povolání
Specialista státní kontroly elektronických komunikací
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 60 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30549
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování metodiky, koordinace a usměrňování výkonu státní kontroly elektronických komunikací v celostátním měřítku.
- Stanovování postupů a zásad monitorování rádiového spektra ve vazbě na součinnost v rámci mezinárodního systému a na jiné resorty, například obrany, vnitra, dopravy, životního prostředí, statistiku a ochranu hospodářské soutěže.
- Koordinace kontroly využívání rádiového spektra, státní kontroly elektronických komunikací a ochrany elektronických komunikací.
- Tvorba koncepce v oblasti státní kontroly elektronických komunikací a ochrany elektronických komunikací.
- Zajišťování kontroly v oblasti oprávnění k provozování přístrojů, využívání kmitočtů a poskytování služeb ekektronických komunikací, ve vydaných rozhodnutích, opatřeních a oprávněních.
- Provádění rozborové a hodnotící činnosti včetně návrhů opatření.
- Zajišťování odborných prací v rámci měření a vyhodnocování využití a obsazenosti rádiového spektra.
- Zjišťování zdrojů rušení provozu elektronických komunikačních zařízení a sítí, poskytování služeb elektronických komunikací nebo provozování radiokomunikačních služeb včetně vydávání opatření k odstranění rušení.
- Rozhodování ve správním řízení v oblasti působnosti.
- Řízení, plánování a vyhodnocování provozu Automatizovaného systému monitorování rádiového spektra (ASMKS).
- Vypracování měřících metod a postupů pro zabezpečení provozu ASMKS.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Koordinace a usměrňování výkonu státní kontroly elektronických komunikací v celostátním a mezinárodním měřítku. | 0 |
Koordinace a zajišťování výkonu státní kontroly elektronických komunikací. Koordinace a sjednocování postupů orgánů státní kontroly elektronických komunikací při výkonu státní správy a kontroly elektronických komunikací z celostátního hlediska. | 0 |
Stanovování směrů rozvoje elektronických komunikací. | 0 |
Systémová koordinace odborných specializovaných oblastí elektronických komunikací, včetně přidělování čísel, rozhodování sporů, přidělování a využívání rádiového spektra. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru slaboproudá elektrotechnika | KKOV | 2601T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů doprava a spoje | KKOV | 37xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání postupů a zásad monitorování rádiového spektra ve vazbě na součinnost v rámci mezinárodního systému a na jiné resorty, například obrany, vnitra, dopravy, životního prostředí, statistiku a ochranu hospodářské soutěže | ||||||||
Zpracovávání koncepce v oblasti státní kontroly elektronických komunikací a ochrany elektronických komunikací | ||||||||
Zpracovávání měřících metod a postupů pro zabezpečení provozu Automatizovaného systému monitorování rádiového spektra (ASMKS) v oblasti elektronických komunikací | ||||||||
Provádění kontroly a státního odborného dozoru v oblasti oprávnění k provozování telekomunikačních přístrojů, využívání kmitočtů a poskytování služeb elektronických komunikací | ||||||||
Provádění měření a vyhodnocování využití a obsazenosti rádiového spektra, v rámci zajišťování státního odborného dozoru nad elektronickými komunikacemi | ||||||||
Analyzování zdrojů rušení provozu elektronických komunikačních zařízení a sítí, v rámci zajišťování státního odborného dozoru nad elektronickými komunikacemi | ||||||||
Vedení dokumentace o koordinování a zajišťování státního odborného dozoru nad elektronickými komunikacemi | ||||||||
Vyřizování agendy správních rozhodnutí v oblasti státního odborného dozoru nad elektronickými komunikacemi | ||||||||
Řízení provozu Automatizovaného systému monitorování rádiového spektra (ASMKS), v rámci zajišťování státního odborného dozoru nad elektronickými komunikacemi | ||||||||
Koordinování státní správy v jednotlivých oblastech elektronických komunikací, včetně přidělování čísel, přidělování a využívání rádiového spektra a rozhodování sporů | ||||||||
Koordinování kontroly využívání rádiového spektra a ochrany elektronických komunikací | ||||||||
Celostátní koordinování a sjednocování postupů orgánů státní kontroly při výkonu státní správy a kontroly elektronických komunikací |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní odborný dozor v oblasti elektronických komunikací |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Inženýři v oblasti elektronických komunikací (včetně radiokomunikací) (CZ-ISCO 2153)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 79 084 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 330 Kč do 123 199 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 172 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 138 Kč do 59 932 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Inženýři v oblasti elektronických komunikací (včetně radiokomunikací) (CZ-ISCO 2153)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 55 792 Kč | 88 840 Kč | 97 275 Kč | 138 960 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 47 361 Kč | 63 859 Kč | 68 857 Kč | 93 442 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 48 352 Kč | 69 559 Kč | 71 972 Kč | 98 617 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.