specializace
Samostatný pracovník matrik
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 67 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30209
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní zajišťování matriční agendy vyplývající z příslušné zákonné normy.
- Ověřování matričních dokladů.
- Vidimace a legalizace dokladů a úředních listin pro občany.
- Vydávání osvědčení a potvrzení a vyřizování žádostí občanů v rozsahu působnosti daného ÚSC.
- Vedení archivu matriky.
- Organizace a komplexní zajišťování svatebních obřadů.
- Vedení správního řízení a rozhodování o povolení změny jména a příjmení, příjmení po rozvodu.
- Výběr správních poplatků a jejich vyúčtování.
- Odborná příprava a ověřování odborné způsobilosti pracovníků obcí v agendě matrik, poradenství obcím pověřeným vedením matrik.
- Metodické usměrňování a kontrola vedení matriční agendy a souvisejících agend u úřadů zařazených ve správním obvodu, ukládání nápravných opatření.
- Vedení příslušných evidencí a dokumentací, zpracování a kontrola statistických dat předávaných Českému statistickému úřadu.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní zajišťování státoobčanské a matriční agendy samosprávného celku. | |
Koordinace občansko správních záležitostí v obci, zejména matrik, přestupků, evidence obyvatel, voleb, názvosloví ulic a číslování domů. | |
Metodické usměrňování a dohled nad matriční činností a evidencí obyvatelstva na vymezeném území, odborné poradenství obcím pověřeným vedením matrik, komplexní kontrola nad vedením matriční agendy a souvisejících agend u matričních obvodů včetně ukládání nápravných opatření, usměrňování odborné přípravy a přezkoušení matrikářů obecních úřadů. | |
Zajišťování jednotlivých úseků zvláštní matriky, zasílání matričních dokladů do ciziny s provedením jejich kontroly a legalizace. | |
Zajišťování vyšší matriční agendy, zasílání matričních dokladů do ciziny s provedením jejich kontroly a legalizace, rozhodování o uzavírání manželství zástupcem. |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zajišťování a organizování svatebních obřadů, v rámci zajišťování matriční agendy v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Metodické usměrňování matriční činnosti a souvisejících agend u úřadů zařazených ve správním obvodu, včetně ukládání nápravných opatření | ||||||||
Provádění komplexní kontroly nad vedením matriční agendy a souvisejících agend u matričních obvodů, včetně ukládání nápravných opatření, v rámci metodického usměrňování matriční činnosti v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování a ověřování shody opisů nebo kopií s originálními listinami, legalizování dokladů a úředních listin v rámci zajišťování matriční agendy v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení archivu matriky, v rámci zajišťování matriční agendy v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování odborného poradenství obcím pověřeným vedením matrik, v rámci metodického usměrňování matriční činnosti v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování vyšší matriční agendy v působnosti samosprávního úřadu, zasílání matričních dokladů do ciziny s provedením jejich kontroly a legalizace, rozhodování o uzavírání manželství zástupcem | ||||||||
Vyřizování matriční agendy v působnosti samosprávního úřadu, vedení správního řízení a rozhodování o povolení změny jména a příjmení nebo příjmení po rozvodu | ||||||||
Vybírání správních poplatků v rámci zajišťování matriční agendy v působnosti samosprávního úřadu a provádění jejich vyúčtování | ||||||||
Zajišťování odborné přípravy a ověřování odborné způsobilosti pracovníků obcí v agendě matrik, v rámci metodického usměrňování matriční činnosti v působnosti samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa v oblasti matriční agendy, jejich činností a poradenství |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 318 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 836 Kč do 69 514 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 311 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 027 Kč do 58 494 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci zahraničních vztahů a služeb, vnitřních věcí státu a regionálního rozvoje (CZ-ISCO 33436)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 850 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 801 Kč do 67 476 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 996 Kč | 46 201 Kč | 50 863 Kč | 75 335 Kč | 32 173 Kč | 43 962 Kč | 46 305 Kč | 62 870 Kč |
Středočeský kraj | 30 392 Kč | 45 200 Kč | 49 218 Kč | 76 640 Kč | 32 861 Kč | 41 167 Kč | 43 758 Kč | 56 922 Kč |
Jihočeský kraj | 26 126 Kč | 38 398 Kč | 42 470 Kč | 63 333 Kč | 32 533 Kč | 40 281 Kč | 41 678 Kč | 52 500 Kč |
Plzeňský kraj | 23 094 Kč | 41 671 Kč | 42 209 Kč | 57 778 Kč | 33 032 Kč | 42 140 Kč | 43 433 Kč | 54 808 Kč |
Karlovarský kraj | 25 315 Kč | 38 486 Kč | 41 410 Kč | 61 982 Kč | 31 233 Kč | 39 270 Kč | 41 294 Kč | 53 078 Kč |
Ústecký kraj | 30 110 Kč | 42 697 Kč | 45 602 Kč | 64 869 Kč | 32 107 Kč | 40 323 Kč | 42 202 Kč | 55 224 Kč |
Liberecký kraj | 25 361 Kč | 39 421 Kč | 42 050 Kč | 61 041 Kč | 31 479 Kč | 39 071 Kč | 41 181 Kč | 53 782 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 599 Kč | 41 986 Kč | 44 219 Kč | 60 749 Kč | 32 487 Kč | 39 756 Kč | 42 540 Kč | 56 292 Kč |
Pardubický kraj | 27 086 Kč | 39 133 Kč | 41 802 Kč | 59 926 Kč | 32 206 Kč | 40 108 Kč | 41 890 Kč | 54 206 Kč |
Kraj Vysočina | 28 960 Kč | 40 111 Kč | 43 075 Kč | 56 379 Kč | 31 865 Kč | 40 799 Kč | 43 343 Kč | 57 758 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 562 Kč | 44 388 Kč | 47 335 Kč | 65 419 Kč | 31 995 Kč | 40 021 Kč | 41 719 Kč | 53 741 Kč |
Olomoucký kraj | 25 204 Kč | 40 914 Kč | 42 569 Kč | 64 771 Kč | 31 764 Kč | 40 807 Kč | 43 528 Kč | 59 996 Kč |
Zlínský kraj | 24 432 Kč | 38 017 Kč | 39 683 Kč | 54 620 Kč | 31 884 Kč | 41 568 Kč | 43 278 Kč | 56 676 Kč |
Moravskoslezský kraj | 28 956 Kč | 39 768 Kč | 43 356 Kč | 60 705 Kč | 31 322 Kč | 40 407 Kč | 42 491 Kč | 56 279 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.