Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

Specializace

Lesní inženýr zařizovatel

Odborný směr:

Lesní hospodářství

Odborný podsměr:

nezařazeno do odborného podsměru

Nadřazené povolání:

Lesní inženýr

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

30 000 Kč - 51 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Forest engineer

Příbuzná povolání

Lesní inženýr pro pěstební činnost a školkařství , Lesní inženýr správce , Lesní inženýr pro těžební činnost , Lesní inženýr pro obchod, expedici a dopravu dříví

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30588

Datum zveřejnění

14. 9. 2012

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Lesní inženýr zařizovatel zajišťuje a vykonává správní a poradenské činnosti související s hospodářskou úpravou lesů a s hospodařením v lesích a krajině.

Pracovní činnosti

  • Vypracování auditů pro certifikaci lesů.
  • Správa a údržba příslušných databází, včetně správy datového skladu.
  • Vymezování prostorového rozdělení lesa.
  • Vypracování a vyhodnocování oblastních plánů rozvoje lesů, lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských osnov.
  • Výkon státní správy v oboru lesnictví.
  • Vypracování a vyhodnocování inventarizací lesů.
  • Zpracování znaleckých posudků a odborných posouzení.
  • Poradenská činnost související s hospodářskou úpravou lesů a s hospodařením v lesích a krajině.
  • Vedení příslušné projektové dokumentace k výše uvedeným činnostem.

Příklady činností ze soukromého sektoru

Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).

Text příkladu Tarifní stupeň
Vymezení prostorového rozdělení lesa a vyrovnání výměr. 10
Vypracování základního a závěrečného protokolu a jeho předložení orgánu státní správy. 10
Zjišťování stavu lesa a podrobné hospodářsko-úpravnické plánování včetně plochové tabulky. 10
Zpracování lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských osnov včetně všech příloh a jeho předání vlastníkům lesa. 10
Kontrola a vyhodnocování údajů o stavu lesů pro potřeby vlastníků a státní správy. 10
Koordinace monitoringu a speciálních šetření o stavu a vývoji lesů. 10
Vyhotovení znaleckého posudku za předčasné smýcení porostů. 10
Vypracování auditů pro certifikací lesů. 10
Vypracování speciálních šetření (např. ochranářský průzkum, myslivecký průzkum), předání náležitostí pozemkových podkladů základní lesnické mapy. 10

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Komplexní výkon inspekce v jednotlivých složkách životního prostředí. 11
Komplexní výkon státní správy na úseku ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků, geneticky modifikovaných organizmů, biocidů, prevence závažných havárií, způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a přípravky, posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence, environmentálního vzdělávání a osvěty v oblasti životního prostředí v působnosti kraje, hlavního města Prahy nebo územně členěného statutárního města. 10
Provádění specializovaných odborných činností na úseku ochrany životního prostředí, například vypracovávání stanovisek k dokumentacím posuzování vlivů na životní prostředí u staveb, posuzování staveb závažných technologií velkých zdrojů znečišťování, vypracovávání metodických pokynů pro prověrky životního prostředí určitého oboru, kontrola správnosti výsledků autorizovaných měření znečišťování, provádění lektorské, konzultační a poradenské činnosti v jednotlivých složkách životního prostředí. 10
Zajišťování přípravy lesní výroby podle lesních hospodářských plánů v běžných terénních a pracovních podmínkách, organizace a řízení lesních výrobních činností polesí (lesní správy). Zajišťování pravidelných kontrol dodržování pracovní a technologické kázně. Zajišťování dodržování protipožárních, bezpečnostních, hygienických a dalších právních předpisů vztahujících se k činnostem polesí. Organizace zajišťování ochranné služby na vymezeném území. 10
Tvorba návrhů lesních hospodářských plánů a kontrola jejich plnění. 10
Zajišťování agendy správy složek životního prostředí (ovzduší, vody, půdy, horninového prostředí, odpadů, ochrany přírody, myslivosti, rybářství, péče o les, zemědělství, chemických látek a přípravků nebo environmentálního vzdělávání a osvěty), odborné posuzování zdrojů znečištění jednotlivých složek životního prostředí včetně metodické, kontrolní a konzultační činnosti. 9
Příprava a projednávání plánu péče o chráněné území. 8

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru lesní inženýrství KKOV 4107T nejvhodnější
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví KKOV 41xxT vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Komplexní práce v oblasti lesnické ekologie
Vypracování oblastních plánů rozvoje lesa
Praktické řešení pozemkové evidence
Posuzování lesních hospodářských plánů a osnov
Znalosti problematiky výkonu státní správy
Vymezování prostorového rozdělení lesů a vyrovnávání výměr
Orientace v geometrických plánech a všech druzích map v lesním hospodářství
Tvorba lesních hospodářských plánů
Provádění speciálních lesních šetření (např. ochranářský průzkum, myslivecký průzkum)
Vypracování inventarizace lesů
Správa a aktualizace datového skladu
Vypracování auditů pro certifikaci lesů
Zpracování znaleckých posudků

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
geodézie
kartografie
postupy práce s leteckými snímky
geografické informační systémy
dendrometrie, ochrana, těžba, výchova, další lesnické odbornosti
systém myslivosti
chod a povinnosti státní správy
ochrana lesa a prostředí
organizace, řízení, evidence a kontrola mysliveckého a lesního hospodaření
pravidla a postupy zjišťování stavu lesa
kategorizace lesů
metody specielního šetření v lesnictví
plánování a řízení lesního hospodářství
ekonomika lesního hospodářství

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Způsobilost k řízení osobního automobilu
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Pracovní doba, směnnost
Duševní zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž chladem
Zátěž teplem
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Práce ve výškách
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Lokální zátěž jemné motoriky
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Zraková zátěž
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž chemickými látkami
Zátěž prachem
Zátěž vibracemi
Zátěž hlukem
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.

Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy.
  • Poruchy chování.
  • Závažná psychosomatická onemocnění.

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Záchvatovité a kolapsové stavy.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 42 796 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 440 Kč do 58 274 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 426 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 659 Kč do 50 741 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Specialisté v oblasti lesnictví a myslivosti (CZ-ISCO 21325)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 978 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 700 Kč do 51 792 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 36 677 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 948 Kč do 46 864 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.