specializace
Odborný pracovník pro výkon vrchního státního dozoru v silniční nákladní dopravě
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 66 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101501
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Dohled nad silniční nákladní dopravou ve smyslu zákona zajišťovaný Dopravními úřady v ČR a výkon státního dozoru prováděný Krajskými úřady.
- Dohled nad dopravci, kteří provozují nákladní dopravu podle koncesní listiny nebo povolení.
- Ověřování finanční způsobilosti dopravců vnitrostátní i mezinárodní silniční dopravy.
- Vydávání eurolicencí a osvědčení řidiče.
- Udělování koncesí k provozování silniční nákladní dopravy.
- Provádění prověrek dobré pověsti dopravců.
- Vedení registru dopravců.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zpracování celostátních metodických postupů a koordinace státního dozoru v oborech dopravy. | 12 |
Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru služby ústředního správního úřadu včetně řešení právních sporů a zobecňování jejich výsledků. | 12 |
Celostátní výkon vrchního státního dozoru a státního dozoru v oborech dopravy. | 11 |
Provádění státního dozoru, inspekce nebo komplexní kontrolní činnost v celém rozsahu působnosti územního správního úřadu. | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a řízení v dopravě a spojích | KKOV | 3707R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů doprava a spoje | KKOV | 37xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru provoz, organizace a ekonomika dopravy | KKOV | 3741N | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů | ||||||||
Orientace v právních a dalších předpisech pro zajišťování a řízení osobní nebo nákladní silniční dopravy | ||||||||
Orientace v předpisech a podkladech pro zajišťování hospodárného využití silničních dopravních prostředků, pracovních sil a přípravu jízdních řádů | ||||||||
Zpracovávání návrhů žádostí o vydání licencí v silniční dopravě, jejich změny nebo odejmutí | ||||||||
Řízení odborných pracovníků | ||||||||
Organizování veřejné linkové osobní dopravy, dálkové osobní dopravy a silniční nákladní dopravy | ||||||||
Koordinace a řízení rozvoje přepravních systémů osobní nebo nákladní silniční dopravy | ||||||||
Organizace zabezpečení povolení pro přepravu mezinárodní kamionové dopravy nebo koncesí pro zahraniční linky osobní autobusové dopravy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
silniční doprava - technicko organizační zabezpečení | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s tabulkovým procesorem | ||||||||
využívání elektronické pošty | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
veřejné finance obecně | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
geografie | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
logistika v dopravě | ||||||||
management ve veřejné správě | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
tvůrčí psaní | ||||||||
evropská integrace | ||||||||
ekonomie |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 318 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 836 Kč do 69 514 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 311 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 027 Kč do 58 494 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci organizace a řízení (CZ-ISCO 33433)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 42 464 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 500 Kč do 73 878 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 585 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 199 Kč do 60 398 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci v oblasti správy průmyslu a dopravy (CZ-ISCO 33438)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 545 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 986 Kč do 66 191 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 996 Kč | 46 201 Kč | 50 863 Kč | 75 335 Kč | 32 173 Kč | 43 962 Kč | 46 305 Kč | 62 870 Kč |
Středočeský kraj | 30 392 Kč | 45 200 Kč | 49 218 Kč | 76 640 Kč | 32 861 Kč | 41 167 Kč | 43 758 Kč | 56 922 Kč |
Jihočeský kraj | 26 126 Kč | 38 398 Kč | 42 470 Kč | 63 333 Kč | 32 533 Kč | 40 281 Kč | 41 678 Kč | 52 500 Kč |
Plzeňský kraj | 23 094 Kč | 41 671 Kč | 42 209 Kč | 57 778 Kč | 33 032 Kč | 42 140 Kč | 43 433 Kč | 54 808 Kč |
Karlovarský kraj | 25 315 Kč | 38 486 Kč | 41 410 Kč | 61 982 Kč | 31 233 Kč | 39 270 Kč | 41 294 Kč | 53 078 Kč |
Ústecký kraj | 30 110 Kč | 42 697 Kč | 45 602 Kč | 64 869 Kč | 32 107 Kč | 40 323 Kč | 42 202 Kč | 55 224 Kč |
Liberecký kraj | 25 361 Kč | 39 421 Kč | 42 050 Kč | 61 041 Kč | 31 479 Kč | 39 071 Kč | 41 181 Kč | 53 782 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 599 Kč | 41 986 Kč | 44 219 Kč | 60 749 Kč | 32 487 Kč | 39 756 Kč | 42 540 Kč | 56 292 Kč |
Pardubický kraj | 27 086 Kč | 39 133 Kč | 41 802 Kč | 59 926 Kč | 32 206 Kč | 40 108 Kč | 41 890 Kč | 54 206 Kč |
Kraj Vysočina | 28 960 Kč | 40 111 Kč | 43 075 Kč | 56 379 Kč | 31 865 Kč | 40 799 Kč | 43 343 Kč | 57 758 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 562 Kč | 44 388 Kč | 47 335 Kč | 65 419 Kč | 31 995 Kč | 40 021 Kč | 41 719 Kč | 53 741 Kč |
Olomoucký kraj | 25 204 Kč | 40 914 Kč | 42 569 Kč | 64 771 Kč | 31 764 Kč | 40 807 Kč | 43 528 Kč | 59 996 Kč |
Zlínský kraj | 24 432 Kč | 38 017 Kč | 39 683 Kč | 54 620 Kč | 31 884 Kč | 41 568 Kč | 43 278 Kč | 56 676 Kč |
Moravskoslezský kraj | 28 956 Kč | 39 768 Kč | 43 356 Kč | 60 705 Kč | 31 322 Kč | 40 407 Kč | 42 491 Kč | 56 279 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.