Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Referent specialista rozvojové a humanitární pomoci

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

35 000 Kč - 78 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

101456

Datum zveřejnění

30. 9. 2008

Datum poslední aktualizace

26. 3. 2024

Charakteristika

Referent specialista rozvojové spolupráce a humanitární pomoci řídí a koordinuje provádění zahraniční rozvojové spolupráce ČR a humanitární pomoci do zahraničí.

Pracovní činnosti

  • Podílí se na formulaci, koordinaci a provádění zahraniční politiky ČR v oblasti bilaterální a multilaterální zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci do zahraničí.
  • Sleduje a průběžně kontroluje realizaci projektů zahraniční rozvojové spolupráce v rozvojových zemích.
  • Formuluje stanoviska k dokumentům schvalovaným Radou EU týkajícím se oblasti rozvojové spolupráce a humanitární pomoci.
  • Sleduje a vyhodnocuje hlášení o humanitárních krizích ve světě došlá z Monitorovacího a informačního střediska EK (MIC), ze ZÚ a z dalších zdrojů, a po konzultaci s Generálním ředitelstvím hasičského záchranného sboru MV předkládá návrhy na poskytnutí humanitární pomoci ministrovi zahraničních věcí nebo vládě ČR.
  • Zpracovává agendu vládních stipendií poskytovaných Českou republikou rozvojovým zemím: ve spolupráci s MŠMT, MZd a MV vytváří koncepční rámec poskytování stipendií a ve spolupráci se ZÚ se podílí na každoročním výběru stipendistů.
  • Zajišťuje šíření informací a osvětu o rozvojové spolupráci a humanitární pomoci.
  • Spolupracuje s českými nevládními organizacemi, které vyvíjejí činnost v oblasti zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci, včetně podpory budování kapacit nevládních organizací a jejich asociací.
  • Analyzuje sociální a ekonomický rozvoj a působení ostatních dárců v rozvojových zemích.
  • Účastní se hodnocení nabídek a návrhů projektů v rámci výběrových řízení a dotačních výběrových řízení.
  • Koncepčně zpracovává problematiku zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci ve formě střednědobých koncepčních dokumentů, které předkládá vládě ČR k projednání.
  • Zajišťuje podklady pro dotační výběrová řízení v rámci zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
  • Připravuje zadávací dokumentace pro výběrová řízení na dodávky zboží a služeb v souvislosti s realizací projektů zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
  • Zpracovává formulaci projektů a programů zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
  • Zajišťuje identifikaci témat zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
  • Využívá výsledky jednání a doporučení koordinační Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci a nezávislé odborné expertízy.
  • Připravuje a předkládá k projednání vládě ČR roční plány včetně střednědobého finančního výhledu.
  • Analyzuje provádění zahraniční rozvojové spolupráce prostřednictvím mezinárodních organizací, včetně agentur OSN.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Tvorba koncepce zahraniční politiky. 15
Tvorba koncepce zahraniční rozvojové spolupráce ČR a humanitární pomoci do zahraničí. 14
Zpracovávání návrhů projektů a priorit zahraniční rozvojové spolupráce České republiky včetně pravidel finančního řízení projektů, vyhodnocování a kontroly jejího využívání. 13
Koncipování a koordinace postupu České republiky při poskytování zahraniční humanitární pomoci. 12
Tvorba koncepce oblasti vládních stipendijních míst v rámci rozvojové pomoci České republiky České republiky a její realizace. 12
Podpora řízení projektů zahraniční rozvojové spolupráce České republiky. 12

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru mezinárodní ekonomické vztahy KKOV 6210T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru mezinárodní teritoriální studia KKOV 6702T vhodná
Bakalářský studijní program KKOV xxxxR vhodná
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda KKOV 6805T vhodná
Magisterský studijní program KKOV xxxxT vhodná
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie KKOV 6201T vhodná

Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání

Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.

povinné - Způsobilost podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Tvorba koncepcí a metodik ve svěřené působnosti
Řízení zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci do zahraničí

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
počítačové prezentace
právo Evropské unie
projektový management
právní věda, právní principy a zásady

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Pracovní doba, směnnost
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Závažná endokrinní onemocnění
  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění
  • Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
  • Závažná nervová onemocnění

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 73 173 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 961 Kč do 136 794 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 949 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 203 Kč do 77 640 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Specialisté v oblasti zahraničních vztahů a služeb (CZ-ISCO 24226)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 469 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 886 Kč do 71 873 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.