Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Samostatný pracovník správy daní

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6)

Platové rozmezí:

33 000 Kč - 51 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Berní úředník

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30275

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Samostatný pracovník správy daní komplexně zajišťuje správu jednotlivých druhů daní.

Pracovní činnosti

  • Samostatné provádění daňových kontrol a vytýkacích řízení na základě plánu kontrol.
  • Vedení příslušné dokumentace.
  • Komplexní správa registrů daňových subjektů.
  • Provádění místního šetření, vyhledávací a kontrolní činnosti a vytýkacích řízení v přímé součinnosti s daňovým subjektem.
  • Samostatné vedení správních řízení a ukládání pokut.
  • Vyměřování daní včetně příslušenství u daňových subjektů.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Aprobace a ověřování správnosti správních rozhodnutí. 0
Komplexní vyměřování daní ve složitých případech daňového řízení u subjektů se zahraniční majetkovou účastí a jiných specifických subjektů, například bank nebo subjektů kolektivního investování. 0
Komplexní zpracovávání rozhodnutí o prominutí daňového nedoplatku v případech daňového řízení s výraznými dopady a vazbami na široké vrstvy obyvatelstva. 0
Komplexní správa registrů daňových subjektů včetně přebírání a využívání dat registrů jiných správních úřadů. 0
Komplexní zajišťování výkonu mobiliárních exekucí u daňových dlužníků včetně oceňovací činnosti. 0
Koordinace výkonu správy jednotlivých druhů daní nebo fází daňového řízení. 0
Provádění konzultační a poradenské činnosti v ucelené odborné oblasti státní správy nebo samosprávy. 0
Provádění daňových kontrol a vytýkacích řízení více druhů daní. 0
Provádění dražeb movitých věcí a nemovitostí. 0
Provádění specializovaných daňových kontrol u specializovaných daňových subjektů, například u bank nebo subjektů kolektivního investování. 0
Zajišťování agendy při vyřizování mimořádných opravných prostředků ve správním řízení. 0
Zajišťování agendy vyměřování více druhů daní, správy dotací nebo jiných účelově vázaných prostředků. 0
Zajišťování pohledávek a jejich příslušenství uplatněním rozsahu zástavního práva. 0
Zajišťování agendy poplatků 0

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa KKOV 6202R nejvhodnější
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management KKOV 6208R vhodná
Bakalářský studijní program v oboru ekonomické teorie KKOV 6201R vhodná
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa KKOV 63xxN vhodná
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání KKOV 6341N vhodná
Vyšší odborné vzdělání v oboru finančnictví a bankovnictví KKOV 6343N vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Provádění daňových kontrol a vytýkacích řízení více druhů daní na základě plánu kontrol v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Provádění specializovaných daňových kontrol u specializovaných daňových subjektů, například bank nebo subjektů kolektivního investování, v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Evidování dat a údajů o daňových subjektech v registrech, jejich komplexní správa, včetně přebírání a využívání dat registrů jiných správních úřadů, v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Zpracovávání rozhodnutí o prominutí daňového nedoplatku v případech daňového řízení s výraznými dopady a vazbami na široké vrstvy obyvatelstva
Provádění poradenské a konzultační činnosti v ucelené odborné oblasti správy jednotlivých druhů daní
Vyřizování agendy výkonu mobiliárních exekucí u daňových dlužníků, včetně oceňovací činnosti, v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Vyřizování agendy vyměřování více druhů daní, správy dotací nebo jiných účelově vázaných prostředků v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Vyřizování agendy vyměřování daní ve složitých případech daňového řízení u subjektů se zahraniční majetkovou účastí, například bank nebo subjektů kolektivního investování
Zajišťování agendy vyřizování mimořádných opravných prostředků ve správním řízení, v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Provádění dražeb movitých věcí a nemovitostí v rámci zajišťování správy jednotlivých druhů daní
Koordinování výkonu správy jednotlivých druhů daní nebo fází daňového řízení

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
státní správa finanční a daňová

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Pracovníci veřejné správy v oblasti daní (CZ-ISCO 3352)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 628 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 694 Kč do 50 946 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.