povolání
Samostatný pracovník správy národního parku
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 62 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30485
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování ucelené agendy státní správy ve svěřených úsecích a oblastech podle příslušných právních předpisů.
- Zahajování a vedení správních řízení a vydávání rozhodnutí.
- Vypracovávání stanovisek, závazných stanovisek a odborných vyjádření.
- Naplňování úlohy dotčeného orgánu státní správy.
- Zpracování podkladů v odvolacím řízení a předání příslušnému odvolacímu orgánu.
- Vedení řízení a ukládání pokut za přestupky a protiprávní jednání podle příslušných zákonů a dalších předpisů.
- Provádění specializovaných odborných činností na úseku ochrany životního prostředí, zejména vypracovávání stanovisek k dokumentacím posuzování vlivů na životní prostředí u staveb a dále záměrů, které mohou ovlivnit chráněné části přírody (a životní prostředí) včetně vypracovávání stanovisek o vyloučení významného vlivu koncepcí a záměrů na území soustavy Natura 2000.
- Provádění státního dozoru v ochraně přírody ve svěřených úsecích a oblastech včetně dokumentace negativních jevů a návrhů opatření k jejich odstranění nebo alespoň zmírnění.
- Rozhodování o dalším postupu v případech pozastavení rušivé činnosti.
- Provádění konzultační a poradenské činnosti v jednotlivých složkách přírody a krajiny a životního prostředí.
- Provádění školení a zkoušek stráže přírody a ustanovování strážců (a zpravodajů) a kontrola jejich činnosti.
- Vyřizování stížností a vedení evidence.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Dokumentace přírodních zdrojů a jednotlivých složek životního prostředí pro účely územního plánování z celostátních hledisek nebo z hlediska kraje nebo hlavního města Prahy včetně posuzování souladu hledisek životního prostředí a územně plánovací dokumentace. | 11 |
Zpracování koncepce ochrany životního prostředí, nakládání s odpady a využívání přírodních zdrojů v daném území. Posuzování úplnosti a správnosti řešení ve vztahu k platné právní úpravě u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí. | 11 |
Vyřizování závažných stížností proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu a navrhování opatření k nápravě. | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxT | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxN | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Zvláštní odborná způsobilost podle § 79a zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajinyKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zahájení a vedení správního řízení včetně vydání rozhodnutí | ||||||||
Provádění státního dozoru v oblasti ochrany přírody a krajiny | ||||||||
Vypracovávání stanovisek k dokumentacím EIA a SEA, vypracovávání stanovisek o vyloučení významného vlivu koncepcí a záměrů na území soustavy Natura 2000 | ||||||||
Provádění školení a zkoušek stráže přírody, jmenování strážců, řízení a kontrola jejich činnosti | ||||||||
Provádění školení a zkoušek myslivecké stráže, jmenování členů myslivecké stráže, řízení a kontrola jejich činnosti | ||||||||
Projednávání přestupků a protiprávních jednání včetně vydání rozhodnutí a uložení pokuty |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
krajinná architektura a plánování | ||||||||
základy ekologie | ||||||||
pěstování lesa | ||||||||
biologie | ||||||||
botanika | ||||||||
zoologie | ||||||||
geografie | ||||||||
geologie | ||||||||
ekologie vodního prostředí | ||||||||
vodní hospodářství (fungování, organizace, součásti, principy, legislativa) | ||||||||
krajinné inženýrství | ||||||||
státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Technici v oblasti lesnictví a myslivosti (CZ-ISCO 3143)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 299 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 659 Kč do 54 616 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 695 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 032 Kč do 50 662 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických) (CZ-ISCO 3141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 296 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 348 Kč do 71 932 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 194 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 779 Kč do 55 904 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici v oblasti zemědělství, rybářství a vodohospodářství (kromě úpravy a rozvodu vody) (CZ-ISCO 3142)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 379 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 348 Kč do 58 851 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 747 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 844 Kč do 51 841 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici v oboru ekologie (CZ-ISCO 31414)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 610 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 560 Kč do 51 227 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Technici agronomové (CZ-ISCO 31421)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 631 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 749 Kč do 65 006 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 209 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 243 Kč do 62 195 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Technici v oblasti lesnictví a myslivosti (CZ-ISCO 3143)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Ústecký kraj | 34 166 Kč | 42 239 Kč | 41 577 Kč | 45 311 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 32 275 Kč | 39 014 Kč | 42 261 Kč | 55 522 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 33 002 Kč | 39 543 Kč | 39 530 Kč | 45 132 Kč | - | - | - | - |
Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických) (CZ-ISCO 3141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Středočeský kraj | 30 352 Kč | 39 278 Kč | 47 114 Kč | 59 443 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 23 246 Kč | 34 424 Kč | 35 942 Kč | 50 174 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 31 414 Kč | 35 837 Kč | 40 227 Kč | 59 128 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 28 568 Kč | 37 223 Kč | 40 129 Kč | 55 490 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 28 627 Kč | 42 624 Kč | 41 597 Kč | 53 262 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 30 916 Kč | 39 389 Kč | 44 776 Kč | 61 623 Kč | - | - | - | - |
Technici v oblasti zemědělství, rybářství a vodohospodářství (kromě úpravy a rozvodu vody) (CZ-ISCO 3142)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Středočeský kraj | 23 545 Kč | 42 107 Kč | 44 543 Kč | 64 718 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 26 706 Kč | 33 038 Kč | 36 735 Kč | 52 478 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 30 279 Kč | 40 347 Kč | 42 672 Kč | 54 436 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 32 277 Kč | 46 935 Kč | 48 142 Kč | 65 215 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.