specializace
Pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 54 000 Kč |
Alternativní názvy
Administrativní pracovník, Referent samosprávy, Úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30344
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování agendy pro sociální integraci obtížně umístitelných uchazečů o práci.
- Řešení konfliktů v romských komunitách, spolupráce na smírčím vyjednávání.
- Zajišťování dokumentace k problematice zneužívání alkoholu a jiných návykových látek ve správním obvodu.
- Vedení přehledu o projektech a akcích organizovaných v rámci protidrogové prevence ve správním obvodu.
- Spolupráce s romskými a jinými nevládními organizacemi.
- Spolupráce s organizacemi dětí a mládeže při využití volného času romských dětí a mládeže.
- Pomoc klientům při vyplňování různých formulářů a vyřizování osobních záležitostí na úřadech.
- Zajišťování úkolů v rámci prevence kriminality, drogové prevence apod.
- Poskytování základního sociálně právního poradenství.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Sociálně právní poradenství, sociálně výchovná prevence a sociální práce s problémovými rodinami, skupinami nebo jednotlivci. | 0 |
Zajišťování agendy pro sociální integraci obtížně umístitelných uchazečů a zájemců o zaměstnání v rámci poradenských, informačních a vzdělávacích služeb formou individuálních plánů (v rámci boje proti sociální exkluzi). | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost | KKOV | 7541M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální práce a sociální pedagogika | KKOV | 7532M | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání koncepcí k usměrňování rozvoje jednotlivých úseků sociálního zabezpečení v kraji, v rámci koordinování a usměrňování jednotlivých oborů sociálních věcí v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení dokumentace v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení přehledu o projektech a akcích organizovaných v rámci protidrogové prevence ve správním obvodu, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování a zpracovávání dokumentace k problematice zneužívání alkoholu a jiných návykových látek ve správním obvodu, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování sociálně právního poradenství problémovým rodinám, skupinám nebo jednotlivcům, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování rad a pomoci klientům při vyplňování různých formulářů a vyřizování osobních záležitostí v oblasti sociálně právní ochrany na příslušném odboru samosprávního úřadu | ||||||||
Spolupráce na smírčím vyjednávání při řešení konfliktů v romských komunitách, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce s romskými a jinými nevládními organizacemi v oblasti sociální integrace klientů do společnosti, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Koordinování spolupráce s organizacemi dětí a mládeže při využívání volného času romských dětí a mládeže, v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu | ||||||||
Zajišťování úkolů v rámci prevence kriminality, prevence drogové závislosti apod., v rámci zabezpečování činností v oblasti sociálně právní ochrany, v působnosti příslušného samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sociálně právní ochrana a sociální služby |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci v sociální oblasti (CZ-ISCO 3412)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 028 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 577 Kč do 47 942 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 007 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 729 Kč do 53 940 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci a ostatní odborníci v sociální oblasti ve veřejné správě (CZ-ISCO 34121)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 072 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 156 Kč do 51 176 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci v oblasti péče o děti a mládež (kromě péče o zdravotně postižené) (CZ-ISCO 34125)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 240 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 609 Kč do 47 272 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 908 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 451 Kč do 53 318 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci v sociální oblasti (CZ-ISCO 3412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 33 592 Kč | 44 375 Kč | 43 574 Kč | 53 684 Kč | 38 316 Kč | 47 293 Kč | 47 938 Kč | 57 441 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 34 927 Kč | 43 302 Kč | 44 294 Kč | 55 800 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 35 379 Kč | 43 158 Kč | 43 834 Kč | 53 097 Kč |
Plzeňský kraj | 32 115 Kč | 42 035 Kč | 42 303 Kč | 51 477 Kč | 36 223 Kč | 44 323 Kč | 45 349 Kč | 54 334 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 35 806 Kč | 43 627 Kč | 43 563 Kč | 52 304 Kč |
Ústecký kraj | 26 005 Kč | 35 079 Kč | 35 112 Kč | 46 517 Kč | 30 140 Kč | 42 571 Kč | 42 244 Kč | 53 144 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 529 Kč | 43 597 Kč | 43 462 Kč | 54 602 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 223 Kč | 43 287 Kč | 43 564 Kč | 50 825 Kč |
Pardubický kraj | 33 118 Kč | 38 702 Kč | 39 621 Kč | 47 857 Kč | 34 199 Kč | 42 196 Kč | 42 392 Kč | 50 473 Kč |
Kraj Vysočina | 33 324 Kč | 40 793 Kč | 41 875 Kč | 51 607 Kč | 34 751 Kč | 44 064 Kč | 44 686 Kč | 53 759 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 615 Kč | 37 752 Kč | 38 943 Kč | 47 215 Kč | 34 356 Kč | 43 994 Kč | 44 126 Kč | 52 880 Kč |
Olomoucký kraj | 30 791 Kč | 40 805 Kč | 40 075 Kč | 46 359 Kč | 35 846 Kč | 45 326 Kč | 45 822 Kč | 56 303 Kč |
Zlínský kraj | 32 778 Kč | 39 426 Kč | 39 987 Kč | 47 476 Kč | 34 710 Kč | 42 367 Kč | 42 458 Kč | 49 991 Kč |
Moravskoslezský kraj | 30 888 Kč | 39 924 Kč | 39 338 Kč | 45 366 Kč | 35 584 Kč | 43 907 Kč | 43 925 Kč | 51 989 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.