povolání
Odborný pracovník státního zdravotního dozoru se specializovanou způsobilostí
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 78 000 Kč |
Alternativní názvy
Lékař hygienik, Specialista ochrany a podpory veřejného zdraví, Odborný zaměstnanec státního zdravotního dozoru
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30361
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Tvorba zdravotní politiky regionu ve spolupráci se správními úřady a s orgány samosprávy.
- Stanovení, kontrola a hodnocení plnění odborných úkolů státní správy v ochraně veřejného zdraví.
- Organizační a metodická činnost při výkonu státního zdravotního dozoru, preventivního a běžného hygienického dozoru a ukládání protiepidemických opatření.
- Ukládání sankcí v rozsahu oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví a kontrola plnění uložených opatření.
- Vydávání rozhodnutí, povolení, stanovisek, zákazů a osvědčení a plnění dalších úkolů.
- Koordinace přípravy odborných podkladů pro správní řízení na základě výsledků běžného hygienického dozoru.
- Zpracování studií, hodnocení zdravotního stavu populace a kontrola výskytu infekčních nemocí a zajištění očkování.
- Zavádění nových programů informačních systémů pro potřebu státního zdravotního dozoru.
- Šetření složitých stížností, oznámení, podnětů.
- Plnění úkolů integrovaného záchranného systému v určeném rozsahu.
- Poskytování vysoce specializované konziliární, expertizní a poradenské činnosti v oboru.
- Účast na připomínkovém řízení při vydávání nových právních předpisů v ochraně veřejného zdraví.
- Lékařská činnost, jejímž předmětem je zjištění zdravotního stavu fyzické osoby v oblasti infekčních onemocnění, dalších hromadně se vyskytujících onemocnění.
- Ověřování podmínek vzniku nemocí z povolání a hodnocení zdravotních rizik pro posuzování závažností zátěže populace vystavené rizikovým faktorům.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Analýza prevence infekčních onemocnění, nemocí souvisejících s prací, nemocí z povolání a epidemiologie drogových závislostí. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování výkonu státní správy na úseku ochrany veřejného zdraví, odborné řízení přímo řízených orgánů a organizací. | 0 |
Koordinace a usměrňování státního zdravotního dozoru a kontroly ve vymezených úsecích ochrany veřejného zdraví. | 0 |
Metodické vedení výkonu státní správy a kontroly na úseku ochrany veřejného zdraví. | 0 |
Rozbory, projektování, stanovení metodiky analýz rozsáhlých lékových informačních (databázových) systémů a systémů ochrany a údržby dat jako součást státního informačního systému o léčivech, zdravotnických prostředcích, veterinárních léčivých přípravcích, veterinárních technických prostředcích a veterinárních přípravcích. | 0 |
Tvorba celostátních koncepcí jednotlivých oblastí ochrany veřejného zdraví, například hygieny práce, hygieny pracovního a životního prostředí. | 0 |
Tvorba metodiky využívání informačních zdrojů při výkonu státní správy ve zdravotnictví. | 0 |
Zpracovávání a koordinace celorepublikových programů ochrany a podpory zdraví, zásad a postupů v hodnocení a řízení zdravotních rizik, nebo monitorování zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životních podmínek. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru všeobecné lékařství | KKOV | 5103T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů lékařské vědy | KKOV | 51xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru zdravotnická bioanalytika | KKOV | 5207T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru biochemie | KKOV | 1406T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru mikrobiologie | KKOV | 1510T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru biochemie a biotechnologie | KKOV | 2810T | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Státní zdravotní dozor - atestace podle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláníchKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání metodiky využívání informačních zdrojů při výkonu státní správy ve zdravotnictví, v rámci státního zdravotního dozoru | ||||||||
