Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

povolání

Samostatný inspektor ochrany ovzduší

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6)

Platové rozmezí:

29 000 Kč - 50 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30465

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Samostatný inspektor ochrany ovzduší zabezpečuje úkoly státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší.

Pracovní činnosti

  • Zajišťování výkonu dozoru v oblasti ochrany ovzduší.
  • Provádění měření, kontrola dodržování emisních limitů znečišťujících látek.
  • Příprava, zajišťování a vyhodnocování tematických prověrek inspekce.
  • Sestavování návrhů plánů kontrol.
  • Navrhování metodických pokynů a směrnic pro odbornou činnost oblastních inspektorátů.
  • Zjišťování nedostatku, škod a jejich příčiny včetně osob zodpovědných za jejich vznik nebo trvání.
  • Kontrola dodržování platných právních předpisů a rozhodnutí v oblasti ochrany ovzduší.
  • Vedení správních řízení.
  • Koordinace postupu s orgány činnými v trestním řízení.
  • Spolupráce s příslušnými odbory Ministerstva životního prostředí ČR.
  • Kontrola výkonu činnosti osob s autorizací MŽP k měření emisí a imisí.
  • Vypracování odborných posudků a rozptylových studií.
  • Kontrola plnění uložených opatření.
  • Ukládání pokut.
  • Šetření stížností, podnětů a petic občanů.
  • Zajišťování činnosti v oblasti integrované prevence a omezování znečištění (IPPC).
  • Poradenská a konzultační činnost.
  • Vedení příslušné dokumentace.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Koordinace řešení ekologických havárií na daném území.
Koordinace státní správy na úsecích ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků, geneticky modifikovaných organizmů, biocidů, prevence závažných havárií, způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a přípravky, environmentálního vzdělávání a osvěty v oblasti životního prostředí.
Metodické usměrňování orgánů samosprávy, státní správy a dalších osob na jednotlivých úsecích správy životního prostředí a v oblasti plnění mezinárodních závazků včetně konzultační činností.
Provádění specializovaných odborných činností na úseku ochrany životního prostředí, například vypracovávání stanovisek k dokumentacím posuzování vlivů na životní prostředí u staveb, posuzování staveb závažných technologií velkých zdrojů znečišťování, vypracovávání metodických pokynů pro prověrky životního prostředí určitého oboru, kontrola správnosti výsledků autorizovaných měření znečišťování, provádění lektorské, konzultační a poradenské činnosti v oboru služby.
Řešení méně složitých místních ekologických havárií na území a na vodních tocích místního významu.
Zajišťování agendy správy složek životního prostředí (ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků a environmentálního vzdělávání a osvěty), odborné posuzování zdrojů znečištění jednotlivých složek životního prostředí včetně metodické, kontrolní a konzultační činnosti.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Bakalářský studijní program v oboru ochrana prostředí KKOV 1604R nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání v oboru průmyslová ekologie KKOV 1602N nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů KKOV 28xxN vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů chemické obory KKOV 14xxR vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí KKOV 16xxR vhodná
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí KKOV 16xxN vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů KKOV 28xxR vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Zpracovávání metodických pokynů pro provádění státního dozoru a prověrek životného prostředí, zaměřených na ochranu čistoty ovzduší
Kontrolování správnosti výsledků autorizovaných měření znečišťování ovzduší, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru
Kontrolování dodržování platných právních předpisů a rozhodnutí v oblasti ochrany ovzduší
Kontrolování výkonu činnosti osob s autorizací Ministerstva životního prostředí k měření emisí a imisí, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Posuzování zdrojů znečišťování ovzduší, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Provádění měření dodržování emisních limitů znečišťujících látek v ovzduší, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Zpracovávání stanovisek k dokumentacím, které posuzují vliv staveb, průmyslových technologií nebo velkých zdrojů znečišťování životního prostředí na čistotu ovzduší
Provádění poradenské a konzultační činnosti v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Vyřizování agendy správních řízení v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Koordinování řešení ekologických havárií na daném území, které ohrožují čistotu ovzduší, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší
Metodické koordinování orgánů samosprávy a státní správy v oblasti plnění mezinárodních závazků o ochraně ovzduší, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru
Koordinování činnosti v oblasti integrované prevence a omezování znečištění ovzduší (IPPC), v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany ovzduší

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
státní dozor a ochrana ovzduší

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Poruchy vidění
  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Prognosticky závažné poruchy vidění
  • Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických) (CZ-ISCO 3141)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 269 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 19 777 Kč do 49 828 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 35 632 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 025 Kč do 49 884 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Technici v oboru ekologie (CZ-ISCO 31414)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 36 731 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 746 Kč do 45 347 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.