specializace
Specialista ekolog
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 61 000 Kč |
Alternativní názvy
Ekolog expert, Referent samosprávy, Odborný referent životního prostředí
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30710
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení a kontrola výkonu státní správy v rozsahu působnosti ÚSC.
- Zpracovávání koncepčních a prognózních materiálů v příslušné oblasti životního prostředí pro ÚSC.
- Rozhodování o odvoláních do rozhodnutí pověřených úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.
- Povolávání výjimek v příslušné oblasti.
- Ukládání pokut v rozsahu stanoveném příslušným předpisem.
- Koordinace posuzování vlivů na životní prostředí.
- Zodpovědnost za rozpočet a hospodárnost při vynakládání přidělených finančních prostředků.
- Spolupráce se zaměstnavateli, orgány státní správy a dalšími institucemi při řešení problémů životního prostředí.
- Přijímání, prověřování a vyřizování podnětů, petic, stížností a oznámení občanů.
- Osvětová, výchovná a vzdělávací činnost v oblasti ochrany životního prostředí.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Analýza, posuzování a vyhodnocování přírodních zdrojů včetně osvědčování podle příslušných (zvláštních) předpisů. | 0 |
Dokumentace přírodních zdrojů a jednotlivých složek životního prostředí pro účely územního plánování z celostátních hledisek včetně posuzování souladu hledisek životního prostředí a územně plánovací dokumentace. | 0 |
Koordinace regionálních systémů ochrany životního prostředí. | 0 |
Příprava a zpracovávání státní politiky jednotlivých složek životního prostředí v regionálních aspektech a souvislostech z celostátních hledisek. | 0 |
Řešení závažných ekologických havárií. | 0 |
Zpracování koncepce a hodnocení politiky životního prostředí v daném území. | 0 |
Zpracování koncepcí ochrany životního prostředí, nakládání s odpady a využívání přírodních zdrojů v daném území. Posuzování úplnosti a správnosti řešení ve vztahu k platné právní úpravě u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání koncepce politiky životního prostředí v daném území, v rámci řízení a kontroly činnosti příslušného úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání koncepčních materiálů v příslušné oblasti životního prostředí pro samosprávní orgány kraje | ||||||||
Posuzování příslušných podkladů pro rozhodování o odvoláních do rozhodnutí pověřených úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, v rámci zabezpečování činností na úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly na úseku životního prostředí v rozsahu stanoveném zákonnou normou, v rámci řízení a kontroly činnosti v této oblasti, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování příslušných podkladů pro povolování výjimek na úseku životního prostředí, v rámci řízení a kontroly činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání prognózních materiálů v oblasti životního prostředí pro orgány kraje, v rámci řízení a kontroly činnosti příslušného úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování podnětů, petic, stížností a oznámení občanů v oblasti životního prostředí, v rámci řízení a kontroly činnosti příslušného úseku v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zabezpečování osvětové, výchovné a vzdělávací činnosti v oblasti ochrany životního prostředí, v rámci řízení a kontroly činnosti příslušného úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Řízení výkonu státní správy na příslušném úseku životního prostředí, v rozsahu působnosti odboru nebo oddělení samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce se zaměstnavateli, orgány státní správy a dalšími institucemi při řešení problémů na úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování regionálních systémů ochrany životního prostředí, v rámci řízení a kontroly činnosti příslušného úseku životního prostředí v působnosti samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní dozor, ochrana a péče o lesních ekosystémy |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 908 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 227 Kč do 60 779 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 398 Kč | 51 713 Kč | 52 481 Kč | 66 232 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 36 584 Kč | 41 500 Kč | 42 979 Kč | 51 904 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 880 Kč | 43 579 Kč | 42 647 Kč | 50 270 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 35 445 Kč | 45 041 Kč | 44 395 Kč | 51 592 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 753 Kč | 41 829 Kč | 42 433 Kč | 49 217 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 35 569 Kč | 43 218 Kč | 43 437 Kč | 54 607 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 340 Kč | 43 374 Kč | 43 940 Kč | 55 144 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 34 845 Kč | 40 302 Kč | 43 733 Kč | 54 699 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 346 Kč | 40 529 Kč | 41 120 Kč | 47 857 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 204 Kč | 39 956 Kč | 41 274 Kč | 50 781 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 801 Kč | 42 967 Kč | 43 558 Kč | 54 531 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 941 Kč | 41 756 Kč | 43 909 Kč | 53 101 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 35 256 Kč | 44 268 Kč | 45 618 Kč | 56 660 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.