povolání
Stavební technik samosprávy specialista
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
39 000 Kč - 67 000 Kč |
Alternativní názvy
Administrativní pracovník, Investiční referent samosprávy, Úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30327
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Koordinace výběru stavenišť pro jednotlivé investiční akce.
- Zajišťování předprojektové přípravy a zpracování projektové dokumentace pro územní řízení, stavební povolení a realizaci stavby pro jednotlivé investiční akce.
- Zajištění veškerých podkladů potřebných pro ohlášení staveb stavebnímu úřadu.
- Vydávání územního rozhodnutí, stavebního povolení a kolaudačního rozhodnutí.
- Provádění veřejných obchodních soutěží a zadávání veřejných zakázek.
- Koordinace přípravy podkladů pro uzavírání smluv v předprojektové a projektové přípravě jednotlivých investičních akcí.
- Příprava podkladů pro majetkoprávní vypořádání s vlastníky dotčených pozemků.
- Účast na jednáních se zhotovitelem stavby či subdodavateli.
- Kontrola a koordinace vyhodnocování čerpání schválených výdajů rozpočtu a nákladů jednotlivých investičních akcí.
- Stavebně technický dozor na jednotlivých stavbách.
- Předávání staveniště zhotoviteli včetně příslušných podkladů.
- Dohled nad dodržováním podmínek stavebního povolení a opatření stavebně technického dozoru v průběhu realizace stavby.
- Včasné a soustavné doplňování dokumentace podle níž se stavba provádí.
- Zajišťování archivace projektové dokumentace, studií a další dokumentace k jednotlivým investičním akcím.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Koordinace a stanovování koncepčních záměrů rozsáhlých investičních činností včetně koordinace všech účastníků přípravy a realizace investičních činností. | 0 |
Koordinace a usměrňování přípravy a realizace projektů veřejných investic a rekonstrukcí s celostátní, krajskou nebo působností v rámci hlavního města Prahy. | 0 |
Koordinace přípravy a realizace investic, zpracovávání investičních záměrů, koordinace finančního zajišťování investic a projektové, technické, provozní, obchodní a organizační přípravy a řešení rozporů, a zpracovávání odborných technických posudků, organizace vypořádání majetkoprávních vztahů. | 0 |
Stanovování způsobů realizace investic a průzkum finančních zdrojů, navrhování, kontraktace a koordinace účastníků investic, projektantů, dodavatelů apod. Zajišťování a koordinace kolaudačních řízení u stavebních investic. | 0 |
Tvorba koncepce veřejného investování a zadávání veřejných zakázek pro realizaci celostátních komplexních politik, například obrany, vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku, dopravy nebo sociálního a ekonomického rozvoje kraje nebo hlavního města Prahy včetně komplexní věcné koordinace a usměrňování nejrozsáhlejších projektů veřejných investic s mezinárodními návaznostmi. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posuzování příslušných podkladů k vydávání územního rozhodnutí, stavebního povolení a kolaudačního rozhodnutí, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly čerpání finančních prostředků z rozpočtu na přípravu a realizaci jednotlivých investičních akcí, v rámci zajišťování odborných činností v této oblasti, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění stavebně technického dozoru na jednotlivých stavbách, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly a dohledu nad dodržováním podmínek stavebního povolení a opatření stavebně technického dozoru v průběhu realizace stavby, v rámci zajišťování činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání projektové dokumentace pro územní řízení, stavební povolení a realizaci stavby pro jednotlivé investiční akce, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Archivování projektové dokumentace, studií a další dokumentace k jednotlivým investičním akcím, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro majetkoprávní vypořádání s vlastníky dotčených pozemků, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování veškerých podkladů, potřebných pro ohlášení staveb stavebnímu úřadu, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zabezpečování zadávání veřejných zakázek a provádění veřejných obchodních soutěží, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování přípravy podkladů pro uzavírání smluv v předprojektové a projektové přípravě jednotlivých investičních akcí, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování výběru stavenišť pro jednotlivé investiční akce, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zastupování zájmů příslušného samosprávního úřadu na jednáních se zhotovitelem stavby či subdodavateli, v rámci zajišťování odborných činností na úseku přípravy a realizace investičních akcí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti přípravy a realizace investičních akcí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Stavební inženýři (CZ-ISCO 2142)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 59 299 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 359 Kč do 99 166 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 266 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 423 Kč do 67 402 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Stavební inženýři přípravy a realizace investic (CZ-ISCO 21425)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 66 100 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 47 086 Kč do 101 775 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 511 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 856 Kč do 64 779 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Stavební inženýři (CZ-ISCO 2142)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 43 617 Kč | 66 158 Kč | 71 407 Kč | 108 277 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 41 388 Kč | 63 853 Kč | 71 053 Kč | 100 275 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 45 470 Kč | 65 078 Kč | 71 313 Kč | 108 918 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 40 621 Kč | 49 079 Kč | 54 079 Kč | 74 483 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 46 895 Kč | 61 176 Kč | 72 253 Kč | 105 021 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 47 986 Kč | 61 234 Kč | 68 714 Kč | 91 572 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 33 811 Kč | 57 599 Kč | 62 460 Kč | 92 927 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 35 454 Kč | 55 386 Kč | 66 808 Kč | 92 508 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.