povolání
Pracovník informačního centra samosprávy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 44 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent samosprávy, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30338
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Podávání turistických, občanských a jiných informací o samosprávném celku.
- Shromažďování a aktualizace informací o možnostech rekreace, sportu, ubytovacích a stravovacích službách v regionu.
- Řízení a zajišťování provozu informačního centra.
- Zajišťování publicity významných společenských akcí a spolupráce na přípravě prezentačních akcí.
- Spolupráce při vytváření a zveřejňování tiskových zpráv a aktualit a podílení se na publicistické činnosti.
- Zpracování a vydávání formulářů, tištěných materiálů a poradenství při jejich vyplňování.
- Prodej propagačních materiálů a předmětů.
- Přijímání stížností, žádostí a námětů.
- Zabezpečení agendy ztrát a nálezů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Podávání komplexních informací o různorodých skutečnostech, dějích, datech a procesech se vzájemnými souvislostmi a vazbami, například o poskytovaných službách, zajímavostech, ubytování, stravování a cenách. | 0 |
Samostatný výkon agendy ztrát a nálezů. | 0 |
Vyhodnocování názorů veřejnosti na činnost organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku. Získávání různorodých informací z různých zdrojů včetně jejich třídění a poskytování k dalšímu využívání a zpracovávání rešerší podle obecných zadání. | 0 |
Zajišťování publicity významných společenských akcí, případně některých pracovních jednání. Zpracovávání rozborů a vyhodnocování publicity a podnětů veřejnosti k činnosti organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku včetně návrhů na další postup. | 0 |
Zajišťování zveřejňování aktuálních informací organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku formou populárně informačních materiálů. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru administrativa | KKOV | 6342M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru veřejnosprávní činnost | KKOV | 6843M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Získávání různorodých informací z různých zdrojů pro potřeby informačního centra samosprávy, jejich evidování, třídění, zařazování a využívání v rámci informačního servisu a poradenství pro občany | ||||||||
Zpracovávání a vydávání různých tištěných informačních a propagačních materiálů v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Poskytování informací a zajišťování publicity významných společenských akcí a zajišťování základního informačního servisu v rámci služeb informačního centra samosprávy | ||||||||
Poskytování komplexních informací o službách, zajímavostech, kulturních akcích, o možnostech rekreace, sportu, ubytování, stravování, cenách apod., v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Poskytování turistických, občanských a jiných informací o samosprávním celku, v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Zabezpečování a vyřizování agendy ztrát a nálezů, v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Přijímání a vyřizování stížností, žádostí a námětů občanů v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Prodávání různých propagačních materiálů a předmětů, v rámci zajišťování provozu informačního centra samosprávy | ||||||||
Řízení provozu informačního centra samosprávy, zajišťování základního informačního servisu a poradenství pro občany |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa a samospráva v oblasti informačního servisu, poradenství a veřejně obecných záležitostí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Pracovníci v informačních kancelářích (CZ-ISCO 4225)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 520 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 804 Kč do 49 903 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 35 918 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 865 Kč do 44 448 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Pracovníci v informačních kancelářích (CZ-ISCO 4225)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 32 302 Kč | 46 360 Kč | 44 758 Kč | 54 083 Kč | 27 484 Kč | 38 293 Kč | 38 508 Kč | 47 260 Kč |
Středočeský kraj | 24 714 Kč | 31 825 Kč | 35 693 Kč | 56 934 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 23 636 Kč | 29 425 Kč | 29 632 Kč | 35 596 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 27 864 Kč | 29 520 Kč | 31 795 Kč | 35 654 Kč | 29 367 Kč | 35 919 Kč | 37 048 Kč | 44 879 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 27 187 Kč | 33 556 Kč | 34 386 Kč | 45 965 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 29 542 Kč | 37 041 Kč | 38 112 Kč | 42 212 Kč |
Zlínský kraj | 27 024 Kč | 29 287 Kč | 30 425 Kč | 33 428 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 28 366 Kč | 30 826 Kč | 32 743 Kč | 39 565 Kč | 27 928 Kč | 33 220 Kč | 33 044 Kč | 37 721 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.