění technicko-bezpečnostního dohledu nad vodními díly IV. kategorie.
- Zajišťování úkolů na úseku ochrany vod a péče o jejich čistotu.
- Zpracovávání podkladů pro rozhodování správních orgánů.
- Vedení příslušných evidencí a dokumentací.
- Zpracování návrhů ochranných pásem vodních zdrojů.
- Zpracování povodňových plánů.
- Zpracování havarijních plánů.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání v oboru dopravní a vodohospodářské stavitelství | KKOV | 3642N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607R | nejvhodnější |
Stavebnictví | RVP | 36-41-N/xx | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru inženýrská ekologie | KKOV | 3904R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru krajinné inženýrství | KKOV | 3914R | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxR | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxR | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru lesní inženýrství | KKOV | 4107R | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operativní řešení problémů při vzniku poruch, havárií, povodní a dalších mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
Organizace havarijní služby pro případ havárií | ||||||||
Provádění hydrologických a hydrotechnických výpočtů | ||||||||
Sestavování povodňových plánů | ||||||||
Navrhování opatření k ochraně vod | ||||||||
Zpracovávání vodohospodářských bilancí množství a jakosti povrchových a podzemních vod | ||||||||
Kontrola dodržování manipulačních a provozních řádů, povodňových plánů a řádu plavební bezpečnosti | ||||||||
Kontrola a přejímka oprav vodních děl a vodohospodářských zařízení | ||||||||
Orientace ve vodohospodářských normách, standardech, legislativě a dokumentaci | ||||||||
Kontrola hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů | ||||||||
Prevence před povodněmi | ||||||||
Vypracování návrhů pro stanovení záplavových území a ochranných pásem vodních zdrojů | ||||||||
Zpracování vodohospodářských studií, studií záplavových území, studií odtokových poměrů a splaveninového režimu vodních toků | ||||||||
Ochrana před nepříznivými účinky vod (povodně, sucha) | ||||||||
Kontrola dodržování hygienických podmínek na vodním toku | ||||||||
Sestavování plánů v oblasti vod | ||||||||
Zpracovávání manipulačních řádů vodních děl a vodohospodářských soustav | ||||||||
Zpracování plánů údržby, oprav a podkladů pro rekonstrukce vodních toků a vodních děl | ||||||||
Zpracování podkladů pro odběry a vypouštění odpadních vod a pro rozhodování vodoprávních úřadů | ||||||||
Stanovování podmínek pro investory z hlediska životního prostředí a správy povodí | ||||||||
Kontrola nakládání s vodami (odběry, vypouštění atd.) | ||||||||
Využívání a tvorba grafických informačních systémů | ||||||||
Poskytování poradenství ve vodohospodářské sféře | ||||||||
Poskytování informací o sledovaném povodí | ||||||||
Zjišťování a oznamování přestupků v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Projednávání způsobů hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů a jednání se správními orgány | ||||||||
Jednání s investory a správními orgány v rámci vodoprávních řízení |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady a předpisy pro investiční činnost na vodních tocích | ||||||||
správa vodních toků | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení povodní | ||||||||
ekologie se zaměřením na vodní hospodářství | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
vodní stavby a vodní díla | ||||||||
manipulační a provozní řády na vodních dílech | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
hydrologie | ||||||||
vodohospodářská bilance | ||||||||
vodohospodářské řešení | ||||||||
vodní hospodářství (fungování, organizace, součásti, principy, legislativa) | ||||||||
technickobezpečnostní dohled nad vodními díly | ||||||||
hydrotechnika | ||||||||
ochrana vody a monitoring jakosti vody | ||||||||
hydromeliorační stavby | ||||||||
protierozní opatření | ||||||||
krajinné inženýrství | ||||||||
hydraulika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Technici v oblasti zemědělství, rybářství a vodohospodářství (kromě úpravy a rozvodu vody) (CZ-ISCO 3142)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 379 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 348 Kč do 58 851 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 747 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 844 Kč do 51 841 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici v oblasti vodohospodářství (kromě úpravy a rozvodu vody) (CZ-ISCO 31425)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 46 977 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 887 Kč do 62 161 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 651 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 306 Kč do 50 964 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Technici v oblasti zemědělství, rybářství a vodohospodářství (kromě úpravy a rozvodu vody) (CZ-ISCO 3142)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Středočeský kraj | 23 545 Kč | 42 107 Kč | 44 543 Kč | 64 718 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 26 706 Kč | 33 038 Kč | 36 735 Kč | 52 478 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 30 279 Kč | 40 347 Kč | 42 672 Kč | 54 436 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 32 277 Kč | 46 935 Kč | 48 142 Kč | 65 215 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3142 | Technici v oblasti zemědělství a rybářství | http://data.europa.eu/esco/isco/C3142 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.