specializace
Lesní inženýr pro obchod, expedici a dopravu dříví
Odborný směr: |
Lesní hospodářství |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
38 000 Kč - 71 000 Kč |
Alternativní názvy
Lesní inženýr pro odbyt a dopravu dříví, Odbytář
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102388
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komunikace s odběrateli a dodavateli dříví, akviziční činnost spojená s obchodem dříví.
- Řízení činností spojených s prodejem i nákupem dříví a optimalizace dopravně-přepravních a skladových procesů při jeho expedici.
- Komplexní zajištění, organizace a řízení provozu techniky v dopravě a expedici dříví.
- Organizace výkupu dřevní hmoty, uzavírání obchodních smluv a vyjednávíní o cenách s obchodními partnery, zpracování podkladů pro fakturaci dříví.
- Spolupráce při plánování výroby dříví.
- Zajištění provozuschopnosti výrobních zařízení, řízení obnovy parku strojů a ekonomické efektivnosti strojních investic, případné využití možnosti čerpat finanční příspěvky.
- Vedení příslušných dokumentací v lesním hospodářství.
- Volba optimální sortimentace surového dříví.
- Zajišťování přepravy prostřednictvím různých druhů dopravy (silniční, železniční, vodní, kombinované a další).
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru lesní inženýrství | KKOV | 4107T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operativní řešení organizačních a provozních problémů při nákupu, dopravě a expedici dříví | ||||||||
Určování optimálního využívání výrobních a pracovních kapacit | ||||||||
Stanovování harmonogramů nasazování a využívání prostředků k dopravě a manipulaci dříví | ||||||||
Optimální volba sortimentace a kvality surového dříví | ||||||||
Zpracování objednávek, kupních smluv a nabídek | ||||||||
Provádění operativních změn kalkulací a cen podle vývoje nákladů | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace a evidence používaných prostředků a zařízení | ||||||||
Vyřizování a přijímání objednávek na přepravu a určování řidičů a vozidel k jejich provedení | ||||||||
Uzavírání obchodních smluv v lesním hospodářství |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
silniční doprava - technicko organizační zabezpečení | ||||||||
ekonomika, plánování, řízení a obchodní činnost v lesním hospodářství | ||||||||
sortimentace dříví | ||||||||
cenové analýzy, cenová politika, stanovení ceny | ||||||||
obchodní vyjednávání | ||||||||
lesní doprava a mechanizace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Drogová závislost v anamnéze
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti prodeje a nákupu produktů a služeb (kromě informačních a komunikačních technologií) (CZ-ISCO 2433)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 76 239 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 705 Kč do 131 879 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 56 515 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 788 Kč do 100 083 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 558 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 542 Kč do 71 033 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti logistiky (CZ-ISCO 21413)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 55 069 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 881 Kč do 91 649 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 958 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 459 Kč do 59 888 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti prodeje a nákupu energií, přírodních surovin a stavebnin (CZ-ISCO 24332)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 82 166 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 171 Kč do 115 997 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti prodeje a nákupu produktů a služeb (kromě informačních a komunikačních technologií) (CZ-ISCO 2433)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 48 062 Kč | 84 769 Kč | 92 141 Kč | 144 670 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 49 477 Kč | 70 934 Kč | 80 491 Kč | 118 534 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 40 721 Kč | 66 117 Kč | 76 961 Kč | 119 479 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 45 360 Kč | 76 613 Kč | 81 072 Kč | 124 226 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 38 101 Kč | 70 086 Kč | 80 235 Kč | 132 491 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 41 592 Kč | 69 632 Kč | 75 756 Kč | 109 665 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 36 119 Kč | 68 486 Kč | 75 062 Kč | 121 046 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 44 956 Kč | 69 034 Kč | 72 536 Kč | 114 083 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 44 257 Kč | 77 304 Kč | 83 583 Kč | 127 795 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 42 847 Kč | 67 528 Kč | 76 206 Kč | 112 366 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 35 143 Kč | 61 539 Kč | 68 283 Kč | 108 102 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 42 017 Kč | 64 401 Kč | 69 144 Kč | 99 137 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 40 778 Kč | 63 072 Kč | 74 132 Kč | 127 506 Kč | - | - | - | - |
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 618 Kč | 60 320 Kč | 70 592 Kč | 108 840 Kč | 42 741 Kč | 56 808 Kč | 59 547 Kč | 78 184 Kč |
Středočeský kraj | 39 583 Kč | 60 317 Kč | 67 569 Kč | 102 166 Kč | 32 046 Kč | 42 191 Kč | 42 221 Kč | 53 707 Kč |
Jihočeský kraj | 41 913 Kč | 56 636 Kč | 63 135 Kč | 96 645 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 40 845 Kč | 54 330 Kč | 60 364 Kč | 86 806 Kč | 35 761 Kč | 43 422 Kč | 43 841 Kč | 50 408 Kč |
Karlovarský kraj | 37 473 Kč | 54 757 Kč | 62 275 Kč | 89 627 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 40 113 Kč | 56 201 Kč | 64 956 Kč | 95 008 Kč | 36 664 Kč | 46 966 Kč | 47 973 Kč | 57 002 Kč |
Liberecký kraj | 33 704 Kč | 56 431 Kč | 61 910 Kč | 90 330 Kč | 35 106 Kč | 43 910 Kč | 44 620 Kč | 56 346 Kč |
Královéhradecký kraj | 42 577 Kč | 54 572 Kč | 60 720 Kč | 87 798 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 35 170 Kč | 49 543 Kč | 54 368 Kč | 76 465 Kč | 40 655 Kč | 50 799 Kč | 52 193 Kč | 63 478 Kč |
Kraj Vysočina | 38 950 Kč | 55 820 Kč | 62 495 Kč | 98 759 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 38 804 Kč | 53 492 Kč | 61 306 Kč | 99 895 Kč | 36 988 Kč | 48 680 Kč | 49 547 Kč | 63 701 Kč |
Olomoucký kraj | 40 694 Kč | 52 729 Kč | 56 829 Kč | 78 036 Kč | 36 436 Kč | 48 552 Kč | 51 527 Kč | 67 748 Kč |
Zlínský kraj | 39 596 Kč | 49 055 Kč | 55 225 Kč | 75 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 39 056 Kč | 56 999 Kč | 62 960 Kč | 95 831 Kč | 35 996 Kč | 51 077 Kč | 51 668 Kč | 63 661 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2141 | Inženýři v průmyslu a ve výrobě | http://data.europa.eu/esco/isco/C2141 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.