specializace
Referent výběru a vymáhání pojistného
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 59 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101357
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Příprava ucelených podkladů pro provádění a zajišťování odborných agend v řízení o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
- Shromažďování, správa a vyhledávání podkladů pro řízení související s pojistným na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
- Příprava podkladů pro správní řízení z hlediska úplnosti a formální správnosti.
- Provádění jednoduchých správních úkonů a práce podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí.
- Vedení spisové dokumentace k realizovaným výkonům rozhodnutí, včetně kompletní evidence a statistiky pohledávek.
- Příjem vykonatelných správních rozhodnutí, která nebyla splněna a jsou určena k vymáhání, provádění kontroly převzatých dokladů.
- Příprava podkladů pro uplatnění pohledávek ve veřejných dražbách, v dědickém řízení, pro odpis pohledávek pro jejich nedobytnost.
- Vymáhání pohledávek správním výkonem rozhodnutí formou srážky ze mzdy (platu) nebo formou přikázání pohledávky.
- V součinnosti s dalšími úřady a institucemi zjišťování údajů a informací k identifikaci majetku dlužníků.
- Příprava podkladů pro trestní řízení pro neplnění povinností plátců pojistného.
- Zpracování podkladů pro konkursní a vyrovnací řízení.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování a provádění ucelených odborných agend, rozhodování o nárocích v dávkovém řízení důchodového a nemocenského pojištění, v řízení nedávkovém a v řízení o pojistném. | 8 |
Ověřování správnosti postupů provádění důchodového, nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 7 |
Zajišťování a provádění odborných agend ve vymezené oblasti důchodového pojištění, nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. Provádění odborných činností v řízení o dávkách důchodového pojištění, nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 7 |
Příprava ucelených podkladů pro provádění a zajišťování odborných agend v sociálním zabezpečení. Shromažďování, správa a vyhledávání podkladů různých forem důležitých pro řízení související s dávkami důchodového, nemocenského pojištění, nebo s pojistným na sociální zabezpečení a příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti. | 6 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru obecně právní činnost | KKOV | 6841M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843M | nejvhodnější |
Veřejnosprávní činnost | RVP | 68-43-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru administrativa | KKOV | 6342M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | vhodná |
Střední vzdělání s vyučením i maturitní zkouškou | RVP | xx-xx-L/xx | vhodná |
RVP | vhodná | ||
RVP | vhodná | ||
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | RVP | xx-xx-M/xx | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Shromažďování, správa a vyhledávání podkladů pro řízení související s pojistným na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti | ||||||||
Příprava podkladů pro uplatnění pohledávek ve veřejných dražbách, v dědickém řízení, pro odpis pohledávek pro jejich nedobytnost | ||||||||
Sestavování podkladů pro jednání s dlužníky, sestavování přehledů a informací o celkovém stavu pohledávek | ||||||||
Příjem vykonatelných správních rozhodnutí, provádění kontroly převzatých dokladů | ||||||||
Vedení spisové dokumentace k realizovaným výkonům rozhodnutí, včetně kompletní evidence a statistiky pohledávek | ||||||||
Vymáhání pohledávek správním výkonem rozhodnutí formou srážky ze mzdy (platu) nebo formou přikázání pohledávky | ||||||||
Provádění jednoduchých správních úkonů a práce podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
správa sociálního zabezpečení | ||||||||
politické, právní a administrativní aspekty veřejné správy | ||||||||
Evropská unie | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Úředníci v oblasti statistiky, finančnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 4312)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 241 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 465 Kč do 68 831 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 662 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 090 Kč do 58 825 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Úředníci v oblasti pojišťovnictví (CZ-ISCO 43125)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 094 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 951 Kč do 61 040 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Úředníci v oblasti statistiky, finančnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 4312)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 37 190 Kč | 50 272 Kč | 56 415 Kč | 81 555 Kč | 33 123 Kč | 46 854 Kč | 48 717 Kč | 66 813 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 29 250 Kč | 37 907 Kč | 39 506 Kč | 48 557 Kč |
Plzeňský kraj | 30 953 Kč | 41 730 Kč | 42 393 Kč | 52 450 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 26 848 Kč | 35 816 Kč | 39 892 Kč | 53 058 Kč |
Královéhradecký kraj | 19 049 Kč | 32 211 Kč | 33 466 Kč | 43 825 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 29 904 Kč | 35 633 Kč | 37 173 Kč | 45 268 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 559 Kč | 37 753 Kč | 38 459 Kč | 46 420 Kč |
Olomoucký kraj | 30 682 Kč | 37 216 Kč | 39 233 Kč | 49 676 Kč | 29 670 Kč | 38 003 Kč | 38 389 Kč | 46 400 Kč |
Moravskoslezský kraj | 29 699 Kč | 35 258 Kč | 38 893 Kč | 52 507 Kč | 29 261 Kč | 35 866 Kč | 38 316 Kč | 49 808 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.