specializace
Referent specialista analytik rozvoje územní veřejné správy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 78 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101538
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Výkon související analytické, rozborové a koncepční činnosti, návrh opatření, podíí na tvorbě nové právní úpravy.
- Podíl na tvorbě koncepce rozvoje územní veřejné zprávy včetně podílu na tvorbě nové právní úpravy.
- Tvorba analytických podkladů se zaměřením na ekonomickou a finanční problematiku spojenou se zajištěním přeneseného výkonu státní správy v územních samosprávných celcích včetně návrhu potřebných opatření na územní i celostátní úrovni.
- Tvorba koncepce příspěvku na výkon státní správy pro obce a kraje včetně přípravy souvisejících analytických materiálů.
- Tvorba materiálů založených na srovnávací analýze podmínek pro výkon působnosti územních samosprávných celků.
- Celostátní koordinace a mezirezortní spolupráce při plnění úkolů na úseku efektivního výkonu veřejné správy na krajské a obecní úrovni.
- Komplexní posuzování v připomínkovém řízení, zpracovávání zásadních věcných a ekonomických stanovisek k návrhům předkládaným vládě ve věci zabezpečení výkonu státní správy v území.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba návrhů koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností nebo právních úprav věcí dosud zákony neupravených nebo komunitárních předpisů nebo jejich komplexní posuzování v připomínkovém řízení nebo zpracovávání zásadních komplexních stanovisek k těmto předpisům. | 14 |
Tvorba koncepce uspořádání a výkonu veřejné správy. | 14 |
Tvorba koncepce územní správy a samosprávy a správního procesu. | 14 |
Tvorba nebo komplexní posuzování návrhů právních předpisů s celostátní působností nebo komunitárních předpisů, analýza právního a skutkového stavu, zhodnocování nezbytnosti změny právního stavu, změny rozsahu právní regulace, souladu s dalšími právními předpisy, mezinárodními smlouvami a s právem Evropských společenství. | 13 |
Všeobecná celostátní koordinace a metodické usměrňování orgánů územní samosprávy a územních správních úřadů. | 13 |
Zpracování metodických materiálů a metodická činnost ve vztahu k územním správním úřadům a samosprávným celkům. Koordinace činnosti jednotlivých ministerstev a dalších správních úřadů při usměrňování územních správních úřadů a samosprávných celků na jimi zabezpečovaných a spravovaných úsecích státní správy. | 12 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Znalosti problematiky výkonu státní správy | ||||||||
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti | ||||||||
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů | ||||||||
Navrhování a realizace opatření k nápravě nežádoucího vývoje sledovaných ukazatelů | ||||||||
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s tabulkovým procesorem | ||||||||
využívání elektronické pošty | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
veřejné finance obecně | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
management ve veřejné správě | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
státní správa a samospráva na místní nebo regionální úrovni | ||||||||
právní věda, právní principy a zásady | ||||||||
tvůrčí psaní | ||||||||
lidská práva |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 73 173 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 961 Kč do 136 794 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 949 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 203 Kč do 77 640 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté analytici, metodici v oblasti politiky firem a veřejné správy (CZ-ISCO 24222)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 73 208 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 515 Kč do 117 603 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 200 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 611 Kč do 70 503 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 45 100 Kč | 78 367 Kč | 91 449 Kč | 145 907 Kč | 41 953 Kč | 57 898 Kč | 61 041 Kč | 84 234 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 35 560 Kč | 48 612 Kč | 52 005 Kč | 71 290 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 35 240 Kč | 49 802 Kč | 51 836 Kč | 70 970 Kč |
Plzeňský kraj | 36 652 Kč | 67 778 Kč | 73 466 Kč | 110 171 Kč | 35 093 Kč | 48 515 Kč | 52 406 Kč | 69 728 Kč |
Karlovarský kraj | 50 538 Kč | 71 831 Kč | 74 230 Kč | 99 451 Kč | 35 805 Kč | 48 048 Kč | 51 391 Kč | 68 035 Kč |
Ústecký kraj | 41 578 Kč | 67 480 Kč | 81 956 Kč | 132 614 Kč | 36 090 Kč | 49 603 Kč | 51 592 Kč | 69 559 Kč |
Liberecký kraj | 37 280 Kč | 56 007 Kč | 64 095 Kč | 102 615 Kč | 34 946 Kč | 46 987 Kč | 51 865 Kč | 71 537 Kč |
Královéhradecký kraj | 46 099 Kč | 69 789 Kč | 74 007 Kč | 103 711 Kč | 34 070 Kč | 43 719 Kč | 47 131 Kč | 67 096 Kč |
Pardubický kraj | 39 990 Kč | 63 625 Kč | 72 267 Kč | 109 277 Kč | 33 686 Kč | 45 870 Kč | 50 007 Kč | 68 710 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 35 384 Kč | 50 034 Kč | 53 736 Kč | 76 163 Kč |
Jihomoravský kraj | 37 705 Kč | 64 463 Kč | 69 429 Kč | 101 675 Kč | 34 959 Kč | 46 698 Kč | 49 681 Kč | 67 008 Kč |
Olomoucký kraj | 39 296 Kč | 55 344 Kč | 76 470 Kč | 188 340 Kč | 36 525 Kč | 51 166 Kč | 55 169 Kč | 76 242 Kč |
Zlínský kraj | 43 387 Kč | 59 564 Kč | 69 735 Kč | 102 331 Kč | 33 371 Kč | 44 460 Kč | 47 318 Kč | 67 143 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 36 144 Kč | 48 948 Kč | 51 006 Kč | 66 856 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.