povolání
Samostatný stavební technik samosprávy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 52 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Investiční referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30326
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování realizace investičních akcí včetně dozorování průběhu realizace investic, výběr a koordinace dodavatelů a jiných účastníků stavby.
- Příprava, uzavírání a provádění změn smluv, prověřování a zajišťování úplnosti investiční dokumentace a zpracování zápisů a protokolů o předání staveb.
- Zajišťování odstraňování nedostatků v průběhu jejich realizace.
- Kontrola čerpání finančních prostředků z rozpočtu.
- Vykonávání funkce stavebního dozoru.
- Metodické řízení provádění veřejných obchodních soutěží a zadávání veřejných zakázek.
- Spolupráce s řediteli příspěvkových organizací v oblasti údržby a běžných a generálních oprav.
- Kontrola postupu prací, kvality a vedení stavebního deníku.
- Organizace a účast kontrolních dnů, příprava příslušných dokladů.
- Zajišťování podkladů k provedení úřední kolaudace předaného objektu.
- Zajišťování spolupráce mezi dodavatelem, projektantem a investorem.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru stavebnictví | KKOV | 3647R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501R | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxN | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly čerpání finančních prostředků z rozpočtu na přípravu a realizaci jednotlivých investičních akcí, v rámci zajišťování odborných činností v této oblasti, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly kvality a postupu prací při realizaci investičních akcí, v rámci vykonávání funkce stavebního dozoru v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení předepsané dokumentace v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení stavebního deníku v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání zápisů a protokolů o předání staveb, v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování spolupráce s řediteli příspěvkových organizací v oblasti údržby a běžných a generálních oprav staveb, v rámci zajišťování odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování odstraňování nedostatků v průběhu realizace investičních akcí, v rámci provádění dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Organizování kontrolních dnů na staveništích, v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování podkladů a náležitostí k provedení úřední kolaudace předaného stavebního objektu, v rámci provádění dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování realizace investičních akcí včetně výběru dodavatelů a jiných účastníků stavby, v rámci zajišťování dílčích odborných činností v této oblasti v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování a metodické řízení provádění veřejných obchodních soutěží a zadávání veřejných zakázek v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování a koordinování spolupráce mezi dodavatelem, projektantem a investorem staveb v rámci zajišťování dílčích odborných činností v oblasti přípravy a realizace investičních akcí v působnosti příslušného samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti přípravy a realizace investičních akcí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 36 189 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 18 730 Kč do 57 634 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 192 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 732 Kč do 48 695 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Stavební technici přípravy a realizace investic, inženýringu (CZ-ISCO 31124)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 347 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 432 Kč do 63 730 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 832 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 605 Kč do 51 651 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 18 028 Kč | 40 984 Kč | 42 151 Kč | 64 475 Kč | 31 991 Kč | 39 579 Kč | 41 322 Kč | 52 420 Kč |
Středočeský kraj | 17 717 Kč | 34 579 Kč | 35 717 Kč | 57 005 Kč | 31 225 Kč | 38 650 Kč | 39 690 Kč | 49 997 Kč |
Jihočeský kraj | 22 958 Kč | 35 724 Kč | 40 227 Kč | 62 727 Kč | 30 802 Kč | 37 969 Kč | 38 480 Kč | 47 409 Kč |
Plzeňský kraj | 30 126 Kč | 42 400 Kč | 48 078 Kč | 67 457 Kč | 30 651 Kč | 39 271 Kč | 40 511 Kč | 52 725 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 30 253 Kč | 36 927 Kč | 37 242 Kč | 43 746 Kč |
Ústecký kraj | 25 301 Kč | 36 609 Kč | 39 757 Kč | 58 207 Kč | 30 985 Kč | 37 971 Kč | 38 970 Kč | 49 101 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 688 Kč | 37 646 Kč | 38 907 Kč | 45 867 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 758 Kč | 36 473 Kč | 39 914 Kč | 56 506 Kč | 30 820 Kč | 37 784 Kč | 39 128 Kč | 47 360 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 28 920 Kč | 35 661 Kč | 36 612 Kč | 44 598 Kč |
Kraj Vysočina | 24 667 Kč | 38 074 Kč | 38 666 Kč | 50 454 Kč | 28 970 Kč | 37 207 Kč | 37 543 Kč | 45 609 Kč |
Jihomoravský kraj | 16 809 Kč | 34 913 Kč | 35 212 Kč | 52 277 Kč | 31 517 Kč | 39 722 Kč | 41 063 Kč | 52 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 31 663 Kč | 38 058 Kč | 38 895 Kč | 48 585 Kč |
Zlínský kraj | 17 972 Kč | 33 503 Kč | 34 854 Kč | 54 858 Kč | 30 948 Kč | 37 242 Kč | 37 372 Kč | 44 114 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 548 Kč | 36 327 Kč | 36 346 Kč | 50 554 Kč | 28 868 Kč | 37 545 Kč | 37 736 Kč | 46 096 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.