specializace
Samostatný pracovník daní a dotací
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 53 000 Kč |
Alternativní názvy
Berní úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30272
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Správa jednotlivých druhů daní nebo dotací.
- Vedení příslušné dokumentace.
- Vyhledávání nových daňových subjektů.
- Zajišťování agendy při vyřizování opravných prostředků ve správním řízení.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Kontrola čerpání a užití dotací ze státního rozpočtu nebo jiných účelově vázaných rozpočtových prostředků včetně stanovování odvodů a penále za jejich neoprávněné použití nebo zadržení. | |
Koordinace územní správy jednotlivých dotací nebo účelově vázaných rozpočtových prostředků. | |
Koordinace výkonu správy jednotlivých druhů daní nebo fází daňového řízení. | |
Provádění konzultační a poradenské činnosti v ucelené odborné oblasti státní správy nebo samosprávy. | |
Zajišťování agendy při vyřizování mimořádných opravných prostředků ve správním řízení. | |
Zajišťování agendy vyměřování více druhů daní, správy dotací nebo jiných účelově vázaných prostředků. |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru finančnictví a bankovnictví | KKOV | 6343N | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly čerpání a užití dotací ze státního rozpočtu nebo jiných účelově vázaných rozpočtových prostředků, v rámci komplexního zajišťování správy daní nebo dotací | ||||||||
Provádění kontrol v oblasti správy daní, za účelem vyhledávání nových daňových subjektů | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v rámci komplexního zajišťování správy daní nebo dotací | ||||||||
Provádění poradenské a konzultační činnosti v oblasti správy daní nebo dotací | ||||||||
Vyřizování agendy vyměřování více druhů daní, správy dotací nebo jiných účelově vázaných prostředků | ||||||||
Vyřizování agendy mimořádných opravných prostředků ve správním řízení, v rámci komplexního zajišťování správy daní nebo dotací | ||||||||
Vyřizování agendy stanovování odvodů a penále za neoprávněné užití nebo zadržení dotací ze státního rozpočtu, v rámci komplexního zajišťování správy daní nebo dotací | ||||||||
Koordinování výkonu správy jednotlivých druhů daní nebo fází daňového řízení | ||||||||
Koordinování územní správy jednotlivých dotací nebo účelově vázaných rozpočtových prostředků, v rámci komplexního zajišťování správy daní nebo dotací |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa finanční a daňová |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Pracovníci veřejné správy v oblasti daní (CZ-ISCO 3352)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 005 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 394 Kč do 53 074 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Pracovníci veřejné správy v oblasti daní (CZ-ISCO 3352)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 36 778 Kč | 43 223 Kč | 45 263 Kč | 56 822 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 34 912 Kč | 40 174 Kč | 40 993 Kč | 48 834 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 915 Kč | 40 119 Kč | 41 302 Kč | 50 815 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 34 911 Kč | 39 863 Kč | 41 720 Kč | 51 313 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 34 512 Kč | 40 397 Kč | 41 605 Kč | 50 402 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 577 Kč | 40 597 Kč | 41 495 Kč | 51 284 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 517 Kč | 39 849 Kč | 41 014 Kč | 49 921 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 123 Kč | 40 195 Kč | 41 479 Kč | 51 334 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 33 040 Kč | 39 130 Kč | 41 044 Kč | 51 218 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 736 Kč | 40 496 Kč | 42 304 Kč | 53 487 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 34 709 Kč | 40 741 Kč | 41 775 Kč | 51 014 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 696 Kč | 40 269 Kč | 41 503 Kč | 51 664 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 33 550 Kč | 40 285 Kč | 41 427 Kč | 51 550 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.