povolání
Strážník obecní policie specialista
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
ozbrojené síly a bezpečnostní sbory |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
40 000 Kč - 66 000 Kč |
Alternativní názvy
Vedoucí strážník obecní policie
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
8514
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Provádění zpracovatelských činností a předkládání koncepčních materiálů pro vedení samosprávy města na úseku bezpečnosti a pořádku.
- Komplexní řízení výkonu služby obecní policie při zajišťování ochrany a bezpečnosti osob, majetku a udržování veřejného pořádku.
- Řízení jednotlivých služeb k zajištění věcných podmínek a personálních předpokladů nepřetržitého výkonu služby obecní policie.
- Koordinace součinnosti obecní policie s orgány samosprávy a Policie ČR pro případ mimořádných bezpečnostních událostí, havárií nebo přírodních katastrof.
- Sběr informací o situaci na úseku bezpečnosti a pořádku ve městě, vyhodnocování trendů budoucího vývoje a informování představitelů města o přijímaných opatřeních.
- Vedení příslušné služební agendy a dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Koordinace interních procesů v oblasti materiálně technického zajištění výkonu služby a organizace výchovy a výcviku příslušníků obecní policie | 0 |
Organizace součinnosti obecní policie s ostatními složkami integrovaného záchranného systému statutárního města a regionu. | 0 |
Řízení hlavních směrů výkonu služby obecní policie při komplexním zajišťování ochrany osob, majetku a veřejného pořádku ve statutárním městě. | 0 |
Stanovování koncepce a komplexní zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku v hlavním městě Praze. | 0 |
Systematický sběr a vyhodnocování informací o podílu obecní policie na celkové úrovni bezpečnostní situace a veřejném pořádku ve statutárním městě, přijímání potřebných opatření pro efektivní výkonu služby. | 0 |
Zpracování koncepčních a plánovacích dokumentů k řízení výkonu služby obecní policie a jejich schválení orgány statutárního města. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru bezpečnostně právní studia | KKOV | 6806T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů teorie vojenského umění | KKOV | 91xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání a předkládání koncepčních materiálů obecní policie na úseku zajišťování bezpečnosti a pořádku | ||||||||
Sběr informací o situaci na úseku bezpečnosti a pořádku ve městě, vyhodnocování trendů budoucího vývoje | ||||||||
Vedení příslušné služební agendy a dokumentace strážníka - specialisty obecní policie | ||||||||
Informování představitelů města o přijímaných opatřeních na úseku zajišťování ochrany a bezpečnosti osob, majetku a udržování veřejného pořádku | ||||||||
Komplexní řízení výkonu služby obecní policie při zajišťování ochrany a bezpečnosti osob, majetku a udržování veřejného pořádku | ||||||||
Řízení jednotlivých služeb k zajištění věcných podmínek a personálních předpokladů výkonu služby obecní policie | ||||||||
Koordinace interních procesů v oblasti materiálně technického zajištění výkonu služby a organizace výchovy a výcviku příslušníků obecní policie | ||||||||
Koordinace součinnosti obecní policie s orgány samosprávy, Policie ČR a ostatními složkami integrovaného záchranného systému při mimořádných bezpečnostních událostech, haváriích nebo přírodních katastrofách |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pořádková činnost policie | ||||||||
činnosti strážníka | ||||||||
technická, administrativní a informační bezpečnost orgánů a úřadů státní správy a samosprávy a jejich činnosti | ||||||||
ochrana a ostraha objektů, osob a majetku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 335 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 564 Kč do 66 035 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Strážníci (CZ-ISCO 54125)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 371 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 037 Kč do 66 061 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 52 757 Kč | 60 362 Kč | 61 256 Kč | 70 592 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 39 352 Kč | 50 942 Kč | 52 682 Kč | 71 572 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 38 221 Kč | 50 073 Kč | 49 870 Kč | 60 620 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 39 190 Kč | 49 430 Kč | 49 351 Kč | 57 703 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 27 818 Kč | 48 111 Kč | 46 957 Kč | 63 452 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 38 576 Kč | 51 691 Kč | 50 647 Kč | 61 992 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 37 226 Kč | 48 246 Kč | 48 760 Kč | 61 782 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 38 014 Kč | 47 683 Kč | 47 890 Kč | 57 382 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 38 807 Kč | 47 690 Kč | 47 870 Kč | 56 910 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 30 195 Kč | 42 613 Kč | 43 513 Kč | 56 808 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 38 254 Kč | 49 023 Kč | 49 216 Kč | 59 367 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 39 012 Kč | 50 371 Kč | 50 505 Kč | 60 941 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 39 385 Kč | 48 314 Kč | 48 714 Kč | 58 898 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 40 590 Kč | 50 591 Kč | 51 297 Kč | 62 009 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.