Zpracovávání celostátní metodiky ochrany a podpory zdraví obyvatelstva a postupů hodnocení a řízení zdravotních rizik, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Zpracovávání celostátních koncepcí v oblasti hygieny práce, pracovního a životního prostředí, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Zpracovávání metodiky analýz rozsáhlých lékových databázových systémů jako součásti státního informačního systému o léčivech a zdravotnických prostředcích, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Provádění kontrol výskytu infekčních nemocí a zajišťování očkování, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Posuzování podmínek vzniku nemocí z povolání a hodnocení zdravotních rizik pro posuzování závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým faktorům, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Analyzování prevence infekčních onemocnění, nemocí souvisejících s prací, nemocí z povolání a epidemiologie drogových závislostí, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Poskytování vysoce specializované konziliární, expertizní a poradenské činnosti v oblasti ochrany veřejného zdraví, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru | ||||||||
Vyřizování agendy spojené s ukládáním sankcí a pokut, v rozsahu oprávnění státního zdravotního dozoru, za nesplnění nebo porušení zákona o ochraně veřejného zdraví | ||||||||
Plnění úkolů Integrovaného záchranného systému v oblasti ochrany veřejného zdraví, v rozsahu činnosti státního zdravotního dozoru | ||||||||
Koordinování přípravy odborných podkladů pro správní řízení na základě výsledků kontrol státního zdravotního dozoru | ||||||||
Koordinování celostátních programů ochrany a podpory zdraví, v rámci výkonu státního zdravotního dozoru |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní zdravotní dozor a koordinace odborných činností |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
- Alergická onemocnění
- Pozitivní alergická anamnéza
- Imunodeficitní stavy
- Chronická onemocnění jater
- Závažné poruchy krvetvorby a krvácivé stavy
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 73 173 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 961 Kč do 136 794 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 949 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 203 Kč do 77 640 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti řízení rizik (CZ-ISCO 24221)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 71 593 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 005 Kč do 136 623 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Specialisté v oblasti správy školství, kultury a zdravotnictví (CZ-ISCO 24227)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 62 246 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 428 Kč do 94 439 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 389 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 184 Kč do 72 229 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 45 100 Kč | 78 367 Kč | 91 449 Kč | 145 907 Kč | 41 953 Kč | 57 898 Kč | 61 041 Kč | 84 234 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 35 560 Kč | 48 612 Kč | 52 005 Kč | 71 290 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 35 240 Kč | 49 802 Kč | 51 836 Kč | 70 970 Kč |
Plzeňský kraj | 36 652 Kč | 67 778 Kč | 73 466 Kč | 110 171 Kč | 35 093 Kč | 48 515 Kč | 52 406 Kč | 69 728 Kč |
Karlovarský kraj | 50 538 Kč | 71 831 Kč | 74 230 Kč | 99 451 Kč | 35 805 Kč | 48 048 Kč | 51 391 Kč | 68 035 Kč |
Ústecký kraj | 41 578 Kč | 67 480 Kč | 81 956 Kč | 132 614 Kč | 36 090 Kč | 49 603 Kč | 51 592 Kč | 69 559 Kč |
Liberecký kraj | 37 280 Kč | 56 007 Kč | 64 095 Kč | 102 615 Kč | 34 946 Kč | 46 987 Kč | 51 865 Kč | 71 537 Kč |
Královéhradecký kraj | 46 099 Kč | 69 789 Kč | 74 007 Kč | 103 711 Kč | 34 070 Kč | 43 719 Kč | 47 131 Kč | 67 096 Kč |
Pardubický kraj | 39 990 Kč | 63 625 Kč | 72 267 Kč | 109 277 Kč | 33 686 Kč | 45 870 Kč | 50 007 Kč | 68 710 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 35 384 Kč | 50 034 Kč | 53 736 Kč | 76 163 Kč |
Jihomoravský kraj | 37 705 Kč | 64 463 Kč | 69 429 Kč | 101 675 Kč | 34 959 Kč | 46 698 Kč | 49 681 Kč | 67 008 Kč |
Olomoucký kraj | 39 296 Kč | 55 344 Kč | 76 470 Kč | 188 340 Kč | 36 525 Kč | 51 166 Kč | 55 169 Kč | 76 242 Kč |
Zlínský kraj | 43 387 Kč | 59 564 Kč | 69 735 Kč | 102 331 Kč | 33 371 Kč | 44 460 Kč | 47 318 Kč | 67 143 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 36 144 Kč | 48 948 Kč | 51 006 Kč | 66 856 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.