Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

územně samosprávní celky

Kvalifikační úroveň:

Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6)

Platové rozmezí:

30 000 Kč - 54 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Úředník,  Referent samosprávy,  Administrativní pracovník

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30348

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu vykonává v působnosti samosprávního úřadu odborné činnosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí a zajišťuje sociálně výchovnou prevenci a sociální práci s problémovými skupinami občanů. (PRACOVNÍ VERZE)

Pracovní činnosti

  • Kontrolní a metodická činnost ve vztahu ke správním úřadům nižšího stupně na území kraje.
  • Zpracování podkladů pro účely odvolacího řízení a přezkoumání rozhodnutí pro MPSV ČR a soudy.
  • Komplexní výkon agendy péče o staré občany nebo osoby se zdravotním postižením.
  • Příprava správních rozhodnutí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí.
  • Návštěva dětí v místě jejich bydliště nebo ve školských a zdravotnických zařízeních a ve věznicích.
  • Příprava správních rozhodnutí ve věcech zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče.
  • Vedení evidence žadatelů, pěstounů a dětí osvojených nebo pěstounské péči.
  • Poskytování odborné pomoci občanům propuštěným z výkonu trestu odnětí svobody, závislým na alkoholu apod.
  • Spolupráce na vypracování individuálního resocializačního plánu klienta.
  • Spolupráce s lékaři, pracovníky zařízení pro výkon ústavní výchovy, MPSV ČR a Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí a s  orgány veřejné správy a nestátními organizacemi.
  • Konzultace s klienty v oblasti sociálně-právní a konzultace k výkonu pěstounské péče.
  • Vedení příslušné dokumentace.
  • Řešení stížností, oznámení a podnětů organizací a občanů.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Provádění konzultační a poradenské činnosti v oboru působnosti územního správního úřadu nebo v oboru působnosti územního samosprávního celku; koordinace a usměrňování jednotlivých oborů sociálních věcí, např. péče o rodinu a děti vč. občanů potřebujících zvláštní péči, sociální prevence nebo sociálních služeb. 0
Sociálně výchovná prevence a sociální práce s problémovými skupinami, prevence negativních jevů. Výkon činnosti kurátora pro mládež, problémové a společensky nepřizpůsobivé občany. 0
Zajišťování odborných a specializovaných agend na úseku péče o rodinu a dítě, vyhledávání osob vhodných pro pěstounskou péči a osvojení. 0
Zajišťování odborných a specializovaných agend na úseku péče o rodinu a dítě. 0
Zajišťování výkonu státní správy nebo samosprávy v uceleném oboru (souhrnu věcně souvisejících agend). 0

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální činnost KKOV 7541N nejvhodnější
Bakalářský studijní program v oboru sociální péče KKOV 7502R nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání v oboru veřejnosprávní činnost KKOV 6843N vhodná
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální práce a sociální pedagogika KKOV 7532N vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost KKOV 68xxR vhodná
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost KKOV 68xxN vhodná

Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání

Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.

povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Spolupráce při zpracovávání individuálního resocializačního plánu klienta, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Provádění kontrolní činnosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí u správních úřadů nižšího stupně na území kraje, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu
Vedení evidence žadatelů, pěstounů a dětí osvojených nebo v pěstounské péči, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Zpracovávání správních rozhodnutí ve věcech zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Zpracovávání správních rozhodnutí ve věcech sociálně právní ochrany dětí, v rámci zajišťování agendy v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Zpracovávání podkladů pro účely odvolacího řízení a přezkoumání rozhodnutí ve věcech sociálně právní ochrany dětí pro MPSV ČR a soudy, v rámci zajišťování agendy v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Poskytování rad, informací a konzultací k výkonu pěstounské péče, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Zajišťování agend v oblasti sociálních služeb v působnosti příslušného samosprávního úřadu, např. vyřizování a přiznávání dávek osobám se zdravotním postižením apod.
Řešení a vyřizování stížností, oznámení a podnětů občanů a organizací ve věcech sociálně právní ochrany dětí, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Vyřizování agendy péče o staré občany nebo osoby se zdravotním postižením, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti samosprávního úřadu
Poskytování péče a odborné pomoci občanům propuštěným z výkonu trestu odnětí svobody, závislým na alkoholu, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, spadající do působnosti samosprávního úřadu
Koordinování spolupráce s lékaři, pracovníky zařízení pro výkon ústavní výchovy a s orgány veřejné správy, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
sociálně právní ochrana a sociální služby

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Odborní pracovníci v sociální oblasti (CZ-ISCO 3412)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 028 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 577 Kč do 47 942 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 007 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 729 Kč do 53 940 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Sociální pracovníci v oblasti péče o děti a mládež (kromě péče o zdravotně postižené) (CZ-ISCO 34125)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 240 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 609 Kč do 47 272 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 908 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 451 Kč do 53 318 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.