Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Referent specialista pro konzulární vztahy

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

35 000 Kč - 78 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Specialista konzulární úředník

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

101463

Datum zveřejnění

30. 9. 2008

Datum poslední aktualizace

26. 3. 2024

Charakteristika

Referent specialista pro konzulární vztahy zpracovává problematiku konzulárních vztahů s jednotlivými státy a zajišťuje specializovanou konzulární činnost v sekci konzulární MZV.

Pracovní činnosti

  • Formuluje koncepci konzulární služby ČR a metodicky zabezpečuje její provádění.
  • Zabezpečuje sjednávání a vnitrostátní projednávání konzulárních úmluv a jiných mezinárodních smluv v konzulární a vízové oblasti a zajišťuje jejich provádění.
  • Zajišťuje aplikaci předpisů EU/Schengen, týkajících se konzulárních činností a podílí se na vypracování pozic ČR v rámci EU k otázkám týkajícím se konzulární a vízové oblasti.
  • Podílí se na komplexním posuzování nových právních předpisů v připomínkovém řízení, včetně zpracovávání zásadních komplexních stanovisek k těmto předpisům.
  • Posuzuje nejsložitější zákonné úpravy, týkající se konzulární a vízové oblasti, s nejširšími dopady na právní poměry ČR v rámci legislativní činnosti na úrovni vlády nebo zajišťuje komplexní koordinaci stanovisek k těmto předpisům pro člena vlády.
  • Rozhoduje o vydání povolení k pobytu členům personálu zastupitelského úřadu cizího státu nebo mezinárodní vládní organizace akreditované v ČR anebo jejich rodinným příslušníkům registrovaným MZV a uděluje výjezdní příkaz.
  • Napomáhá cizím zastupitelským úřadům při řešení závažných konzulárních záležitostí a při jednání s českými resorty.
  • Spolupracuje s dalšími resorty při projednávání problematiky migrace osob.
  • Zpracovává agendu konzulárních úřadů vedených honorárními konzulárními úředníky.
  • Připravuje návrhy interních norem v konzulární oblasti a metodicky řídí zastupitelské úřady ČR.
  • Zveřejňuje informace z konzulární oblasti na webových stránkách MZV.
  • Vede příslušnou dokumentaci a evidenci.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Tvorba návrhů nejsložitějších systémů právních úprav včetně systémů právních úprav mezinárodního práva a práva Evropské unie nebo nejsložitějších zákonných úprav s nejširšími dopady na právní poměry České republiky nebo jejich posuzování v rámci legislativní činnosti na úrovni vlády nebo komplexní koordinace stanovisek k těmto předpisům pro člena vlády. 15
Tvorba koncepce konzulární a vízové politiky ČR. 14
Tvorba návrhů koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností nebo právních úprav věcí dosud zákony neupravených nebo komunitárních předpisů nebo jejich komplexní posuzování v připomínkovém řízení nebo zpracovávání zásadních komplexních stanovisek k těmto předpisům. 14
Koordinace a metodické usměrňování konzulárních vztahů ČR. 13
Koordinace a usměrňování realizace vízové politiky ČR. 13
Stanovování základních směrů a způsobů řešení konzulárních případů. 12
Řešení konzulárních případů, poskytování pomoci českým občanům a zajišťování konzulárních a vízových činností. 11
Samostatné metodické usměrňování konzulárních úřadů, vedených honorárními konzulárními úředníky. 11

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda KKOV 6805T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru mezinárodní ekonomické vztahy KKOV 6210T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru politologie KKOV 6701T vhodná
Magisterský studijní program KKOV xxxxT vhodná
Magisterský studijní program v oboru mezinárodní teritoriální studia KKOV 6702T vhodná
Magisterský studijní program v oboru humanitní studia KKOV 6107T vhodná

Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání

Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.

povinné - Způsobilost podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Posuzování a vyhodnocování zahraničně politických a bezpečnostních zájmů ČR v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka
Posuzování politických aspektů konzulární politiky státu při zajišťování realizace dvoustranných smluvních dokumentů, v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka
Tvorba koncepcí a metodik ve svěřené působnosti
Posuzování zákonných úprav týkajících se konzulární a vízové oblasti
Poskytování poradenské a konzultační činnosti na konzulárních odděleních zastupitelských úřadů ČR v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka
Vyřizování pasové, matriční a státoobčanské agendy v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka
Napomáhání cizím zastupitelským úřadům při řešení závažných konzulárních záležitostí a při jednání s českými resorty
Koordinování vztahů ČR s jiným státem, skupinou států nebo mezinárodními orgány a organizacemi v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka
Koordinování a usměrňování realizace vízové politiky ČR v rámci diplomatických služeb konzulárního úředníka

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
právo Evropské unie
související právní předpisy

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Pracovní doba, směnnost
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 73 173 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 961 Kč do 136 794 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 949 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 203 Kč do 77 640 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Specialisté v oblasti zahraničních vztahů a služeb (CZ-ISCO 24226)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 469 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 886 Kč do 71 873 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.