povolání
Odborný referent stavebního řádu
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 49 000 Kč |
Alternativní názvy
Úředník, Referent stavebního řádu, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101411
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Přezkoumávání rozhodnutí o odvolání proti prvoinstančnímu rozhodnutí obecného stavebního úřadu dle správního řádu (na úrovni krajského úřadu).
- Provádění státního stavebního dohledu (na úrovni krajského úřadu).
- Vedení stavebního řízení (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Vydávání stavebního povolení, souhlasu s ohlášenou stavbou, kolaudačního souhlasu, souhlasu ke zkušebnímu provozu před vydáním kolaudačního souhlasu, rozhodnutí o změnách v užívání staveb (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Nařizování odstranění stavby, pořízení zjednodušené projektové dokumentace stavby, provádění nezbytných úprav, provádění udržovacích prací, provedení neodkladné zabezpečovací práce, vyklizení stavby (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Oznamování stavebního povolení a rozhodnutí o prodloužení platnosti stavebního povolení, zahájení stavebního řízení, nařizování ústního jednání a místního šetření, zahájení územního řízení a nařízení ústního jednání a místního šetření (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Přijímání návrhů nebo samostatné zahajování a vedení územního řízení, ohlášení na informační, reklamní a propagační zařízení, vydávání povolení na jeho umístění, ohlášení stavebnímu úřadu, žádosti na odstranění stavby a povolování odstranění stavby (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Přijímání žádosti na poskytnutí státního stavebního příspěvku, žádosti na povolení předčasného užívání stavby před dokončením, rozhodnutí k předčasnému užívání (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Přijímání žádosti o změnu stavby před dokončením a vydávání rozhodnutí o změně stavby před dokončením, přijímání žádosti o kolaudační souhlas, žádosti o stavební povolení (na úrovni obecných stavebních úřadů).
- Ukládání pokuty za přestupky a správní delikty proti stavebnímu zákonu (na úrovni obecných stavebních úřadů).
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Konzultační a poradenská činnost na úseku územního plánování a stavebního řádu. | 10 |
Koordinace a usměrňování výkonu státní správy stavebními úřady na úseku územního plánování a stavebního řádu včetně výkonu státního stavebního dohledu. | 10 |
Komplexní posuzování projektové a jiné dokumentace náročných staveb za jednotlivé specializované obory, např. obor dopravy, životního prostředí, památkové péče. | 10 |
Zajišťování odborných agend na úseku územního plánování, stavebního řádu a ve věcech vodního hospodářství například ve věcech umístění povolení, kolaudace, odstranění stavby, sankcí a vyvlastnění, včetně poradenské a konzultační činnosti. | 9 |
Zajišťování dílčích odborných agend na úseku územního plánování, stavebního řádu a ve věcech například ve věcech pořizování územně plánovací dokumentace, územně plánovacích podkladů pro obce, umístění, povolení, kolaudace, odstranění stavby, sankcí a vyvlastnění. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru pozemní stavby a architektura | KKOV | 3608R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví | KKOV | 3647N | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru stavebnictví | KKOV | 3647R | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru stavebnictví | KKOV | 3647M | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru geodézie a kartografie | KKOV | 3646R | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxM | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru zahradní a krajinářská architektura | KKOV | 4109R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxM | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru demografie | KKOV | 1303R | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koordinace činností při správním územním a stavebním řízení | ||||||||
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu | ||||||||
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Orientace v právních předpisech | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů na svěřeném úseku státní správy | ||||||||
Aplikace problematiky výkonu státní správy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
pravidla a postupy stavebních řízení a dalších správních procedur | ||||||||
státní správa v oblasti územního plánování a výstavby | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
státní správa a samospráva na místní nebo regionální úrovni | ||||||||
legislativa ve stavebnictví | ||||||||
geografický informační systém (GIS) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 36 189 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 18 730 Kč do 57 634 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 192 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 732 Kč do 48 695 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní stavební technici (CZ-ISCO 31129)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 264 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 712 Kč do 60 883 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 18 028 Kč | 40 984 Kč | 42 151 Kč | 64 475 Kč | 31 991 Kč | 39 579 Kč | 41 322 Kč | 52 420 Kč |
Středočeský kraj | 17 717 Kč | 34 579 Kč | 35 717 Kč | 57 005 Kč | 31 225 Kč | 38 650 Kč | 39 690 Kč | 49 997 Kč |
Jihočeský kraj | 22 958 Kč | 35 724 Kč | 40 227 Kč | 62 727 Kč | 30 802 Kč | 37 969 Kč | 38 480 Kč | 47 409 Kč |
Plzeňský kraj | 30 126 Kč | 42 400 Kč | 48 078 Kč | 67 457 Kč | 30 651 Kč | 39 271 Kč | 40 511 Kč | 52 725 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 30 253 Kč | 36 927 Kč | 37 242 Kč | 43 746 Kč |
Ústecký kraj | 25 301 Kč | 36 609 Kč | 39 757 Kč | 58 207 Kč | 30 985 Kč | 37 971 Kč | 38 970 Kč | 49 101 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 688 Kč | 37 646 Kč | 38 907 Kč | 45 867 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 758 Kč | 36 473 Kč | 39 914 Kč | 56 506 Kč | 30 820 Kč | 37 784 Kč | 39 128 Kč | 47 360 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 28 920 Kč | 35 661 Kč | 36 612 Kč | 44 598 Kč |
Kraj Vysočina | 24 667 Kč | 38 074 Kč | 38 666 Kč | 50 454 Kč | 28 970 Kč | 37 207 Kč | 37 543 Kč | 45 609 Kč |
Jihomoravský kraj | 16 809 Kč | 34 913 Kč | 35 212 Kč | 52 277 Kč | 31 517 Kč | 39 722 Kč | 41 063 Kč | 52 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 31 663 Kč | 38 058 Kč | 38 895 Kč | 48 585 Kč |
Zlínský kraj | 17 972 Kč | 33 503 Kč | 34 854 Kč | 54 858 Kč | 30 948 Kč | 37 242 Kč | 37 372 Kč | 44 114 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 548 Kč | 36 327 Kč | 36 346 Kč | 50 554 Kč | 28 868 Kč | 37 545 Kč | 37 736 Kč | 46 096 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.