specializace
Lesní inženýr správce
Odborný směr: |
Lesní hospodářství |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 60 000 Kč |
Alternativní názvy
Lesní správce, Forest engineer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30587
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Organizace a řízení lesní správy v souladu s obecně platnými právními předpisy.
- Zajišťování řádného lesnického hospodaření, včetně přípravy lesní výroby v těžební a pěstební činnosti.
- Zpracování návrhu výstavby sítě lesních cest.
- Zajišťování údržby sítě lesních cest.
- Vypracování žádostí o finanční příspěvky nárokované z lesního zákona.
- Kontrola čerpání poskytnutých finančních příspěvků nárokované z lesního zákona.
- Zajišťování péče o hmotný i nehmotný majetek lesní správy.
- Zajišťování řádného mysliveckého hospodaření ve spravovaných honitbách.
- Zajišťování ochrany lesů proti škodlivým činitelům.
- Zajišťování tvorby lesních hospodářských plánů a kontrola plnění jejich závazných ustanovení.
- Komunikace s orgány státní správy, institucemi a zařízeními v rámci působnosti řízené lesní správy.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zpracovávání koncepce lesní správy a péče o les nebo v národním parku. | 12 |
Koordinace a metodické usměrňování lesní správy na úseku pěstování lesa, těžební činnosti, ochrany lesa, myslivosti a rybářství, zajišťování ochrany lesního půdního fondu a zemědělského půdního fondu, zajišťování úkolů odborného lesního hospodáře na vymezeném území, zajišťování plnění povinností vlastníků lesa ve smyslu lesního zákona a vypracovávání, plnění, kontrola a případné změny lesních hospodářských plánů a ročních projektů zalesňování. Návrh a realizace výstavby, celkových oprav a údržby lesních cest, svážnic, staveb a zajišťování projektových příprav těchto prací a soustředěné údržby základních prostředků. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru lesní inženýrství | KKOV | 4107T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Držení, nošení a oprávněná použití zbraní a střeliva (zbrojní průkaz) - odborná způsobilost podle zákona č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu a vyhlášky č. 115/2014 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o střelných zbraníchpovinné - Činnosti odborného lesního hospodáře - kvalifikace podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých zákonů a vyhlášky č.100/1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti o udělení licence v lesním hospodářství a podrobnosti o udělování licencí v lesním hospodářství
doporučené - Odborná myslivecká zkouška nebo zkouška pro myslivecké hospodáře podle zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti a vyhlášky č. 244/2002 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Určování optimálního využívání výrobních a pracovních kapacit | ||||||||
Řízení činností lesní výroby | ||||||||
Vedení evidence lesního hospodářství | ||||||||
Orientace v předpisech a pokynech týkajících se poskytování lesnických dotací | ||||||||
Správa movitého a nemovitého majetku lesní správy | ||||||||
Volba metod a opatření proti lesním škůdcům a vzniku jiných škod | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace v oblasti odborného lesního správce | ||||||||
Kontrola plnění lesních hospodářských plánů a předaných projektů v rámci obhospodařovaného území | ||||||||
Uzavírání obchodních smluv v lesním hospodářství | ||||||||
Plánování mysliveckého hospodaření, vedení myslivecké statistiky a evidence |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ekonomika, plánování, řízení a obchodní činnost v lesním hospodářství | ||||||||
hospodářská úprava lesů | ||||||||
pěstování lesa | ||||||||
sortimentace dříví | ||||||||
organizace, řízení, evidence a kontrola mysliveckého a lesního hospodaření | ||||||||
legislativa mysliveckého a lesního hospodářství a předpisů souvisejících | ||||||||
ochrana lesa a prostředí | ||||||||
dendrometrie, ochrana, těžba, výchova, další lesnické odbornosti | ||||||||
kartografické informační systémy |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Drogová závislost v anamnéze
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 51 574 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 990 Kč do 66 688 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 299 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 645 Kč do 58 190 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti lesnictví a myslivosti (CZ-ISCO 21325)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 53 687 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 219 Kč do 63 917 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 972 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 410 Kč do 59 598 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 910 Kč | 54 435 Kč | 63 474 Kč | 107 514 Kč | 38 512 Kč | 50 476 Kč | 51 668 Kč | 66 314 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 35 627 Kč | 45 303 Kč | 45 117 Kč | 53 232 Kč |
Jihočeský kraj | 31 163 Kč | 45 927 Kč | 46 715 Kč | 68 922 Kč | 37 146 Kč | 46 755 Kč | 46 601 Kč | 53 802 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 36 810 Kč | 45 226 Kč | 45 121 Kč | 52 612 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 216 Kč | 45 100 Kč | 44 984 Kč | 54 836 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 582 Kč | 42 917 Kč | 42 616 Kč | 52 255 Kč |
Královéhradecký kraj | 40 968 Kč | 54 626 Kč | 54 164 Kč | 62 486 Kč | 39 000 Kč | 47 147 Kč | 47 127 Kč | 56 765 Kč |
Pardubický kraj | 45 260 Kč | 53 123 Kč | 56 206 Kč | 64 251 Kč | 35 256 Kč | 45 339 Kč | 46 345 Kč | 53 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 36 174 Kč | 43 874 Kč | 44 329 Kč | 52 917 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 366 Kč | 41 163 Kč | 42 870 Kč | 53 038 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 35 085 Kč | 47 819 Kč | 46 645 Kč | 54 096 Kč |
Zlínský kraj | 31 614 Kč | 49 938 Kč | 56 635 Kč | 86 382 Kč | 33 072 Kč | 42 496 Kč | 42 672 Kč | 48 642 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 34 855 Kč | 45 538 Kč | 44 534 Kč | 52 984 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2132 | Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví a rybářství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2132 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.