povolání
Specialista v oboru regulace energetiky
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 57 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30566
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování návrhů koncepce regulace v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství.
- Zpracování podkladů pro stanovení ceny za přenos elektřiny, systémové služby, distribuci elektřiny pro jednotlivé napěťové hladiny, včetně kalkulace jednotlivých komponent.
- Zpracování podkladů pro stanovení ceny za přepravu plynu, uskladnění plynu, distribuci plynu, ceny dodávek plynu včetně kalkulace jednotlivých komponent.
- Stanovení pravidel usměrňování cen tepelné energie.
- Konzultační činnost v oblasti regulace cen elektřiny, plynu, tepelné energie a souvisejících služeb a v oblasti organizce trhů s elektřinou, plynem a teplem.
- Sledování a vyhodnocování dodržování standardů kvality dodávek a služeb v elektroenergetice.
- Zpracování metodických pokynů k regulačnímu výkaznictví a účetnictví.
- Zpracování návrhů pro změnu legislativy v oblasti energetiky.
- Podávání podnětů ke kontrole Státní energetické inspekci.
- Stanovení hodnot regulačních parametrů pro regulační období.
- Stanovení pravidel trhu s elektřinou včetně vyhodnocení jejich účinnosti.
- Podpora využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a ochrana zájmů spotřebitelů v těch oblastech energetických odvětví, kde není možná konkurence.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru energetika | KKOV | 3907T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru aplikovaná fyzika | KKOV | 1702T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru jaderná chemie | KKOV | 1408T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru silnoproudá elektrotechnika | KKOV | 2642T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání koncepce systému regulace v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství, včetně pravidel usměrňování cen a sledování dodržování standardů kvality dodávek a služeb | ||||||||
Zpracovávání metodických pokynů k regulačnímu výkaznictví a účetnictví, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Sledování, posuzování a vyhodnocování dodržování standardů kvality dodávek a služeb v elektroenergetice, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Posuzování a vyhodnocování účinnosti pravidel trhu s elektřinou, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro stanovení ceny za přenos a distribuci elektřiny pro jednotlivé napěťové hladiny, včetně kalkulace jednotlivých komponent, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro stanovení ceny za přepravu, uskladnění a distribuci plynu, včetně kalkulace jednotlivých komponent, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Zpracovávání návrhů pro změny legislativy v oblasti energetiky, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Provádění poradenské a konzultační činnosti v oblasti regulace cen elektřiny, plynu, tepelné energie a souvisejících služeb a v oblasti organizace trhů s elektřinou, plynem a teplem | ||||||||
Celostátní koordinování programů rozvoje obnovitelných zdrojů energií, v rámci zajišťování odborných činností v oboru regulace energetiky | ||||||||
Celostátní koordinování tvorby ekonomických nástrojů k ovlivňování a regulaci energetiky v zájmu ochrany spotřebitelů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní odborný dozor v oblasti energetiky |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 070 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 485 Kč do 93 114 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 816 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 891 Kč do 56 606 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 21519)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 59 245 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 430 Kč do 91 461 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 263 Kč | 62 124 Kč | 68 920 Kč | 102 138 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 39 796 Kč | 62 889 Kč | 66 726 Kč | 99 289 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 41 523 Kč | 65 651 Kč | 71 656 Kč | 111 552 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 35 011 Kč | 52 934 Kč | 55 981 Kč | 78 124 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 37 749 Kč | 50 811 Kč | 54 302 Kč | 81 311 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 35 403 Kč | 58 659 Kč | 60 975 Kč | 92 827 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 37 700 Kč | 50 772 Kč | 55 795 Kč | 80 840 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 37 851 Kč | 55 469 Kč | 61 656 Kč | 94 954 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 48 349 Kč | 75 572 Kč | 80 657 Kč | 126 384 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 32 047 Kč | 49 491 Kč | 53 531 Kč | 85 722 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 35 097 Kč | 44 431 Kč | 49 982 Kč | 71 993 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 35 838 Kč | 48 946 Kč | 53 435 Kč | 75 886 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.