specializace
Samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
26 000 Kč - 47 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30348
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Kontrolní a metodická činnost ve vztahu ke správním úřadům nižšího stupně na území kraje.
- Zpracování podkladů pro účely odvolacího řízení a přezkoumání rozhodnutí pro MPSV ČR a soudy.
- Komplexní výkon agendy péče o staré občany nebo osoby se zdravotním postižením.
- Příprava správních rozhodnutí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí.
- Návštěva dětí v místě jejich bydliště nebo ve školských a zdravotnických zařízeních a ve věznicích.
- Příprava správních rozhodnutí ve věcech zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče.
- Vedení evidence žadatelů, pěstounů a dětí osvojených nebo pěstounské péči.
- Poskytování odborné pomoci občanům propuštěným z výkonu trestu odnětí svobody, závislým na alkoholu apod.
- Spolupráce na vypracování individuálního resocializačního plánu klienta.
- Spolupráce s lékaři, pracovníky zařízení pro výkon ústavní výchovy, MPSV ČR a Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí a s orgány veřejné správy a nestátními organizacemi.
- Konzultace s klienty v oblasti sociálně-právní a konzultace k výkonu pěstounské péče.
- Vedení příslušné dokumentace.
- Řešení stížností, oznámení a podnětů organizací a občanů.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Provádění konzultační a poradenské činnosti v oboru působnosti územního správního úřadu nebo v oboru působnosti územního samosprávního celku; koordinace a usměrňování jednotlivých oborů sociálních věcí, např. péče o rodinu a děti vč. občanů potřebujících zvláštní péči, sociální prevence nebo sociálních služeb. | 0 |
Sociálně výchovná prevence a sociální práce s problémovými skupinami, prevence negativních jevů. Výkon činnosti kurátora pro mládež, problémové a společensky nepřizpůsobivé občany. | 0 |
Zajišťování odborných a specializovaných agend na úseku péče o rodinu a dítě, vyhledávání osob vhodných pro pěstounskou péči a osvojení. | 0 |
Zajišťování odborných a specializovaných agend na úseku péče o rodinu a dítě. | 0 |
Zajišťování výkonu státní správy nebo samosprávy v uceleném oboru (souhrnu věcně souvisejících agend). | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální činnost | KKOV | 7541N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru sociální péče | KKOV | 7502R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843N | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální práce a sociální pedagogika | KKOV | 7532N | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spolupráce při zpracovávání individuálního resocializačního plánu klienta, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontrolní činnosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí u správních úřadů nižšího stupně na území kraje, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení evidence žadatelů, pěstounů a dětí osvojených nebo v pěstounské péči, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání správních rozhodnutí ve věcech zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání správních rozhodnutí ve věcech sociálně právní ochrany dětí, v rámci zajišťování agendy v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro účely odvolacího řízení a přezkoumání rozhodnutí ve věcech sociálně právní ochrany dětí pro MPSV ČR a soudy, v rámci zajišťování agendy v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování rad, informací a konzultací k výkonu pěstounské péče, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování agend v oblasti sociálních služeb v působnosti příslušného samosprávního úřadu, např. vyřizování a přiznávání dávek osobám se zdravotním postižením apod. | ||||||||
Řešení a vyřizování stížností, oznámení a podnětů občanů a organizací ve věcech sociálně právní ochrany dětí, v rámci vykonávání odborných činností v této oblasti, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování agendy péče o staré občany nebo osoby se zdravotním postižením, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování péče a odborné pomoci občanům propuštěným z výkonu trestu odnětí svobody, závislým na alkoholu, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce s lékaři, pracovníky zařízení pro výkon ústavní výchovy a s orgány veřejné správy, v rámci vykonávání odborných činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí, spadající do působnosti samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sociálně právní ochrana a sociální služby |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Odborní pracovníci v sociální oblasti (CZ-ISCO 3412)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 31 932 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 934 Kč do 41 579 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 36 811 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 010 Kč do 46 766 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci v oblasti péče o děti a mládež (kromě péče o zdravotně postižené) (CZ-ISCO 34125)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 025 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 480 Kč do 46 902 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Odborní pracovníci v sociální oblasti (CZ-ISCO 3412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 33 698 Kč | 42 153 Kč | 43 077 Kč | 52 403 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 29 512 Kč | 36 436 Kč | 37 511 Kč | 46 826 Kč |
Jihočeský kraj | 23 915 Kč | 27 168 Kč | 29 632 Kč | 40 588 Kč | 28 626 Kč | 36 470 Kč | 37 014 Kč | 45 778 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 29 491 Kč | 37 467 Kč | 39 109 Kč | 50 848 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 31 514 Kč | 37 063 Kč | 37 287 Kč | 42 295 Kč |
Ústecký kraj | 29 882 Kč | 38 784 Kč | 38 208 Kč | 45 904 Kč | 26 026 Kč | 35 236 Kč | 35 637 Kč | 44 569 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 536 Kč | 35 690 Kč | 36 418 Kč | 44 942 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 28 746 Kč | 36 091 Kč | 36 289 Kč | 43 782 Kč |
Pardubický kraj | 28 030 Kč | 29 410 Kč | 31 384 Kč | 35 082 Kč | 27 615 Kč | 34 190 Kč | 34 664 Kč | 42 449 Kč |
Kraj Vysočina | 30 388 Kč | 34 316 Kč | 36 100 Kč | 43 474 Kč | 28 672 Kč | 34 952 Kč | 35 826 Kč | 44 259 Kč |
Jihomoravský kraj | 26 289 Kč | 31 911 Kč | 32 803 Kč | 40 630 Kč | 29 822 Kč | 37 120 Kč | 37 723 Kč | 45 792 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 30 500 Kč | 36 763 Kč | 37 926 Kč | 47 274 Kč |
Zlínský kraj | 16 946 Kč | 34 771 Kč | 31 882 Kč | 38 449 Kč | 27 952 Kč | 35 273 Kč | 35 346 Kč | 43 494 Kč |
Moravskoslezský kraj | 21 168 Kč | 33 178 Kč | 32 559 Kč | 38 502 Kč | 29 132 Kč | 37 107 Kč | 37 788 Kč | 46 565 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.