Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Referent specialista koncepcí rozvoje územního plánování

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

36 000 Kč - 69 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Úředník,  Referent stavebního řádu,  Administrativní pracovník

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30324

Datum zveřejnění

30. 9. 2008

Datum poslední aktualizace

26. 3. 2024

Charakteristika

Referent specialista koncepce rozvoje územního plánování vykonává nejnáročnější koncepční činnosti rozvoje územního plánování s nutnou znalostí celkové právní úpravy veřejné správy.

Pracovní činnosti

  • Tvorba celostátních koncepcí zejména politiky územního rozvoje pro koordinaci rozvoje v oblastech veřejné správy, hospodářské, integrace základních faktorů trvale udržitelného rozvoje, ochrany a tvorby životního prostředí, krajiny z hlediska vytváření systémů ekologické stability, koordinace řešení ochrany přírody, ekologie a zemědělského a lesního hospodářství, koncepce ochrany krajiny ve vztahu k osídlení.
  • Tvorba koncepcí rozvoje s územními dopady na krajské i obecní úrovni s uplatněním totožných, výše uvedených hledisek.
  • Tvorba návrhů právních předpisů - příprava věcných záměrů zákonů, návrhy zákonů a jiných právních předpisů a směrnic pro tvorbu územních plánů.
  • Zpracovávání dílčích stanovisek k návrhům právních předpisů jiných správních orgánů.
  • Tvorba metodických doporučení pro výklady ustanovení právních předpisů na úseku rozvoje územního plánování a zajišťování dalších podkladů pro usměrňování a sjednocování výkonu státní správy a praxi orgánů územního plánování.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Tvorba koncepce územního rozvoje státu. 15
Tvorba koncepce územního plánování ČR. 14
Celostátní metodické usměrňování územního plánování. 13
Koordinace výkonu územní státní správy na úseku územního plánování. 12

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru pozemní stavby a architektura KKOV 3608T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství KKOV 3607T vhodná
Magisterský studijní program v oboru architektura a urbanismus KKOV 3501T vhodná
Bakalářský studijní program v oboru architektura a urbanismus KKOV 3501R vhodná
Magisterský studijní program v oboru geodézie a kartografie KKOV 3646T vhodná
Magisterský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie KKOV 36xxT vhodná
Magisterský studijní program v oboru dopravní a spojová infrastruktura KKOV 3706T vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie KKOV 36xxR vhodná
Magisterský studijní program v oboru zahradní a krajinářská architektura KKOV 4109T vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost KKOV 68xxR vhodná
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa KKOV 6202T vhodná
Bakalářský studijní program v oboru sociologie KKOV 6703R vhodná
Magisterský studijní program v oboru sociologie KKOV 6703T vhodná
Magisterský studijní program v oboru demografie KKOV 1303T vhodná

Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání

Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.

povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu
Koordinování a usměrňování výkonu státní správy na úseku územního plánování, stavebního řádu a stavebního zákona, v rámci zajišťování činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu
Koordinování a usměrňování resortních a krajských koncepcí a politik územního rozvoje, v rámci zajišťování činností na úseku územního plánování, spadajících do působnosti samosprávního úřadu
Koordinování spolupráce s pořizovateli územně plánovací dokumentace, v rámci zajišťování činností na úseku územního plánování, spadajících do působnosti samosprávního úřadu
Spolupráce s orgány veřejné správy, ochrany přírody a životního prostředí a jinými orgány a organizacemi
Aplikace problematiky výkonu státní správy
Tvorba koncepcí a metodik ve svěřené působnosti
Vypracovávání odborných stanovisek, informačních výstupů
Orientace v soustavě právních předpisů ČR, sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
správní právo, správní řád
městské a územní plánování
státní správa v oblasti územního plánování a výstavby
právo Evropské unie
státní správa a samospráva na centrální úrovni
legislativa ve stavebnictví
státní správa a samospráva na krajské a obecní úrovni
geografický informační systém (GIS)

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Zátěž chladem
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Specialisté v oblasti územního a dopravního plánování (CZ-ISCO 2164)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 66 872 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 53 905 Kč do 101 894 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 589 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 280 Kč do 68 561 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.