specializace
Referent specialista koncepcí rozvoje územního plánování
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 69 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent stavebního řádu, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30324
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Tvorba celostátních koncepcí zejména politiky územního rozvoje pro koordinaci rozvoje v oblastech veřejné správy, hospodářské, integrace základních faktorů trvale udržitelného rozvoje, ochrany a tvorby životního prostředí, krajiny z hlediska vytváření systémů ekologické stability, koordinace řešení ochrany přírody, ekologie a zemědělského a lesního hospodářství, koncepce ochrany krajiny ve vztahu k osídlení.
- Tvorba koncepcí rozvoje s územními dopady na krajské i obecní úrovni s uplatněním totožných, výše uvedených hledisek.
- Tvorba návrhů právních předpisů - příprava věcných záměrů zákonů, návrhy zákonů a jiných právních předpisů a směrnic pro tvorbu územních plánů.
- Zpracovávání dílčích stanovisek k návrhům právních předpisů jiných správních orgánů.
- Tvorba metodických doporučení pro výklady ustanovení právních předpisů na úseku rozvoje územního plánování a zajišťování dalších podkladů pro usměrňování a sjednocování výkonu státní správy a praxi orgánů územního plánování.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce územního rozvoje státu. | 15 |
Tvorba koncepce územního plánování ČR. | 14 |
Celostátní metodické usměrňování územního plánování. | 13 |
Koordinace výkonu územní státní správy na úseku územního plánování. | 12 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru pozemní stavby a architektura | KKOV | 3608T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501R | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru geodézie a kartografie | KKOV | 3646T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru dopravní a spojová infrastruktura | KKOV | 3706T | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxR | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru zahradní a krajinářská architektura | KKOV | 4109T | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703R | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru demografie | KKOV | 1303T | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu | ||||||||
Koordinování a usměrňování výkonu státní správy na úseku územního plánování, stavebního řádu a stavebního zákona, v rámci zajišťování činností v této oblasti, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování a usměrňování resortních a krajských koncepcí a politik územního rozvoje, v rámci zajišťování činností na úseku územního plánování, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce s pořizovateli územně plánovací dokumentace, v rámci zajišťování činností na úseku územního plánování, spadajících do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Spolupráce s orgány veřejné správy, ochrany přírody a životního prostředí a jinými orgány a organizacemi | ||||||||
Aplikace problematiky výkonu státní správy | ||||||||
Tvorba koncepcí a metodik ve svěřené působnosti | ||||||||
Vypracovávání odborných stanovisek, informačních výstupů | ||||||||
Orientace v soustavě právních předpisů ČR, sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
městské a územní plánování | ||||||||
státní správa v oblasti územního plánování a výstavby | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
legislativa ve stavebnictví | ||||||||
státní správa a samospráva na krajské a obecní úrovni | ||||||||
geografický informační systém (GIS) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž chladem | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti územního a dopravního plánování (CZ-ISCO 2164)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 66 872 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 53 905 Kč do 101 894 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 589 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 280 Kč do 68 561 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti územního a dopravního plánování (CZ-ISCO 2164)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 52 709 Kč | 64 009 Kč | 68 446 Kč | 88 650 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.