povolání
Samostatný kryptograf
Odborný směr: |
Ochrana majetku, osob a zdraví |
Odborný podsměr: |
technické bezpečnostní služby |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 64 000 Kč |
Alternativní názvy
Cryptographer, Odborný kryptograf
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
8600
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Koordinace provozu pracoviště kryptografické ochrany.
- Analýza odolnosti prostředků kryptografické ochrany.
- Organizace provozu, údržby, oprav, obnovy a rozvoje radiokomunikačních zařízení na jednotlivých úsecích komunikací.
- Řízení montážních a oživovacích prací, uvádění do provozu systémů kryptografické ochrany.
- Práce na implementaci kryptografických prostředků.
- Zpracování kryptografických analýz technických prostředků.
- Testování systému, evidence kryptografického materiálu.
- Školení uživatelů kryptografické ochrany.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní koordinace provozu kryptografického pracoviště. | 8 |
Provádění bezpečnostní správy kryptografických systémů. | 8 |
Provádění bezpečnostní správy rozsáhlých a složitých kryptografických systémů. | 8 |
Provádění specializovaných činností při výrobě, testování nebo evidenci kryptografického materiálu. | 8 |
Zajišťování složitých odborných úkolů organizace provozu, údržby, oprav, obnovy a rozvoje radiokomunikačních zařízení na jednotlivých úsecích komunikací. Zajišťování operativního (dispečerského) řízení složitého provozu zahraničních radiových spojů a operačního styku s vysílacím střediskem, kódování zpráv. Zajišťování a provádění odborných a opravářských prací a údržby komplexních technologických zařízení vysílacího střediska (včetně výpočetních systémů), jejich oživování, uvádění do provozu a testování. Správa banky dat. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru slaboproudá elektrotechnika | KKOV | 2601R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru elektronika | KKOV | 2643N | nejvhodnější |
Bezpečnostně právní činnost | RVP | 68-42-N/xx | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru aplikovaná elektronika | KKOV | 2646N | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru vojenská technika - elektrotechnická | KKOV | 2611R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru elektrotechnika a informatika | KKOV | 2612R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru telekomunikace | KKOV | 2645N | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru požární ochrana a průmyslová bezpečnost | KKOV | 3908R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Analýza odolnosti prostředků kryptografické ochrany | ||||||||
Zpracování kryptografických analýz technických prostředků | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace, evidence kryptografického materiálu | ||||||||
Kódování a dekódování zpráv | ||||||||
Práce na implementací kryptografických prostředků | ||||||||
Testování kryptografických systémů | ||||||||
Školení uživatelů kryptografické ochrany | ||||||||
Zajišťování, řízení a provádění montážních a oživovacích prací systémů kryptografické ochrany a jejich uvádění do provozu | ||||||||
Provádění specializovaných činností při výrobě, testování nebo evidenci kryptografického materiálu | ||||||||
Zabezpečování bezpečnostní správy kryptografických systémů, správa banky dat | ||||||||
Koordinace provozu pracoviště kryptografické ochrany | ||||||||
Zajišťování operativního (dispečerského) řízení provozu radiových spojů a operačního styku s vysílacím střediskem | ||||||||
Organizace provozu, údržby, oprav, obnovy a rozvoje radiokomunikačních zařízení na jednotlivých úsecích komunikací |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kryptografie | ||||||||
technická, administrativní a informační bezpečnost orgánů a úřadů státní správy a samosprávy a jejich činnosti | ||||||||
technické bezpečnostní systémy |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 836 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 043 Kč do 82 635 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 550 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 963 Kč do 60 247 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci bezpečnostních systémů a ochrany údajů (CZ-ISCO 33434)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 837 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 494 Kč do 107 222 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 790 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 538 Kč do 64 099 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 32 513 Kč | 50 533 Kč | 55 548 Kč | 82 263 Kč | 32 958 Kč | 45 419 Kč | 47 900 Kč | 65 236 Kč |
Středočeský kraj | 35 591 Kč | 58 232 Kč | 74 261 Kč | 124 819 Kč | 34 127 Kč | 42 459 Kč | 45 335 Kč | 59 670 Kč |
Jihočeský kraj | 27 106 Kč | 38 749 Kč | 43 498 Kč | 62 771 Kč | 33 431 Kč | 41 584 Kč | 42 785 Kč | 53 985 Kč |
Plzeňský kraj | 27 882 Kč | 44 278 Kč | 45 473 Kč | 61 912 Kč | 33 967 Kč | 43 405 Kč | 44 485 Kč | 56 608 Kč |
Karlovarský kraj | 26 414 Kč | 43 178 Kč | 44 905 Kč | 65 142 Kč | 32 358 Kč | 40 097 Kč | 42 299 Kč | 55 117 Kč |
Ústecký kraj | 30 555 Kč | 47 290 Kč | 49 633 Kč | 70 388 Kč | 32 600 Kč | 41 641 Kč | 43 408 Kč | 56 609 Kč |
Liberecký kraj | 28 192 Kč | 43 748 Kč | 46 133 Kč | 67 568 Kč | 32 331 Kč | 40 455 Kč | 42 618 Kč | 55 827 Kč |
Královéhradecký kraj | 30 040 Kč | 44 245 Kč | 49 055 Kč | 74 982 Kč | 33 168 Kč | 41 538 Kč | 44 190 Kč | 57 868 Kč |
Pardubický kraj | 28 575 Kč | 42 258 Kč | 45 276 Kč | 66 483 Kč | 33 121 Kč | 41 476 Kč | 43 472 Kč | 56 765 Kč |
Kraj Vysočina | 30 647 Kč | 44 234 Kč | 46 667 Kč | 62 249 Kč | 32 672 Kč | 42 156 Kč | 44 234 Kč | 58 165 Kč |
Jihomoravský kraj | 31 652 Kč | 47 908 Kč | 50 550 Kč | 71 085 Kč | 33 085 Kč | 41 329 Kč | 43 083 Kč | 55 301 Kč |
Olomoucký kraj | 29 090 Kč | 44 623 Kč | 48 015 Kč | 72 458 Kč | 32 692 Kč | 41 752 Kč | 44 363 Kč | 60 228 Kč |
Zlínský kraj | 25 411 Kč | 39 809 Kč | 42 812 Kč | 61 045 Kč | 32 238 Kč | 40 676 Kč | 43 235 Kč | 58 685 Kč |
Moravskoslezský kraj | 30 143 Kč | 42 390 Kč | 46 221 Kč | 64 807 Kč | 32 494 Kč | 41 890 Kč | 43 892 Kč | 58 415 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3343 | Odborní asistenti v administrativě | http://data.europa.eu/esco/isco/C3343 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.