specializace
Specialista samosprávy pro sociálně právní ochranu
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 56 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30353
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně v oblasti sociálně právní ochrany dětí.
- Rozhodování o opravných prostředcích proti rozhodnutí správních orgánů I. stupně v oblasti sociálně-právní ochrany.
- Vytváření podmínek a zabezpečování úkolů při zřizování a správě zařízení sociálně-právní ochrany.
- Zodpovědnost za správnost vydaných správních rozhodnutí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí.
- Spolupráce s vězeňskou službou, soudy, probační a mediační službou, azylovými domy, léčebnami, obecní policií a dalšími institucemi a s orgány veřejné správy.
- Provádění kontrolní činnosti výkonu státní správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí správními úřady nižšího stupně na území kraje a pověřenými osobami k výkonu sociálně-právní ochrany dětí.
- Poskytování konzultační a poradenské činnosti v oblasti sociálně-právní ochrany dětí pracovníkům správních úřadů nižšího stupně, organizacím a občanům.
- Spolupráce s orgány veřejné správy.
- Zajišťování vyhodnocování aplikace platných právních předpisů, signalizace možných problémů, předávání podnětů k úpravě platných právních předpisů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru sociální péče | KKOV | 7502T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontrolní činnosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí u správních úřadů nižšího stupně na území kraje, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování příslušných podkladů pro rozhodování o opravných prostředcích proti rozhodnutí správních orgánů I. stupně v oblasti sociálně právní ochrany dětí, v rámci koordinace výkonu státní správy v této oblasti na území kraje | ||||||||
Provádění kontroly správnosti vydaných správních rozhodnutí v oblasti sociálně právní ochrany dětí, v rámci metodického vedení a koordinace výkonu státní správy v této oblasti na území kraje | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v oblasti sociálně právní ochrany dětí, v rámci metodického vedení a koordinace výkonu státní správy v této oblasti na území kraje | ||||||||
Poskytování rad, informací a konzultací v oblasti sociálně právní ochrany dětí pracovníkům správních úřadů nižšího stupně, organizacím a občanům, v rámci metodického vedení a koordinace výkonu státní správy v této oblasti na území kraje | ||||||||
Vyřizování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně, v rámci metodického vedení a koordinace výkonu státní správy v oblasti sociálně právní ochrany dětí na území kraje | ||||||||
Koordinování spolupráce s lékaři, s pracovníky zařízení pro výkon ústavní výchovy a s orgány veřejné správy, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování úkolů a provádění organizačních činností při zřizování a správě zařízení sociálně právní ochrany, v rámci koordinace výkonu státní správy v této oblasti na území kraje |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sociálně právní ochrana a sociální služby |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 758 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 123 Kč do 55 042 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 367 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 531 Kč do 56 064 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté v oblasti péče o děti a mládež (kromě péče o zdravotně postižené) (CZ-ISCO 26355)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 586 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 274 Kč do 49 405 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 567 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 222 Kč do 54 564 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 37 286 Kč | 48 751 Kč | 51 228 Kč | 70 888 Kč |
Středočeský kraj | 27 017 Kč | 34 313 Kč | 38 110 Kč | 50 169 Kč | 35 020 Kč | 42 837 Kč | 43 878 Kč | 53 318 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 35 376 Kč | 45 555 Kč | 46 287 Kč | 58 246 Kč |
Plzeňský kraj | 33 422 Kč | 44 487 Kč | 46 541 Kč | 57 561 Kč | 36 799 Kč | 46 618 Kč | 47 140 Kč | 55 572 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 34 261 Kč | 42 132 Kč | 42 923 Kč | 51 374 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 32 823 Kč | 44 595 Kč | 45 536 Kč | 57 054 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 392 Kč | 41 007 Kč | 41 345 Kč | 51 639 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 389 Kč | 42 136 Kč | 42 155 Kč | 50 235 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 31 715 Kč | 40 297 Kč | 41 387 Kč | 53 081 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 35 184 Kč | 43 131 Kč | 43 748 Kč | 51 506 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 765 Kč | 40 788 Kč | 44 134 Kč | 60 422 Kč | 33 975 Kč | 43 924 Kč | 43 934 Kč | 52 060 Kč |
Olomoucký kraj | 32 220 Kč | 39 121 Kč | 39 616 Kč | 48 576 Kč | 34 612 Kč | 45 320 Kč | 45 870 Kč | 55 989 Kč |
Zlínský kraj | 32 220 Kč | 44 745 Kč | 45 378 Kč | 61 848 Kč | 35 013 Kč | 43 228 Kč | 43 790 Kč | 52 447 Kč |
Moravskoslezský kraj | 34 888 Kč | 43 997 Kč | 46 043 Kč | 63 016 Kč | 35 487 Kč | 44 441 Kč | 44 632 Kč | 52 576 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.