specializace
Samostatný pracovník přestupkového řízení
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 61 000 Kč |
Alternativní názvy
Administrativní pracovník, Referent samosprávy, Úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30210
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Projednávání přestupků dle příslušných právních předpisů.
- Kompletní zpracování spisového materiálu, výpovědí, příprava materiálů k projednávání přestupků, provádění zápisů do protokolů a vyhotovení rozhodnutí.
- Vedení přestupkového řízení a rozhodování ve věcech stanovených v příslušné zákonné normě.
- Zajišťování předvolání účastníků řízení, včetně svědků, znalců a tlumočníků.
- Zpracování posudků pro orgány činné v trestním a civilním řízení.
- Kontrola náležitostí přestupkové dokumentace z hlediska formálního i věcného a předávání příslušnému úřadu.
- Zajišťování speciální odborné činnosti na úseku přestupkové agendy (např. obnova řízení).
- Zajišťování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně.
- Vyřizování změn v oblasti registrace motorových vozidel a vydávání řidičského oprávnění v rozsahu působnosti příslušného ÚSC.
- Ukládání a výběr pokut za porušení příslušné zákonné normy.
- Zajišťování oznamovací povinnosti příslušným orgánům a institucím.
- Vyřizování stížností a podnětů občanů.
- Vedení přestupkového rejstříku, správa registru řidičů a registru motorových vozidel a dalších evidencí a dokumentací.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování agendy dopravních přestupků. | 0 |
Zajišťování přestupkové agendy na úseku veřejného pořádku, občanského soužití a ve věcech majetkových. | 0 |
Zajišťování speciálních odborných činností na úseku přestupkové agendy, např. přezkoumávání pravomocných rozhodnutí v obnovených řízeních a v mimoodvolacích řízeních. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání v oboru bezpečnostně právní činnost | KKOV | 6842N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly věcné správnosti a dalších určených náležitostí podkladové dokumentace pro přestupkové řízení ve správě a samosprávě | ||||||||
Posuzování dokumentace při zajišťování speciálních odborných činností na úseku přestupkové agendy v pravomoci územně samosprávního celku, např. přezkoumávání pravomocných rozhodnutí v obnovených řízeních a v mimoodvolacích řízeních | ||||||||
Posuzování podkladové dokumentace při zajišťování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí v oblasti přestupkového řízení, vydaných správními úřady nižšího stupně | ||||||||
Vedení přestupkového rejstříku a dalších evidencí a dokumentací v rámci vedení přestupkového řízení a rozhodování o přestupcích v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku | ||||||||
Zpracovávání posudků pro orgány činné v trestním a civilním řízení, v rámci vedení přestupkového řízení a rozhodování o přestupcích v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku | ||||||||
Kompletní zpracovávání spisového materiálu v oblasti přestupkového řízení, v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku | ||||||||
Zajišťování a vyřizování přestupkové agendy na úseku veřejného pořádku, občanského soužití a ve věcech majetkových, v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku | ||||||||
Vyřizování stížností a podnětů občanů v rámci vedení přestupkového řízení a rozhodování o přestupcích v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku | ||||||||
Ukládání a výběr pokut za porušení příslušné zákonné normy, v rámci vedení přestupkového řízení a rozhodování o přestupcích v rozsahu pravomoci příslušného územně samosprávního celku |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa v oblasti dopravně správních agend |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní administrativní pracovníci v právní oblasti (CZ-ISCO 3342)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 37 286 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 23 403 Kč do 55 445 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 563 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 389 Kč do 48 791 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci v právní oblasti, bezpečnosti a v příbuzných oborech (CZ-ISCO 3411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 34 984 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 19 244 Kč do 84 475 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 651 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 898 Kč do 60 694 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Právní asistenti (CZ-ISCO 34111)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 597 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 723 Kč do 60 529 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní administrativní pracovníci v právní oblasti (CZ-ISCO 3342)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 27 386 Kč | 38 913 Kč | 43 541 Kč | 56 183 Kč | 32 702 Kč | 40 653 Kč | 43 001 Kč | 56 992 Kč |
Středočeský kraj | 41 143 Kč | 51 596 Kč | 55 537 Kč | 80 449 Kč | 28 356 Kč | 35 985 Kč | 37 373 Kč | 47 121 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 30 104 Kč | 36 214 Kč | 36 788 Kč | 43 399 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 33 584 Kč | 38 950 Kč | 39 443 Kč | 45 242 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 31 982 Kč | 38 249 Kč | 38 185 Kč | 44 411 Kč |
Ústecký kraj | 38 082 Kč | 46 899 Kč | 46 574 Kč | 55 284 Kč | 31 514 Kč | 38 066 Kč | 39 423 Kč | 49 319 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 054 Kč | 38 630 Kč | 38 539 Kč | 47 141 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 32 355 Kč | 38 481 Kč | 39 703 Kč | 47 971 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 31 911 Kč | 40 188 Kč | 40 685 Kč | 46 509 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 29 655 Kč | 36 678 Kč | 37 725 Kč | 46 828 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 31 701 Kč | 39 214 Kč | 41 073 Kč | 49 999 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 30 037 Kč | 38 369 Kč | 39 536 Kč | 47 536 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 29 897 Kč | 36 142 Kč | 38 577 Kč | 49 391 Kč |
Moravskoslezský kraj | 36 391 Kč | 47 540 Kč | 47 644 Kč | 58 982 Kč | 32 452 Kč | 38 939 Kč | 39 366 Kč | 47 576 Kč |
Odborní pracovníci v právní oblasti, bezpečnosti a v příbuzných oborech (CZ-ISCO 3411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 33 471 Kč | 41 736 Kč | 45 724 Kč | 63 002 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 35 199 Kč | 45 137 Kč | 46 661 Kč | 60 584 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 31 957 Kč | 40 567 Kč | 40 433 Kč | 49 348 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 25 698 Kč | 40 860 Kč | 41 986 Kč | 59 533 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 30 347 Kč | 40 886 Kč | 39 669 Kč | 46 940 Kč |
Moravskoslezský kraj | 24 413 Kč | 37 204 Kč | 39 842 Kč | 56 959 Kč | 29 297 Kč | 39 203 Kč | 39 747 Kč | 49 228 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.