specializace
Referent zaměstnanosti - odborný pracovník trhu práce
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 48 000 Kč |
Alternativní názvy
Odborný pracovník trhu práce
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30163
Datum zveřejnění
31. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení procesu zpracování analýz, výhledů, studií a prognóz vývoje trhu práce ve vymezené územní působnosti.
- Koordinace a usměrňování jednotlivých služeb úřadu práce (aktivní politiky zaměstnanosti) ve vymezené územní působnosti.
- Koordinace činnosti v oblasti veřejné služby v daném regionu.
- Prognózování vývoje trhu práce v daném území.
- Navrhování opatření aktivní politiky zaměstnanosti na základě analýzy a prognózy situace na trhu práce.
- Realizace nástrojů a opatření politiky zaměstnanosti v daném území.
- Zajišťování finanční agendy včetně provádění kontroly dodržování stanovených rozpočtových pravidel.
- Zpracování metodických pokynů, organizačních postupů ÚP v oblasti poradenských programů rekvalifikací.
- Spolupráce se státními a jinými orgány a institucemi v záležitostech souvisejících s poradenskými programy a rekvalifikacemi.
- Spolupráce na realizaci státních, regionálních poradenských a rekvalifikačních projektů a na poradenských a rekvalifikačních projektech financovaných z fondů EU.
- Posuzování žádostí a rozhodování ve věcech poskytování finanční podpory zaměstnavatelům na zřizování nových pracovních míst a dalších opatření aktivní politiky zaměstnanosti.
- Spolupráce na vypracování strategie aktivní politiky zaměstnanosti a rozpočtu finančních prostředků na jednotlivé nástroje aktivní politiky zaměstnanosti.
- Monitorování vývoje trhu práce, zpracování statistických šetření a prognózování krátkodobé a střednědobé úrovně nezaměstnanosti v regionu.
- Organizování spolupráce orgánů státní správy a samosprávy s podnikatelskou sférou při vytváření pracovních příležitostí a uplatnění nezaměstnaných.
- Zpracování statistických výkazů, provádění rozborů a zpráv, předkládání analýz pro interní i externí potřeby, zpracování prognóz vývoje trhu práce.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Systémové zabezpečení poradenských služeb v oblasti zaměstnanosti (psychologických, psychodiagnostických). | 10 |
Zpracovávání prognóz vývoje trhu práce v daném území. | 10 |
Realizace nástrojů a opatření politiky zaměstnanosti v daném území. | 10 |
Koordinace a usměrňování systému podpor v oblasti zaměstnanosti včetně poradenské činnosti. | 10 |
Provádění sociálně právních a základních poradenských činností v oblasti zaměstnanosti a rekvalifikace uchazečů o zaměstnání. | 9 |
Zajišťování agendy pro sociální integraci obtížně umístitelných uchazečů a zájemců o zaměstnání v rámci poradenských, informačních a vzdělávacích služeb (v rámci boje proti sociální exkluzi). | 8 |
Poradenství pro zprostředkování zaměstnání, individuální práce s uchazeči a zaměstnavateli. Návrh postupů pro zvýšení zaměstnanosti uchazeče. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843N | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703R | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů sociální vědy | KKOV | 67xxR | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systematické monitorování vývoje pracovní mobility na trhu práce v příslušném regionu, v ČR i v EU | ||||||||
Posuzování vhodnosti rekvalifikačního kursu z hlediska zájmů a předpokladů klienta a jeho budoucího profesního uplatnění | ||||||||
Posuzování vhodnosti uchazečů o zaměstnání pro využití jednotlivých nástrojů APZ | ||||||||
Posuzování vhodnosti jednotlivých povolání i celkové profesní orientace z hlediska zájmů a předpokladů klienta vč. zohlednění vývoje trhu práce | ||||||||
Kontrola plnění dohod o finančních podporách v rámci APZ | ||||||||
Vkládání údajů o vzdělávací nabídce dalšího profesního vzdělávání do informačních agendových systémů | ||||||||
Kalkulace rozpočtu na rekvalifikační kursy | ||||||||
Orientace v databázi dalšího profesního vzdělávání DAT | ||||||||
Posuzování kvality výuky a dodržení smluvních podmínek rekvalifikačních kursů | ||||||||
Posuzování výsledků lékařských a psychologických vyšetření a testů z hlediska vhodného profesního uplatnění | ||||||||
Posuzování vhodnosti pracovních míst z hlediska kvalifikace, praxe a preferencí uchazeče | ||||||||
Orientace v přehledech, statistikách, analýzách a prognózách trhu práce | ||||||||
Zpracování metodik v oblasti rekvalifikací | ||||||||
Hodnocení plnění individuálních akčních plánů uchazečů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
podmínky pro zařazování uchazečů do rekvalifikačních kursů | ||||||||
podmínky pro přidělování finančních prostředků na rekvalifikační kursy | ||||||||
vztah mezi kvalifikací a dalšími předpoklady uchazeče a volbou rekvalifikačních kursů | ||||||||
individuální akční plán uchazeče, pravidla pro jeho sestavování a pro vyhodnocování jeho plnění | ||||||||
legislativní pravidla pro zacházení s osobními údaji | ||||||||
nástroje APZ, podmínky a pravidla pro jejich aplikaci | ||||||||
pravidla pro výpočet nákladů na rekvalifikační kursy | ||||||||
metody vyhodnocování rekvalifikačních kursů a pravidla pro provádění kontroly dodržování sjednaných podmínek | ||||||||
kvalifikační a další požadavky povolání a pracovišť | ||||||||
zákon o zaměstnanosti | ||||||||
metody a postupy individuálního pracovně-profesního poradenství | ||||||||
výsledky bilanční diagnostiky klienta a jejich vztah k profesnímu uplatnění | ||||||||
údaje o uchazeči o zaměstnání, obsah evidenční karty uchazeče | ||||||||
údaje o volných pracovních místech, jejich vztah ke kvalifikaci uchazeče | ||||||||
výsledky lékařských vyšetření klienta a jejich vztah k profesnímu uplatnění | ||||||||
další profesní vzdělávání, akreditace, certifikace, zákonem předepsané zkoušky | ||||||||
trh práce, jeho vývojové trendy, ukazatele trhu práce a jejich posuzování | ||||||||
charakteristické rysy osobnosti (zájmy, vlastnosti, schopnosti, zdravotní stav) | ||||||||
charakteristické znaky povolání (činnosti, prac. prostředky, prac. prostředí, apod.) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci úřadů práce a pracovních agentur (CZ-ISCO 3333)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 444 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 003 Kč do 77 049 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 625 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 765 Kč do 48 246 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci úřadů práce a pracovních agentur (CZ-ISCO 3333)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 743 Kč | 45 324 Kč | 46 794 Kč | 57 073 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 38 113 Kč | 43 224 Kč | 42 832 Kč | 46 656 Kč |
Moravskoslezský kraj | 20 276 Kč | 38 417 Kč | 40 618 Kč | 55 085 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.