specializace
Pracovník občansko správních agend a evidencí
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Administrativní pracovník, Referent samosprávy, Úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30206
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Provádění veškerých úkonů spojených se zajištěním agendy vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů.
- Zpracovávání údajů v informačním systému evidence občanských průkazů.
- Projednávání přestupků na úseku občanských průkazů.
- Provádění základních úkonů spojených s matriční agendou.
- Organizace a zajišťování svatebních obřadů.
- Zpracování a vydávání výpisů z matrik na základě žádostí občanů.
- Vidimace a legalizace dokladů a úředních listin pro občany.
- Provádění základních úkonů spokojených agendou evidence obyvatel a vedení příslušné dokumentace.
- Provádění změn v registru evidence obyvatel (změny trvalého pobytu apod.).
- Zpracovávání hlášených změn a poskytování údajů z informačního systému evidence obyvatel.
- Příprava podkladů pro správní řízení.
- Plnění oznamovací povinnosti příslušným orgánům, úřadům a soudům.
- Výběr správních poplatků a jejich vyúčtování.
- Spolupráce s příslušnými správními orgány, fyzickými a právnickými osobami.
- Vedení příslušné evidence, statistiky a příslušných hlášení.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Dílčí práce v matriční agendě. | |
Plnění zákonných oznamovacích povinností vůči státním subjektům, členění státu, např. změny v území. | |
Provádění státního dohledu nad spisovou službou a nad vyřizováním písemností | |
Provádění změn v úředních dokladech, vystavování dokladů o změnách v úředních dokladech včetně kontroly správnosti uváděných údajů v platných evidencích a vydaných dokladech. Předávání vystavených dokladů žadatelům. Vystavování úředních osvědčení. | |
Příprava a vyřizování správních případů (správního řízení) s jednoznačným postupem a s malým počtem účastníků nebo samostatné vyřizování dílčích částí správních aktů podle běžných postupů. | |
Příprava a vedení podkladů, podkladové dokumentace a dalších náležitostí pro řízení ve správě a samosprávě v jednoduchých věcech malého rozsahu a jednoduchého způsobu zjišťování, např. důkazů, znaleckých posudků a dalších náležitostí požadovaných zvláštním předpisem, kontrola jejich věcné správnosti a doplňování určených náležitostí. Kompletace a předávání správní a jiné dokumentace na příslušné správní úřady, samosprávné celky a další místa, např. v odvolacím řízení nebo podle místní příslušnosti. | |
Příprava řešení přestupků a jiných správních deliktů | |
Určování správních nebo jiných poplatků a jednoduchých dávek včetně jejich výpočtu. | |
Usměrňování a dohled nad plněním povinností stanovených obcím (ohlašovnám) pro agendu úředních dokladů a evidence obyvatel. | |
Zajišťování agend na úseku evidence obyvatel, občanských průkazů, cestovních dokladů, řidičských a technických průkazů, vedení soustavy podkladové dokumentace spojené s vyhledáváním, dokumentováním a šetřením. | |
Zajišťování agendy vyhledávání a vydávání úředních opisů, výpisů a potvrzení pro potřeby občanů, státních orgánů a jiných osob. | |
Zajišťování vidimace a legalizace dokladů a úředních listin. |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zajišťování a organizování svatebních obřadů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění kontroly a dohledu nad spisovou službou a nad vyřizováním písemností, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Provádění výpočtu správních nebo jiných poplatků a jednoduchých dávek, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení dokumentace spojené s evidencí obyvatel, včetně provádění změn v registru evidence, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Evidování, třídění a vyhledávání údajů v informačním systému evidence občanských průkazů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zpracovávání a vydávání výpisů z matrik na základě žádostí občanů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Příprava a zpracovávání podkladů pro správní řízení, v rámci vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování agendy vyhledávání a vydávání úředních opisů, výpisů a potvrzení pro potřeby občanů a státních orgánů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vyřizování agendy vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Projednávání a vyřizování přestupků na úseku občanských průkazů, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vybírání správních poplatků a jejich vyúčtovávání, v rámci zpracovávání podkladů a vedení příslušné dokumentace v oblasti správních agend, v působnosti samosprávního úřadu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti informačního servisu, poradenství a veřejně obecných záležitostí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 909 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 812 Kč do 56 895 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Úředníci vnitřních věcí státu a regionálního rozvoje (CZ-ISCO 44191)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 841 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 581 Kč do 56 571 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 35 866 Kč | 46 118 Kč | 48 712 Kč | 64 570 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 33 381 Kč | 40 462 Kč | 41 474 Kč | 49 247 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 244 Kč | 40 400 Kč | 41 274 Kč | 50 117 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 31 690 Kč | 42 189 Kč | 42 452 Kč | 53 864 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 32 721 Kč | 40 965 Kč | 41 899 Kč | 50 909 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 552 Kč | 43 283 Kč | 43 812 Kč | 53 823 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 694 Kč | 40 537 Kč | 41 994 Kč | 52 868 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 183 Kč | 45 542 Kč | 47 660 Kč | 61 271 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 35 870 Kč | 45 426 Kč | 46 564 Kč | 57 227 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 011 Kč | 42 486 Kč | 43 445 Kč | 53 152 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 920 Kč | 42 912 Kč | 43 398 Kč | 54 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 748 Kč | 40 599 Kč | 41 861 Kč | 52 277 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 820 Kč | 40 121 Kč | 40 808 Kč | 47 714 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 33 187 Kč | 41 232 Kč | 42 316 Kč | 52 223 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.