povolání
Samostatný pracovník ÚSC pro ochranu jednotlivých složek životního prostředí
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 56 000 Kč |
Alternativní názvy
Odborný referent životního prostředí , Referent samosprávy, Administrativní pracovník, Odborný ekolog
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30707
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vykonávání přeneseného výkonu státní správy, jako obecní úřad, pověřený obecní úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jednotlivých oblastech životního prostředí.
- Analýza stavu jednotlivých částí životního prostředí v územní působnosti příslušného ÚSC.
- Vydávání povolení k vydání a změnám provozních řádů.
- Zpracování příslušných výkazů a statistických údajů a vedení příslušné dokumentace a evidence.
- Navrhování a ukládání pokut za porušení zákona o životním prostředí a za nesplnění povinností uložených rozhodnutím příslušného ÚSC.
- Dozor na danám úseku životního prostředí v územní působnosti ÚSC.
- Kontrola dodržování stanovených imisních limitů a emisních stropů.
- Udělování souhlasu a vydávání povolení v příslušné oblasti životního prostředí.
- Údržba obecní zeleně v působnosti příslušného ÚSC a spolupráce s technickými službami a městskou policií.
- Přijímání, prověřování a vyřizování podnětů, petic, stížnosti a oznámení občanů.
- Spolupráce s příslušnými institucemi v oblasti životního prostředí.
- Osvětová, výchovná a vzdělávací činnost v oblasti ochrany životního prostředí.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní posuzování projektové a jiné dokumentace náročných staveb za jednotlivé specializované obory, například za obor dopravy, životního prostředí, památkové péče v rámci územního a stavebního řízení. | 0 |
Koordinace státní správy na úsecích ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků, geneticky modifikovaných organizmů, biocidů, prevence závažných havárií, způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a přípravky, environmentálního vzdělávání a osvěty v oblasti životního prostředí. | 0 |
Osvědčování odborné způsobilosti vyžadované právním předpisem. | 0 |
Provádění specializovaných odborných činností na úseku odpadového hospodářství. | 0 |
Provádění specializovaných odborných činností na úseku ochrany ovzduší. | 0 |
Zajišťování agendy správy složek životního prostředí (ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků a environmentálního vzdělávání a osvěty), odborné posuzování zdrojů znečištění jednotlivých složek životního prostředí včetně metodické, kontrolní a konzultační činnosti. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posuzování projektové a jiné dokumentace staveb, které by mohly negativně ovlivnit čistotu povrchových nebo podzemních vod, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti vodního hospodářství v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontrolní činnosti v oblasti vodního hospodářství, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Odborné posuzování zdrojů znečištění povrchových a podzemních vod, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti vodního hospodářství v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování zdrojů znečištění jednotlivých složek životního prostředí, v rámci vykonávání odborných činností na úseku ochrany přírody a krajiny, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování podkladů v rámci spolupráce při vydávání nařízení o zřízení přírodního parku a stanovení omezení využití jeho území, v rámci vykonávání odborných činností na úseku ochrany přírody a krajiny, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Analyzování stavu jednotlivých částí ochrany přírody a krajiny v územní působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v rámci vykonávání odborných činností na úseku ochrany přírody a krajiny, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení vodoprávní evidence a majetkové a provozní evidence vodovodů a kanalizací, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti vodního hospodářství v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání příslušných výkazů a statistických údajů v oblasti ochrany přírody a krajiny, v rámci vykonávání odborných činností v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání návrhů priorit kraje v oblasti ochrany přírody a krajiny pro udělování podpor ze státního fondu životního prostředí, v rámci vykonávání odborných činností na úseku ochrany přírody a krajiny v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání příslušných výkazů a statistických údajů z oblasti vodního hospodářství, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání a vydávání rozhodnutí vodoprávního úřadu v rámci vykonávání odborných činností v oblasti vodního hospodářství v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování informační, poradenské, metodické a konzultační činnosti v oblasti ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty, v rámci vykonávání odborných činností na úseku ochrany přírody a krajiny, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování podnětů, petic, stížností a oznámení občanů v oblasti ochrany přírody a krajiny, v rámci vykonávání odborných činností v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování podnětů, petic, stížností a oznámení občanů ve věcech vodního hospodářství, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce s krajským úřadem, ČIŽP, ČHMÚ a správci vodních toků, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti vodního hospodářství v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování státní správy na úseku ochrany přírody a krajiny, v rámci vykonávání odborných činností v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vykonávání organizačních činností na úseku ochrany přírody a krajiny, v rámci zajišťování přeneseného výkonu státní správy jako obecní úřad, pověřený obecní úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických) (CZ-ISCO 3141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 296 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 348 Kč do 71 932 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 194 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 779 Kč do 55 904 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici v oboru ekologie (CZ-ISCO 31414)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 610 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 560 Kč do 51 227 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických) (CZ-ISCO 3141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Středočeský kraj | 30 352 Kč | 39 278 Kč | 47 114 Kč | 59 443 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 23 246 Kč | 34 424 Kč | 35 942 Kč | 50 174 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 31 414 Kč | 35 837 Kč | 40 227 Kč | 59 128 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 28 568 Kč | 37 223 Kč | 40 129 Kč | 55 490 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 28 627 Kč | 42 624 Kč | 41 597 Kč | 53 262 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 30 916 Kč | 39 389 Kč | 44 776 Kč | 61 623 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.