povolání
Samostatný pracovník zeměměřického a katastrálního inspektorátu
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
29 000 Kč - 42 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30378
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Kontrola výkonu státní správy katastru nemovitostí České republiky katastrálními úřady.
- Dohled na ověřování výsledků zeměměřických činností, které jsou využívány pro katastr nemovitostí České republiky a státní mapové dílo.
- Předkládání návrhů na opatření k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole a dohledu.
- Předkládání návrhů na odejmutí úředního oprávnění podle příslušného zákona.
- Projednávání porušení pořádku na úseku zeměměřictví podle příslušného zákona.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Analýza výsledků inspekční, dozorové a kontrolní činnosti včetně návrhů opatření. | 0 |
Koordinace a provádění dalších systémových specializovaných prací při obnově katastrálního operátu nebo při správě státního mapového díla. | 0 |
Posuzování a ověřování kvality výsledků zeměměřických činností provedených ve veřejném zájmu. | 0 |
Provádění státního dozoru, inspekce nebo komplexní kontrolní činnosti v celém rozsahu působnosti územního správního úřadu. | 0 |
Samostatné provádění vysoce náročných kontrol ve specializované oblasti. | 0 |
Samostatné provádění specializované státní inspekce, státního dozoru nebo kontroly nad dodržováním povinností vyplývajících z právních předpisů ve vymezené působnosti úřadu. | 0 |
Vykonávání dílčích právních činností a právního poradenství v oboru služby správních úřadů. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru geodézie a kartografie | KKOV | 3646R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru právní specializace | KKOV | 6804R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxR | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru kartografie | KKOV | 1302R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru geografie | KKOV | 1301R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění dohledu na ověřování výsledků zeměměřických činností, které jsou využívány pro katastr nemovitostí ČR a státní mapové dílo | ||||||||
Provádění specializované státní inspekce, státního dozoru nebo kontroly nad dodržováním povinností vyplývajících z právních předpisů v oblasti katastru nemovitostí a dohledů v oblasti zeměměřictví | ||||||||
Posuzování a ověřování kvality výsledků zeměměřických činností provedených ve veřejném zájmu | ||||||||
Analyzování výsledků inspekční, dozorové a kontrolní činnosti v oblasti katastru nemovitostí a dohledů v oblasti zeměměřictví | ||||||||
Vedení dokumentace o zajišťování odborné činnosti na úseku kontroly výkonu státní správy v oblasti katastru nemovitostí a dohledů v oblasti zeměměřictví | ||||||||
Zpracovávání a předkládání návrhů na opatření k odstranění nedostatků zjištěných na úseku kontroly výkonu státní správy v oblasti katastru nemovitostí a dohledů v oblasti zeměměřictví | ||||||||
Poskytování právního poradenství v oblasti katastru nemovitostí a zeměměřictví | ||||||||
Projednávání porušení pořádku na úseku zeměměřictví podle příslušného zákona, v rámci výkonu státní správy v oblasti katastru nemovitostí a dohledů v oblasti zeměměřictví | ||||||||
Koordinování systémových specializovaných prací při obnově katastrálního operátu a správě státního mapového díla velkých měřítek, v rámci výkonu státní správy katastru nemovitostí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a inspekce v oblasti katastrálního a zeměměřičského inspektorátu | ||||||||
státní správa v oblasti katastru nemovitostí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Poruchy termoregulace
- Onemocnění ledvin
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Poruchy vidění
- Onemocnění oběhové soustavy s funkčním omezením
- Chronická onemocnění dýchacích cest a plic s těžší poruchou funkce
- Nemoci pohybového systému, omezující pohyblivost a svalovou sílu
- Poruchy prokrvení končetin
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Technici kartografové, zeměměřiči a pracovníci v příbuzných oborech (CZ-ISCO 3118)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 37 163 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 133 Kč do 56 094 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 35 672 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 884 Kč do 42 141 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Technici kartografové, zeměměřiči a pracovníci v příbuzných oborech (CZ-ISCO 3118)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 28 777 Kč | 35 749 Kč | 36 091 Kč | 42 649 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 30 803 Kč | 36 154 Kč | 36 153 Kč | 41 892 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 29 496 Kč | 35 693 Kč | 35 804 Kč | 42 537 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 310 Kč | 36 599 Kč | 37 357 Kč | 44 940 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 28 597 Kč | 34 825 Kč | 34 880 Kč | 40 829 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 29 697 Kč | 35 944 Kč | 35 759 Kč | 41 678 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 29 970 Kč | 37 379 Kč | 37 716 Kč | 45 343 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.